• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
1

توسعه کشت های گلخانه ای و نشایی رویکرد بخش کشاورزی است

  • کد خبر : 12632
  • ۰۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲
توسعه کشت های گلخانه ای و نشایی رویکرد بخش کشاورزی است

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بحران آب در کشور به عنوان محوری ترین موضوع در دستور کار بخش کشاورزی، گفت: توسعه کشت های گلخانه ای و نشایی از مهمترین رویکردهای بخش کشاورزی است. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، محمود حجتی روز یکشنبه در حاشیه برگزاری نخستین جشنواره معرفی […]

vazir_jahad_2وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بحران آب در کشور به عنوان محوری ترین موضوع در دستور کار بخش کشاورزی، گفت: توسعه کشت های گلخانه ای و نشایی از مهمترین رویکردهای بخش کشاورزی است.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، محمود حجتی روز یکشنبه در حاشیه برگزاری نخستین جشنواره معرفی ارقام زراعی و باغی که در موسسه تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور مستقر در کرج برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: اجرای کشت های فشرده یک رویکرد اجرایی جدید در مزارع است که تا حد زیادی صرفه جویی در مصرف آب را در پی دارد.
وی این کشت را همان کشت های گلخانه ای دانست و اظهار داشت: سال گذشته فقط حدود هزار هکتار گلخانه ها در کشور توسعه یافت ولی امیدواریم در یک افق قابل قبول در سال های اول بتوانیم سالانه سه هزار هکتار و پس از آن پنج هزار هکتار را در سال توسعه کشت های گلخانه ای داشته باشیم.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: به طور مثال در کشت های گلخانه ای، خیار یا گوجه ای که در گلخانه تولید می شود به ازای یک کیلو خیار یا گوجه در بیرون از گلخانه ۱۲ برابر مصرف آب داریم که گلخانه می تواند آن را تا یک دوازدهم کاهش دهد.
وی همچنین به توسعه و گسترش کشت های نشایی در سبزی و صیفی اشاره کرد و بیان داشت: با اجرای این نوع کشت می توان تا ۳۰ درصد مصرف آب را کاهش دهد و برای همین منظور موسسات و شرکت هایی ایجاد شده اند تا نشاء ها را تولید کرده و در اختیار کشاورزان قرار دهند.
حجتی گفت: در اجرای این کشت به جای اینکه بذر در دل زمین کاشته شود نشاء در گلخانه ها تولید می شود که منجر به کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب می شود.
وی یکی دیگر از راه های مقابله با بحران کم آبی را اجرای سیستم های نوین آبیاری دانست و افزود: اجرای سیستم های نوین آبیاری به خوبی پشتیبانی می شود بطوریکه سال گذشته در حدود ۱۶۰ هزار هکتار از مزارع سطح کشور این سیستم اجرا شد.
وی در ادامه به اجرای تحقیقات و تولید و معرفی ارقام جدید زراعی و باغی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: این فعالیت ها خیلی از مشکلات ما را در عرصه کاهش می دهد بطوریکه هر روز رقم جدیدی که راندمان و افزایش عملکرد در واحد سطح را در اختیار ما قرار می دهد.
حجتی ادامه داد: رقم هایی را در اختیار ما قرار می دهند که مقاوم به انواع آفات و بیماری ها، مقاوم به تنش های آبی و شوری بوده و ارقامی در اختیار ما قرار می دهند که زودرس است.
وی ارقام زودرس رت ارقامی دانست که به آب کمتری تا حدود ۱۸ درصد به طور مثال در ذرت نیاز دارند که تا چند صد میلیون مترمکعب صرفه جویی آب در پی خواهد داشت.
وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: این فعالیت ها منجر می شود با یک ایمنی خاطر علیرغم مشکلات موجود مثل تغییرات اقلیمی و بحران آب موجود بتوانیم با مصرف کمتر منابع و محصولات بیشتری داشته باشیم.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=12632

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.