• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
7

تکنیک های پرورش نشا برنج به روش سل باکس (Cell Box)  در مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز بررسی شد

  • کد خبر : 24676
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۴
تکنیک های پرورش نشا برنج به روش سل باکس (Cell Box)  در مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز بررسی شد

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN)، بررسی شیوه های پرورش نشاء برنج به روش سل باکس در گروه مهندسی زراعی این مرکز در حال انجام است. نظر به گسترش پدیده تغییرات اقلیمی در دهه های اخیر همراه با کاهش میزان بارندگی، و مصرف بی رویه منابع آبی کشور و افزایش نسبی دما، توجه ویژه […]

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN)، بررسی شیوه های پرورش نشاء برنج به روش سل باکس در گروه مهندسی زراعی این مرکز در حال انجام است. نظر به گسترش پدیده تغییرات اقلیمی در دهه های اخیر همراه با کاهش میزان بارندگی، و مصرف بی رویه منابع آبی کشور و افزایش نسبی دما، توجه ویژه به موضوع افزایش بهره وری مصرف آب بویژه در بخش کشاورزی کشور ضروری است. به همین منظور مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز با نگاه تبدیل هر تهدید به فرصت، پایلوت تکنیک پرورش نشاء گلدانی در سال سوم را آغاز نموده است. این پایلوت با مدیریت کارشناسان گروه تکنولوژی زراعی مرکز هراز در سال زراعی ۱۳۹۸ در حال انجام و معرفی می باشد.
از مزایای این روش می توان به کاهش طول دوره رویشی به دلیل افزیش زمان نگهداری نشا در خزانه، کاهش مصرف آب و سایر نهاده های شیمیایی مانند علف کش به دلیل پاگیری و سایه اندازی سریع، افزایش ضریب کشت به دلیل کاهش طول دوره رویشی در مزرعه اصلی، کاهش ریسک خسارت در کشت مجدد برنج براثر سرمای پاییزه اشاره نمود.
بررسی های انجام شده در پایلوت مرکز هراز نشان می دهد این روش با توجه به امکان پرورش نشا در خارج از مزرعه برنج و افزیش سطح زیر کشت مزرعه اصلی و  همچنین امکان پذیری کشت مجدد برنج با توجه به تغییرات شرایط آب و هوایی و در نهایت کاهش مصرف آب در دو کشت به دلیل کاهش طول دوره رویشی می تواند نگاه جدیدی در افزایش بهره وری منابع آبی در نظام شالیزاری کشور باشد.
ارسال خبر: عبدالله باقری

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=24676

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.