• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
1

توسعه کشور با رعایت ضوابط زیست محیطی، رویکرد اصلی دولت به‌شمار می رود

  • کد خبر : 18544
  • ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲
توسعه کشور با رعایت ضوابط زیست محیطی، رویکرد اصلی دولت به‌شمار می رود

وزیر دادگستری در مورد فعالیت‌های زیست‌محیطی و جلوگیری از آلودگی هوا و خشک شدن دریاچه‌ها، گفت: رویکرد دولت یازدهم، در پیش گرفتن توسعه کشور با رعایت ضوابط زیست محیطی است و همواره تلاش شده است که تصمیم گیری ها در این حوزه با مباحث سیاسی فاصله داشته باشد. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل […]

وزیر دادگستری در مورد فعالیت‌های زیست‌محیطی و جلوگیری از آلودگی هوا و خشک شدن دریاچه‌ها، گفت: رویکرد دولت یازدهم، در پیش گرفتن توسعه کشور با رعایت ضوابط زیست محیطی است و همواره تلاش شده است که تصمیم گیری ها در این حوزه با مباحث سیاسی فاصله داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از زیست بوم، وی با تایید این نکته که شیراز به لحاظ صنعتی رشدی را نداشته است، برخورداری از هوای پاک را یک مزیت در این شهر دانست.
حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی این سخنان را روز پنجشنبه در پاسخ به محسن معین، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد، که دفاع وزیر دادگستری از اجرای سد تنگ سرخ را خواستار شده بود.
وزیر دادگستری توسعه کشور با رعایت ضوابط زیست محیطی را رویکرد اصلی دولت برشمرد و اظهار داشت: دولت در تصمیم‌گیری‌های خود با مباحث سیاسی فاصله می‌گیرد و هر طرحی باید از توجیه فنی و ادله کافی برای اجرا برخوردار باشد و طرح ساخت سد تنگ سرخ نیز باید چنین شرایطی را داشته باشد.
پورمحمدی گفت: استاندار فارس مدافع اجرای طرح ساخت سد تنگ سرخ است و با توجه به این وضعیت، با معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست صحبت می کنیم، نظریه فنی این پروژه باید تهیه شود و از نظر تمامی کارشناسان نیز استفاده شود، تا هر اقدام مثبتی که در ارتباط با این سد امکان داشته باشد، صورت گیرد.
این عضو کابینه با تاکید براینکه رعایت نشدن مقررات زیست محیطی باعث حفر حدود ۲۰ هزار حلقه چاه عمدتا غیرمجاز در کشور و وارد شدن آسیب‌های جدی به دریاچه‌هایی نظیر ارومیه شده است، گفت: باید در مسیر توسعه، و پیشبرد برنامه های مختلف به مسائل زیست‌محیطی توجه کافی را داشته باشیم.
وزیر دادگستری با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور منابع محدود آب است گفت: در استان فارس این مسئله بیشتر دیده می‌شود بنابراین باید مدیریت مصرف آب، بهبود الگوهای کشاورزی و تغییر رفتار کشاورزان را به عنوان یکی راهکارهای کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری در نظر گرفت.
پورمحمدی با بیان اینکه ۵ درصد کاهش مصرف آب ۲۰ درصد راندمان کشاورزی را بالا می‌برد، بیان کرد: خشک شدن چاه‌ها و پیامدهای حاصل از خشکسالی در بخش کشاورزی یک بحران ملی است و راهکار آن مدیریت آب و مدیریت الگوهای کشاورزی است.
محسن معین، عضو شورای شهر شیراز، در حاشیه این مراسم با اشاره به الزامات احداث سد تنگ‌سرخ، تاکید کرد: اگر در شیراز سیل حادث شود، خسارات سنگینی به مردم وارد خواهد شد.
سد تنگ سرخ که عملیات آن بهمن ماه سال ۱۳۹۰ آغاز شد، در فاصله ۲ کیلومتری شهرک های شمال غرب شیراز واقع شده است.
این سد از نوع خاکی با هسته رسی و به ارتفاع حدود ۸۰ متر از بستر سنگی پیش بینی شده است.
اهداف مختلفی برای ساخت این سد اعلام شده که از جمله آنها می توان به ذخیره سازی و استفاده از آب رودخانه خشک برای تامین آب مورد نیاز باغ های قصردشت شیراز و همچنین برای کنترل سیلاب به ویژه در فصل زمستان اشاره کرد.
منتقدان ساخت سد تنگ سرخ نیز بر این باورند این سد بدون مطالعات کافی زمین شناسی احداث شده و ترکیدن یا شکستن سد در آینده، شهرک های شمالی شیراز را به زیر گل و لای می برد و موجب وقوع فاجعه اقلیمی، انسانی می شود.
این منتقدان همچنین خشک شدن دریاچه مهارلو در جنوب شیراز و احتمال وقوع توفان های نمک و برخاستن ذرات خطرناک و سرطان زا را از دیگر پیامدهای احداث سد تنگ سرخ بیان کرده اند.
منبع: زیست بوم، خبرنگار: احسان سمیع زاده
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18544

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.