• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
3

توسعه بیمه کشاورزی در اولویت تقابل با بحران های این بخش قرار گیرد

  • کد خبر : 8795
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۶:۲۶
توسعه بیمه کشاورزی در اولویت تقابل با بحران های این بخش قرار گیرد

معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران گفت: توسعه بیمه کشاورزی باید در اولویت تقابل با بحران های این بخش در صورت بروز احتمالی حوادث آسیب زا در آینده قرار گیرد. به گزارش ایرنا اسماعیل نجار شامگاه جمعه در نشست بررسی خسارات وارده بر باغات و مزارع شهرستان تویسرکان بر اثر سرمازدگی افزود: کشور […]

sandoogh_bime_keshavarziمعاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران گفت: توسعه بیمه کشاورزی باید در اولویت تقابل با بحران های این بخش در صورت بروز احتمالی حوادث آسیب زا در آینده قرار گیرد.
به گزارش ایرنا اسماعیل نجار شامگاه جمعه در نشست بررسی خسارات وارده بر باغات و مزارع شهرستان تویسرکان بر اثر سرمازدگی افزود: کشور ما اکنون به دلیل تغییر اقلیم با مشکلاتی نظیر خشکسالی، کاهش میزان و تغییر نوع بارش و سرما زدگی باغات و مزارع روبه رو شده است.

وی بیان کرد: اکنون ۲۰ سال است که ایران با مشکل خشکسالی روبه رو شده به طوری که در سال جاری ۵۲۰ شهر، ۱۳ مرکز استان و هفت هزار روستا در سطح کشور با کمبود و یا تنش آبی مواجه هستند.

نجار بارش باران های سیل آسا و سهمگین و برداشت بی رویه از منابع آبی زیر زمینی را از دیگر عوامل ایجاد حوادث و خسارات در کشور عنوان و اذعان کرد: در مدیریت بحران در بخش های مختلف، اثر گذاری و نقش مشارکت مردم غیر قابل انکار است.

وی اظهار کرد: اکنون در زمینه چاره جویی برای حوادثی نظیر سرما زدگی گسترده باغات و مزارع شهرستان تویسرکان دو محور گسترش بیمه باغات و استمهال تسهیلات بخش کشاورزی و زیر مجموعه های آن در دستور کار قرار دارد.

نجار تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی نیز باید پیش بینی های قانونی را برای مقابله با این گونه حوادث غیر مترقبه در مصوبات خود لحاظ کند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: در حال حاضر هم باید تدابیر لازم برای شرایط کنونی با مشاوره و کارشناسی های دقیق اندیشیده شود و هم برای جلوگیری از ایجاد چنین بحران هایی در آینده برنامه ریزی شود.

وی خواستار ایجاد طرح های عمرانی در مناطق و روستاهای خسارت دیده از سرما زدگی با هدف تامین معیشت و درآمد روزمره مردم شد و خاطر نشان کرد: سازمان مدیریت بحران کشور از همه توان و ظرفیت خود برای جبران خسارت در باغ ها و مزارع تویسرکان استفاده می کند.

نجار متذکر شد: در مناطقی که با شرایط تک محصولی روبه رو هستند باید به سمت تغییر الگوی کشت و استفاده از ارقام باغی و زراعی رفت که با نیاز به آب کم از مقاومت بالا در برابر حوادث برخوردار باشند.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: از همان دقایق اولیه بروز سرمازدگی گسترده و عمیق در باغات و مزارع تویسرکان،جلب توجه مسوولان بلند پایه کشور با تذکر در صحن علنی مجلس در دستور کار قرار گرفت.

محمد مهدی مفتح افزود: از رییس سازمان مدیریت بحران کشور برای مشاهده نزدیک از عمق و گستردگی خسارات وارده با باغات و مزارع تویسرکان نیز دعوت شد که ایشان به رغم حجم کاری بالا این خواسته را اجابت کرد.

وی از برقراری ارتباط موثر بین رییس سازمان مدیریت بحران کشور با مردم شهرستان تویسرکان در جریان بازدید از باغات و مزارع خبر داد و اظهار کرد: با این دیدار بخشی از نگرانی های مردم کاهش یافت.

نماینده مردم تویسرکان در خانه ملت بیان کرد: با توجه به ظرفیت های قانونی برای چاره اندیشی در مواقع بروز بحران، قانون مدیریت بحران در کمیسیون ویژه خود در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است تا برکارآیی آن افزوده شود.

وی خاطر نشان کرد: همچنین با در پیش رو بودن برنامه ششم توسعه کشور، اصلاح مواردی از قوانین مربوط به مدیریت بحران کشور ضروری به نظر می رسد.

مفتح با اشاره به حادثه خیز بودن کشور ایران گفت: مجلس آمادگی دارد تا در این زمینه همکاری ها و تعامل لازم را با دولت لحاظ کند اما اکنون باید برای حل مشکل معیشتی مردم در مناطق مختلف شهرستان تویسرکان، تمهیدات فوری و اثر گذار اندیشیده شود.

تسهیلات کشاورزی برای باغات خسارت دیده تویسرکان استمهال می شوند

رییس سازمان مدیریت بحران کشور پس از این نشست در جمع خبرنگاران گفت: تسهیلات بخش کشاورزی و زیر مجموعه های آن برای باغات و مزارع خسارت دیده از سرما زدگی در شهرستان تویسرکان استمهال می شوند.

اسماعیل نجار افزود: باید برای مقابله بهتر و گسترده تر با خسارات ناشی از بحران در بخش کشاورزی، گسترش بیمه این حوزه در دستور کار قرار گیرد.

وی اضافه کرد: هم بیمه گذاران باید نسبت به اجرای دقیق تعهدات خود اقدام کنند و هم مردم بیشتر به بیمه باغات و مزارع خود رغبت نشان دهند.

وی خسارات ناشی از بلایای طبیعی در بخش کشاورزی را ناشی از تغییر اقلیم در کشور دانست و خاطر نشان کرد: تغییر اقلیم، مشکلاتی مانند خشکسالی، سرما زدگی و تگرگ زدگی را برای حوزه کشاورزی ایجاد کرده است.

نجار همچنین از پیگیری ویژه مساله سرما زدگی گسترده باغات و مزارع تویسرکان با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خبر داد و افزود: باید برای جلوگیری از ایجاد خسارات گسترده توسط بلایای طبیعی، طرح های پیشگیرانه در این بخش را تامین اعتبار کنیم.

وی تصریح کرد: بی شک اعتبارات دولتی به تنهایی نمی تواند پاسخگوی جبران تمام خسارات به هنگام بروز بحران های مختلف در کشور باشد.

به گفته وی فرآیند وقوع بحران از اختیارات ما خارج است و مسوولان و مردم فقط می توانند برای کاهش خسارات وارده تدابیری بیندیشند.

وی بیان کرد: از مجموع کل اعتبارات عمرانی کشور، پنج درصد برای مقابله با بحران اختصاص داده شده که از این میزان سه درصد به طرح های پیش بینی و پیشگیری و دو درصد به مقابله با خسارات تعلق دارد.

نجار تصریح کرد: حداقل اعتباری که وزارت نیرو در سال جاری از سازمان مدیریت بحران کشور درخواست کرده رقمی معادل ۱۵۰ هزار میلیارد ریال است در حالی که کل اعتبارات سازمان در صورت تحقق حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد ریال است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور روز جمعه به همراه استاندار همدان و مسوولان استانی و شهرستانی از باغات گردو و مزارع خسارت دیده شهرستان تویسرکان بازدید کردند.

تویسرکان با جمعیتی بالغ بر ۱۰۳ هزار نفر در ۹۰ کیلومتری مرکز استان همدان قرار دارد که از مجموع ۱۷ هزار و ۸۰۰ هکتار باغات گردوی استان همدان، پنج هزار و ۳۰۰ هکتار را به خود اختصاص داده است.

در پی سرمای شدید شامگاه پنجم اردیبهشت ماه سال جاری نزدیک به چهار هزار و ۲۰۰ هکتار از این باغات با سرمازدگی شدید مواجه شدند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=8795

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.