• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 2 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
1

تولید ۵.۶ میلیون تن تولیدات دامی و کشاورزی کشور توسط جامعه عشایری

  • کد خبر : 1362
  • ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳

رییس سازمان امور عشایر ایران از انتشار اطلس راه های عشایری کشور تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: این نقشه هم اکنون با روش های رومی و سیستم جی ای اس در حال تدوین است و می تواند بخشی از مشکلات جامعه عشایری را برطرف کند. به گزارش ایرنا، کرمعلی قندالی روز یکشنبه […]

رییس سازمان امور عشایر ایران از انتشار اطلس راه های عشایری کشور تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: این نقشه هم اکنون با روش های رومی و سیستم جی ای اس در حال تدوین است و می تواند بخشی از مشکلات جامعه عشایری را برطرف کند.

به گزارش ایرنا، کرمعلی قندالی روز یکشنبه در نشستی خبری به مناسبت هفته دولت افزود: به رغم صراحت قانون مصوبه سال ۵۹ شورای انقلاب اسلامی واگذاری راه های عشایری مطلقا ممنوع است، اما متاسفانه طی سالهای گذشته افراد حقیقی و حقوقی، قانونی و غیرقانونی مسیر این راهها را تصرف کردند.

وی اظهار داشت: البته سازمان امور عشایری در هر زمان هشدارهای لازم را داده است، اما بحث حفاظت از مسیرهای کوچ و منابع طبیعی بر عهده سازمان های دیگر است و به رغم تمام تلاش های تصرف این راهها اتفاق می افتد.

قندالی ادامه داد: همچنین در کمیسیون زیربنایی دولت مصوبه ای مبنی بر رفع مسدودیت مسیرهای عشایری در اطراف کلانشهرهای بزرگ کشور از جمله تهران و شیراز و سایر شهرهای بزرگ است و در واقع وزارت مسکن و شهرسازی را موظف کردند در این گونه مسیرها نسبت به احداث زیرگذر و روگذر اقدام نکنند.

وی گفت: با انجام نقشه برداری و تعیین مسیر و انتشار آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار به شکل رسمی عملا این راهها و مسیرهای مسدود شده به عنوان منطقه معارض در مراجع قضایی مطرح می شود که امیدواریم بتوانیم با کمک دستگاه های قضایی، تشکل ها و مردم این راهها را باز پس بگیریم که به طور حتم بخشی از این راهها قابل احیاء است.

افتتاح پروژه های عشایری به مبلغ ۸۸ میلیارد تومان در هفته دولت

قندالی تصریح کرد: همچنین در هفته دولت تعدادی پروژه عشایری کوچک و متوسط به مبلغ ۸۸ میلیارد تومان افتتاح شد.

تولید سالانه ۵.۶ میلیون تن تولیدات دامی و کشاورزی عشایری

رئیس سازمان امور عشایری کشور افزود: سالانه ۵.۶ میلیون تن تولیدات دامی و کشاورزی کشور توسط جامعه عشایری تولید می شود.

وی اظهار داشت: جمعیت عشایری کشور دارای ۲۴ میلیون دام است که ۲۸ درصد دام کشور را به خود اختصاص می دهد و ۲۰ درصد محصولات پروتئینی کشور از این طریق تامین می شود.قندالی با بیان این که، هم اکنون ۳۵ درصد صنایع دستی کشور متعلق به جامعه عشایری کشور است اضافه کرد: با تمهیدات صورت گرفته در نظر داریم، با اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز عشایر حداقل ۳۰ هزار تن به تولیدات دامی و به خصوص تولید گوشت عشایر اضافه شود که معادل ۲۰ درصد کل تولیدات عشایر است.

وی در خصوص سطح سواد جامعه عشایری افزود: جامعه عشایری دارای اداره کل آموزش و پرورش عشایری است که بر اساس تلاش های صورت گرفته سطح سواد جامعه عشایری کشور به ۶۳ درصد رسیده و این در حالیست که در سال ۶۸ میزان سواد جامعه عشایر حدود ۲۷ درصد بوده است.

قندالی با اشاره به شاخصه های زندگی عشایری، گفت: عشایر یک مجموعه اقتصادی تمام عیار است و برقراری امنیت نیز از دیگر مشخصه های این جمعیت می باشد که می توان از آن به عنوان مفهوم واقعی پدافند غیرعامل یاد کرد.

وی بر استفاده از ظرفیت ها و قابلیت عشایر کشور تاکید کرد و گفت: تامین امکانات و حداقل های زندگی عشایر از وظیفه این سازمان است که دردست پیگیری است.

قندالی درباره مراتع در دست جمعیت عشایری نیز گفت: ۳۲ میلیون هکتار از مراتع درجه یک و دو کشور در اختیار جامعه عشایری قرار دارد که طبق مستندات موجود، عشایر به دلیل دقت در بهره برداری ها موجب تخریب مراتع نمی شوند.

وی هدف اصلی سازمان امور عشایری کشور را ارایه خدمات رسانی مناسب، بهبود و توسعه شاخص های انسانی از لحاظ فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در زندگی جامعه عشایری برشمرد.قندالی درباره ساماندهی به کوچ عشایر گفت: سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ییلاق و قشلاق می کنند که هم اکنون کمتر از ۲۰ درصد آن به شکل سنتی است و مابقی توسط خودرو انجام می شود.

وی در بحث تامین آب مورد نیاز این جمعیت نیز افزود: سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب آب شرب با ۲۵۰ تانکر سیار به مناطق عشایری کشور حمل می شود که مناسب برای مصرف انسان و دام است.

وی در خصوص ساماندهی اسکان جمعیت عشایری کشور گفت: اسکان جامعه عشایری اجباری نیست، بلکه اسکان داوطلبانه است، یعنی کسانی که به هر دلیلی متقاضی اسکان در قلمرو خود هستند، اسکان می یابند.

رییس سازمان امور عشایر ایران تاکید کرد: تلاش ما این است که زمینه تولید و اشتغال جامعه عشایری را فراهم کنیم و بعد از آن به فکر اسکان عشایر برای افزایش تولیدات دامی، زراعی و باغی این جامعه باشیم.

به گفته وی، مبلغ ۱۲۵ میلیارد توان اعتبار تملک دارایی این سازمان است که تاکنون مبلغ ۶۳ میلیارد تومان یعنی ۵.۱ و ۵.۶ درصد آن تخصیص یافته است.

به گفه وی، جمعیت عشایری کشور ۲۱۲ هزار خانوار در قالب یک میلیون ۱۹۸ نفر جمعیت در قالب چهار ایل و ۵۵۲ طایفه است که در ۵۹ درصد وسعت کشور قلمرو عشایر و نفوذ آنهاست و بهترین مراتع کشور در حوزه های عشایری واقع شده است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=1362

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.