• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
2

ویدئو/ تولید پایدار؛ نیاز بخش کشاورزی

  • کد خبر : 16416
  • ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
ویدئو/ تولید پایدار؛ نیاز بخش کشاورزی

کارشناسان معتقدند کشاورزی نیازمند تولید پایدار است تا ۱۵ سال بعد از جشن خودکفایی تولید گندم مجبور نشویم دوباره جشن خودکفایی تولید گندم برگزار کنیم. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از شبکه خبر، رکورد تولید و خرید گندم در کشور شکسته شد. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: امسال ۱۴٫۵ میلیون تن گندم در […]

کارشناسان معتقدند کشاورزی نیازمند تولید پایدار است تا ۱۵ سال بعد از جشن خودکفایی تولید گندم مجبور نشویم دوباره جشن خودکفایی تولید گندم برگزار کنیم.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از شبکه خبر، رکورد تولید و خرید گندم در کشور شکسته شد. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: امسال ۱۴٫۵ میلیون تن گندم در کشور تولید و ۱۱٫۵ میلیون تن خریداری شد. دبیر انجمن برنج هم از تولید بیش از ۲ میلیون و۲۰۰ هزار تن برنج در سال زراعی جاری خبر داد. با این حال خرید تضمینی گندم از یک سو و فاصله قیمت برنج از مزرعه تا سفره مصرف کننده از سوی دیگر دغدغه ای است که نیازمند توجه بیشتر مقامات مسئول است.
عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه روی خط خبر شبکه خبر گفت: بخش کشاورزی تابع شرایط اقلیمی و طبیعی و عوامل مدیریتی مانند تامین به موقع بذر و کود، ارقام اصلاح شده و انتقال دانش و تکنولوژی است.

پاپی زاده با بیان اینکه مدیریت در بخش کشاورزی در دو سال گذشته خوب بوده است، گفت: همزمان با بهبود شرایط اقلیمی، امسال شاهد تولید ۱۴ و نیم میلیون تن گندم بوده ایم و توانستیم در این زمینه به خود کفایی برسیم. او افزود: با استفاده بیشتر از روش های آبیاری نوین و کشت ارقام گندم مقاوم در برابر خشکسالی می توانیم میزان تولید گندم را افزایش دهیم.
علی قنبری مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در گفتگوی تلفنی با برنامه روی خط خبر گفت: تاکنون ۱۱ و نیم میلیون تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است که ارزش آن معادل ۱۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است.

قنبری با بیان اینکه با کمک دولت تاکنون ۱۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان باقیمانده هم تا پایان مهر ماه به کشاورزان پرداخت خواهد شد.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به اینکه هم اکنون کارخانجات تولید آرد با ۵۰ درصد ظرفیت کار می کنند، گفت: قرار شد مقداری گندم به کشور وارد شود و پس از تبدیل به آرد و مشتقات گندم مانند ماکارونی به کشورهای همسایه صادر شود.
پاپی زاده نیز با اشاره به صحبت های مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی تاکید کرد: تجربه نشان داده است گندم های وارد شده در مسیر برنامه ریزی شده مصرف نمی شوند و مقداری از آنها در بازار داخل مصرف می شوند که این کار به تولید داخلی ضربه می زند.

در ادامه برنامه کاوه خاکسار مدیرکل دفتر غلات وزارت کشاورزی در گفتگوی تلفنی با اشاره به جشن خودکفایی گندم در ۱۵ سال پیش گفت: کشاورزی نیازمند تولید پایدار است که متاسفانه در مورد گندم این امر اجرایی نشد. او با اشاره به افزایش تولید گندم از ۴٫۶ در سه سال پیش به ۱۴ و نیم میلیون تن در سال جاری خاطر نشان کرد: براساس سند چشم انداز، تا سال ۱۴۰۴ یک میلیون هکتار از سطح کشت گندم کم خواهد شد اما با افزایش بهره وری تلاش خواهیم کرد تولید گندم را افزایش دهیم.
خاکسار همچنین با اشاره به خرید ۴۵۰۰ تا ۴۶۰۰ تومان برای هر کیلو شالی از کشاورزان گفت: تنها ۶۵ درصد از شالی های خریداری شده به برنج سفید تبدیل می شود. او گفت: برنج با قیمت ۸۱۰۰ تا ۸۲۰۰ تومان در کارخانه عرضه می شود که با توجه به هزینه حمل و نقل و سود تاجر، قیمت منطقی برنج برای عمده فروشی ۹۰۰۰ تا ۹۵۰۰ تومان برای هر کیلو است.
مدیرکل دفتر غلات وزارت کشاورزی در پایان افزود: قیمت بالای برنج برای مصرف کننده به خرده فروشی مربوط می شود که هیچ نظارتی بر آن نیست.
پاپی زاده در ادامه برنامه با بیان اینکه بحث اختلاف قیمت از مزرعه تا سفره مردم انکارناپذیر است، تاکید کرد: واسطه های اضافه، ضعیف بودن تشکل های بخش کشاورزی و تحمیل هزینه های اضافه به کشاورزان و مصرف کنندگان مانند نوسازی نشدن کارخانجات فرآوری برنج عامل این اختلاف قیمت هستند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=16416

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.