• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
2
رئیس انجمن ملی انجیر ایران خبرداد:

تعرفه ۳۹ درصدی چین سد راه وارادت انجیر ایران

  • کد خبر : 27376
  • ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
تعرفه ۳۹ درصدی چین سد راه وارادت انجیر ایران
رئیس انجمن ملی انجیر ایران گفت: تعرفه ۳۹ درصدی چین برای واردات انجیر مانع صادرات مستقیم انجیر ایران به چین شده و تجار ما مجبور به صادرات انجیر از طریق کشور ثالث هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) از فارس؛ کمال یداللهی با بیان اینکه در زمینه انجیر دو مطلب وجود دارد یکی تولید انجیر که یک سری مسائل و مشکلاتی دارد و دیگری فرآوری و صادرات انجیر، این دو موضوع دو مقوله جداگانه ولی به هم پیوسته هستند، می‌گوید: تولید انجیر ایران خیلی بیشتر از مصرف سرانه آن در کشور است و بخش زیادی از آن صادر می‌شود بنابراین اگر صادرات رونق داشته باشد انجیر به قیمت مناسب از انجیرکار خریده می‌شود اگر در صادرات مشکلی به وجود بیاید قطعا تولیدکننده ضرر می‌کند زیرا بازاری ندارد.

وی در توضیح نوع انجیرهای صادراتی ایران می‌افزاید: خیلی‌ها فکر می‌کنند انجیری که صادر می‌شود انجیر درجه یک است در صورتی که این طور نیست در واقع انجیر صادراتی ایران انجیری است که در داخل خیلی خواهان ندارد و از مرغوبیت پایین‌تری برخوردار است. پس مهم این است که ما بتوانیم صادرتمان را رونق دهیم تا بخشی از انجیر که در داخل کشور بازار ندارد به سایر کشورها صادر شود.

سخت‌گیری مشتریان اروپایی سد راه صادرات انجیر ایران

رئیس انجمن ملی انجیر ایران با تاکید بر اینکه ذائقه کشورهای مختلف متفاوت است و هر بازاری یک نوع انجیر را می‌پسندد، می‌گوید: یک سری کشورها مثل کشورهای اروپایی انجیر لوکس می‌پسندند که به دلیل شرایط سختی که در بحث قرنطینه و گواهی‌های بهداشت و سلامت دارند به سختی می‌توان به آن کشورها صادرات انجام داد ولی عمده صادرات انجیر ایران به کشور چین است و کشور چین هم انجیرهایی را می‌پسندد که در داخل ایران بازار آن چنانی ندارد.

ضرر تجار ایران از تعرفه ۳۹ درصدی چین بر واردات انجیر

یداللهی با بیان اینکه بازار اکثر صادرکننده‌های انجیر ایران، کشور چین است ولی متاسفانه نمی‌توانند انجیر را به صورت مستقیم به این کشور صادر کنند چون چین برای واردات انجیر تعرفه ۳۹ درصدی در نظر گرفته که ۳۰ درصد آن تعرفه گمرکی و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده است، عنوان می‌کند: وقتی این تعرفه به قیمت انجیر اضافه شود قیمت آن خیلی بالا می‌رود و عملا در چین بازار فروش ندارد.

وی با بیان اینکه خیلی از صادرکنندگان ما مجبور هستند که این کالا را از کشور ثالث وارد چین کنند، می‌گوید: وقتی این کالاها به این صورت وارد چین ‌شود به عنوان کالای قاچاق لحاظ می‌شود و سال گذشته هم خیلی از صادر کنندگان ما به خاطر این موضوع ضرر هنگفتی کردند و کالاهای آنها در چین مصادره شد.

ضرورت تعیین تعرفه ترجیحی با چین برای صادرات انجیر

رئیس انجمن ملی انجیر ایران با بیان اینکه ما بارها از وزارت امور خارجه و وزارت صمت درخواست کردیم که با کشور چین رایزنی شود تا تعرفه گمرکی را برای کالایی مثل انجیر پایین بیاورند یا تعرفه ترجیحی در نظر بگیرند تا صادرکنندگان ما از این طرف با تعرفه کمتری انجیر را صادر کنند و از آن طرف با قیمت مناسب انجیر را از انجیرکاران خریداری کنند خاطرنشان می‌کند: تاکنون موفق به حل این مشکل نشده‌ایم.

لزوم ساماندهی کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف

وی با بیان اینکه مسئله دیگری که در صادرات انجیر وجود دارد این است که برخی از افراد برای انجام صادرات از کارت‌های یک بار مصرف استفاده می‌کنند و این مسئله برای صادرات ما بسیار خطرناک است، می‌گوید: اگر کالایی بدون برند صادر شود و در کشور مقصد مشخص شود که یکی از آفات را دارد کل انجیر ایران ضربه می‌خورد زیرا آنها نمی‌گویند محصول فلان صادرکننده مشکل دارد بلکه می‌گویند انجیر ایران آفت دارد و این برای صادرات کل انجیر ایران بسیار خطرناک است.

یداللهی با بیان اینکه خیلی از صادرکنندگان ما هزینه‌های زیادی کردند و برای محصول خود گواهی بهداشت، سیب سلامت دریافت کردند و با رعایت تمام اصول بهداشتی صادرات انجام می‌دهند اما عده‌ای با کارت‌های بی‌نام و نشان و یک‌ بار مصرف کالایی را صادر می‌کنند و اگر این کالا در یک کشور ثالث رفت و مشکلی برای آن پیش آمد همه کالاهای برند ایران زیر سوال می‌رود می‌افزاید: یکی از دغدغه‌های صادرکنندگان ما ساماندهی این موضوع است.

راه‌اندازی سایت بین‌المللی انجمن ملی انجیر برای یافتن بازارهای جدید

رئیس انجمن ملی انجیر ایران می‌گوید: ما برای انجیر به دنبال یافتن بازارهای دیگری به غیر از بازار چین هستیم زیرا اگر بحث رقابت پیش بیاید قطعا کیفیت کالاها بالاتر می‌رود و محصول انجیر ایران را با قیمت بهتری به فروش می‌رسد در همین راستا سایت بین‌المللی انجمن ملی انجیر راه‌اندازی شده است.

یداللهی با بیان اینکه این سایت از اول مهرماه شروع به فعالیت کرده است، می‌افزاید: این سایت کمک کرده که ما با محققان دانشگاه‌های مختلف دنیا در ارتباط باشیم و از علم روز دنیا در زمینه تولید، فرآوری و صادرات انجیر بهره‌مند شویم همچنین با کشاورزان نقاط مختلف دنیا نیز تبادل تجربیات کنیم.

یداللهی که معتقد است ایران با توجه به میزان تولید انجیر توانایی برطرف کردن نیاز سایر نقاط دنیا را دارد می‌گوید: کشورهای دیگری هم در بحث انجیر رقیب ما هستند از جمله ترکیه که در زمینه صادرات محصولات کشاورزی پیشرفت زیادی داشته و قطعا اگر ما نتوانیم خودمان را در بازار نگه داریم بازارهای صادراتی خود را که بازرگانان چندین سال برای آن زحمت کشیدند از دست می‌دهیم پس مهم است که بتوانیم در زمینه نگه داشتن بازارهای قدیمی خوب عمل کنیم.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=27376

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.