• امروز : دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 6 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
3

تغییر اقلیم در ایران قطعی است/عبور وضعیت سفره های زیرزمینی استان فارس از خط قرمز

  • کد خبر : 17622
  • ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹
تغییر اقلیم در ایران قطعی است/عبور وضعیت سفره های زیرزمینی استان فارس از خط قرمز

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تغییر اقلیم و آثار آن را برای ایران قطعی دانست و گفت: اقتصاد کشور را باید کشاورزی و صنعت و شیوه زندگی ایرانیان را با این واقعیت سازگار کنیم. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، معصومه ابتکار روز پنج شنبه درسومین هم اندیشی سیاستگذاران منابع آب با […]

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تغییر اقلیم و آثار آن را برای ایران قطعی دانست و گفت: اقتصاد کشور را باید کشاورزی و صنعت و شیوه زندگی ایرانیان را با این واقعیت سازگار کنیم.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، معصومه ابتکار روز پنج شنبه درسومین هم اندیشی سیاستگذاران منابع آب با عنوان اقتصاد سبز و حکمرانی پایدار افزود: بخشی از این کار برعهده دانشگاه ها و مراکز علمی است و بخشی در تعهد بخش خصوصی و بخشی بر عهده دولت و سیاستگذاری آن است.
وی یادآور شد: در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و حفظ منابع زیرزمینی ، بازنگری اجرای سیاست خودکفایی گندم دربرخی استان ها ضروری است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: نگاه برخی به بحث امنیت غذایی و خودکفایی در گندم،در برخی استان‌ها به قدری مخرب بوده که به عنوان مثال در استان فارس به عنوان یکی از استان های مهم که این سیاست اجرا شده است به نقطه ای رسیده که وضعیت سفره های زیر زمینی آن از خط قرمز عبور کرده است .
وی یادآور شد:تقریبا از ۱۴ تالاب مهم، تالاب های استان فارس که یکی از آن دریاچه بختگان از زیباترین جاذبه های گردشگری استان بوده است اکنون ۱۲ تالاب خشک دائمی شده است.
وی همچنین گفت: با نگاه به این امر، متوجه می شویم که ناپایداری یعنی چه، ما یک بخشی را توسعه داده ایم به قیمتی که نهایت به ضررهمان بخش خواهد بود، ما اگر اقتصاد مقاومتی را درنظربگیریم، نمی توانیم این روند را ادامه دهیم وحتما این خود کفایی گندم به اقتصاد مقاومتی منتهی نخواهد شد و نیاز به بازنگری خواهد داشت، نیاز به روش های کشاورزی سازگاربا شرایط اقلیمی وتغییراقلیم ما دارد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست به تصویب و ابلاغ حقابه زیست محیطی از سوی وزارت نیرو اشاره کرد و یادآور شد:در دنیا حقابه برای خود طبیعت در نظر گرفته نمی شود، در ایران نیز در حال حاضر با توجه به ابلاغ این مصوبه حقابه ای به زاینده رود و گاو خونی تعلق نمی گیرد و محروم هستند.
ابتکار افزود: بسیاری از فعالیت های صنعتی امروز با قیمت نابودی و آلودگی آب، خاک، هوا و تنوع زیستی شده است.
وی با بیان این که اقتصاد سبز، دو منحنی آلودگی و تخریب را در گذر از طبیعت تنظیم می‌کند، تصریح کرد: در اقتصاد سبز ردپای انسان‌ها بر اساس آلودگی حذف و یا به حداقل می‌رسد از این رو کشور با رشد سبز مواجه می‌شود، علاوه بر این اقتصاد سبز مشاغل سبز را به وجود می‌آرود.
وی گفت: امروزه باید با مشاغل سبز به سمت تحقق اهداف توسعه پایدار حرکت کنیم البته بخشی نیز به حکمرانی برمی‌گردد، با حکمرانی پایدار با هم‌پیمانی بین بخش دولتی، خصوصی و دانشگاهی شکل می‌گیرد.
معاون رییس جمهوری تصریح کرد: اگر اقتصاد مقاومتی در کشور ما خوب اجرا شود در بسیاری از زمینه‌ها ملاحظات زیست محیطی رعایت شده و به اقتصاد سبز دست خواهیم یافت، اقتصاد اگر موثر، درون‌زا و متکی بر محیط زیست باشد رشد سبز را برای خود ترسیم خواهد کرد.
ابتکار تاکید کرد: امروز اقتصاد در دنیا به جایی رسیده که به تک تک منابع زمین اهمیت قائل شده و آنها را ارزش‌گذاری می‌کند، حتی برای فلزات نیز ارزش قائل شده‌اند چرا که آنها به این باور دست یافته‌اند که اگر نتوانیم فلزات و ثروت‌های ارزشمند را از چرخه تولید برگردانیم دیگر ذخایری در دنیا و کشورها وجود نخواهد داشت.
وی همچنین اظهارداشت: اروپا تا سال ۲۰۵۰ ، ۲۵ درصد از رشد اقتصادی خود را از بازیافت به دست خواهد آورد، یعنی از زباله به رشد اقتصادی دست خواهد یافت، آنها می‌خواهند با برگرداندن همه چیز به چرخه مصرف و طبیعت از دست دادن حتی کوچک‌ترین منبع و ذرات جلوگیری کنند.
وی افزود: در کشور متاسفانه در بسیاری از مناطق مدیریت پسماند، بازیافت و استفاده مجدد را وارد برنامه ریزی نکرده ایم .
معاون رییس جمهوری ادامه داد: درآینده ۱۰ میلیون تلفن همراه در کشور به دلیل مصرف‌گرایی و فناوری های به روز کنار گذاشته خواهد شد، با کوهی از زباله‌های الکترونیکی مواجه خواهیم شد اما در اقتصاد دنیای امروز دور انداختن نه علمی و نه اقتصادی است.
ابتکار همچنین گفت: در اقتصاد سبز هیچ چیزی در چرخه محیط زیست تخریب پذیر نیست، اگر کالایی را نتوانیم به شکل کمپوست وارد طبیعت کنیم باید با بکارگیری فناوری جدید از بدو تولید آن برای تک تک اجزا و قطعات آن چرخه بازگشت به طبیعت را در نظر بگیریم.
سومین هم اندیشی سیاستگذاران منابع آب کشور با عنوان ‘اقتصاد سبز و حکمرانی پایدار’ امروز با حضور متخصصان داخلی و مسوولان ذی ربط با هدف شناسایی چالش ‏ها و ارائه راهکارهای علمی و عملی در سازمان محیط زیست برگزار شد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=17622

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.