• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
4

تلاش سازمان جنگل‌ها برای رفع مشکلات معیشتی عشایر و روستاییان

  • کد خبر : 25289
  • ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
تلاش سازمان جنگل‌ها برای رفع مشکلات معیشتی عشایر و روستاییان

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در حوزه منابع‌طبیعی باید راهکارهایی به کار گرفته شود تا مشکلات معیشتی مردم و جامعه عشایری و روستایی کاهش پیدا کند، زیرا کارکردهایی که منابع‌طبیعی در طول ۳۰، ۴۰ سال گذشته داشته اکنون کاملاً متفاوت است و این دیدگاه باید تغییر کند. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و […]

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در حوزه منابع‌طبیعی باید راهکارهایی به کار گرفته شود تا مشکلات معیشتی مردم و جامعه عشایری و روستایی کاهش پیدا کند، زیرا کارکردهایی که منابع‌طبیعی در طول ۳۰، ۴۰ سال گذشته داشته اکنون کاملاً متفاوت است و این دیدگاه باید تغییر کند.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN)؛ تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با هدف توسعه همکاری‌های آموزشی، ترویجی و مشارکتی در سطح ملی به امضا رسید. این تفاهم‌نامه همکاری که در زمینه استفاده مستمر و هدفمند از توان آموزشی، ترویجی و مشارکتی منعقد شده، توسط کاظم خاوازی رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و خسرو شهبازی سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور امضا شد.

شهبازی در حاشیه این مراسم گفت: با ایجاد نظام نوین ترویج شاهد ارتباط خوبی بین بخش اجرا و تحقیقات بودیم و کار ترویجی علاوه بر کشاورزی در منابع طبیعی بسیار اثربخش است.

وی تغییرات اقلیمی در کشور را انکارناپذیر خواند و افزود: با توجه به پیش‌بینی‌ها و نقشه‌های موجود، میزان بارش‌ در دهه‌های آینده سیر نزولی به خود گرفته و شاهد افزایش درجه حرارت زمین و افزایش دی اکسید کربن خواهیم بود.

سرپرست سازمان جنگل‌ها با بیان این سوال که تا کی می‌توانیم دام پرورش دهیم و علوفه برای آن تولید کنیم، به افزایش روند تخریب منابع طبیعی در اثر عوامل مختلف اشاره کرد و افزود: منکر تخریب منابع طبیعی در کشور نیستیم اما تمام تلاش سازمان جنگل‌ها و همکاران در استان‌ها این است که روند احیا و توسعه منابع طبیعی در مقابل تخریب مسیر رو به جلوی خودش را طی کند.

شهبازی با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته برای پیشرفت کشور خود نخست به توسعه و احیای منابع طبیعی فکر کرده‌اند، خاطر نشان کرد: در کوران جنگ جهانی و پس از آن بسیاری از کشورهای اروپایی جنگل‌های خود را از دست داده بودند و سپس به سرعت به احیای جنگل خود پرداخته‌اند و ما نیز باید چنین تفکری را در جامعه القا کنیم.

وی همچنین گفت: برای حفاظت فیزیکی جنگل‌ها و مراتع به لحاظ نیرو و امکانات با چالش‌هایی مواجه هستیم و برای اینکه بتوانیم به این بخش رونق ببخشیم به تکنولوژی و فناوری روز دنیا نیاز داریم.

شهبازی بهره‌گیری از تصاویر ماهواره و دانش‌های نو را یکی از ضرورت‌های اصلی سازمان جنگل‌ها در زمینه افزایش ضریب حفاظتی در منابع‌طبیعی نام برد و افزود: با استفاده از این ابزارها باید به چگونگی وضعیت منابع طبیعی در قبل و بعد از آن دست پیدا کنیم.

وی گفت: در زمینه توسعه گیاهان دارویی و زراعت چوب نیازمند برنامه مدون هستیم، زیرا گسترش گیاهان دارویی می‌تواند علاوه بر ایجاد منابع درآمدی، زمینه تخریب منابع طبیعی در کشور را کاهش دهد.

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین به ارزش و اهمیت جنگل‌های هیرکانی و زاگرسی اشاره کرد و حفاظت و احیای این عرصه‌های جنگلی را از بزرگ‌ترین دغدغه‌های سازمان جنگل‌ها نام برد.

وی یادآور شد: سازمان جنگل‌ها به دنبال برطرف کردن مشکلات حوزه جنگل است و هر هفته به صورت مستمر مدیران حوزه جنگل، شرکت‌های مشاور و مجریان طرح‌ها در قالب ستاد جنگل هیرکانی و طرح بوم‌سازگان جنگل‌های زاگرسی گزارش میزان پیشرفت کار ارائه می‌کنند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=25289

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.