• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
5

تعداد دام های کشور سه برابر ظرفیت مراتع است

  • کد خبر : 4856
  • ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۰

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و ابخیزداری کشور گفت: تعداد دام های موجود در کشور سه برابر ظرفیت مراتع است. به گزارش مرکز اطلاع رسانی پیام طبیعت سازمان جنگل به نقل از ایرنا- سید علی خلیل پور دوشنبه در همایش یکروزه بررسی نحوه مدیریت مراتع روستایی و ارایه راهکارهای اجرایی که با […]

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و ابخیزداری کشور گفت: تعداد دام های موجود در کشور سه برابر ظرفیت مراتع است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی پیام طبیعت سازمان جنگل به نقل از ایرنا- سید علی خلیل پور دوشنبه در همایش یکروزه بررسی نحوه مدیریت مراتع روستایی و ارایه راهکارهای اجرایی که با حضور جمعی از مسوولین فنی و روسای ادارات مراتع و بهره برداران مراتع از ۹ استان کشور که در سالن اجتماعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین برگزار شد، افزود: باید بر مبنای قانون، برای تعدیل دام در راستای بهره برداری از عرصه های مرتعی با مشارکت جوامع بهره بردار تسریع شود.
وی اظهارکرد: در حال حاضر تعلیف ۸۶ میلیون از ۱۲۰ میلیون واحد دامی موجود در کشور وابسته به مراتع است.
خلیل پور بیان کرد: در قانون افزایش بهره برداری از مراتع خروج سالانه سه میلیون دام مازاد و غیرمجاز از مراتع پیش بینی شده که راهکارهای اجرایی
آن در توسعه برنامه های فرهنگی، اشتغال جایگزین و ابزارهای قضایی است.
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها و مراتع کشور خاطرنشان کرد: یکی از سیاست های کلی در حوزه مدیریت چرا در مراتع، تمرکز بر تقویت دامپروری صنعتی و نیمه صنعتی و تبدیل دام های سبک و پراکنده بهره برداران به دام سنگین است.
خلیل پور ادامه داد: تاکنون هشت هزار گونه گیاهی در کشور شناسایی شده که بخش عمده آن در حوزه مرتعی و ۳۰۰ گونه آن علوفه ای است.
وی در ادامه به اجرای طرح توسعه منابع طبیعی و کشاورزی در محدوده روستاها اشاره کرد و افزود: این طرح باید در محدوده روستاهها به عنوان یک واحد مدیریتی جدید در نظر گرفته و به اجرا درآید.
این مسوول تصریح کرد: باید به جای تقسیم مراتع، به فکر مدیریت آن و تعریف نظام هایی در جهت استفاده بهینه از آن باشیم.
خلیل پور تاکید کرد: با رعایت ظرفیت مراتع، رعایت زمان ورود و خروج دام به عرصه و نظارت دقیق آن توسط مامورین، بهره برداران و همچنین استفاده از ظرفیت سمن ها، می توان آسیب های وارده به عرصه های مرتعی را کاهش داد.
وی با بیان اینکه باید دنبال طرح های جامع تر در مرتعداری باشیم تا مردم احساس کنند که اجرای طرح های جنگل داری حقوق طبیعی آن را محدود نمی کند، گفت: حفاظت از منابع طبیعی و همراه کردن مردم، با نگاه مشارکتی، اولویت سازمان جنگل ها است.
خلیل پور در پایان حضور مردم را در لایه های مختلف برنامه ریزی، اجرا و حتی نظارت بر عملکرد تاثیرگذار دانست و گفت: سازمان جنگل ها و مراتع کشور در این زمینه بر مشارکت های مردمی تاکید بسیار دارد.
در این همایش یکروزه چگونگی مدیریت مراتع در عرصه ها، نقش شوراها در مدیریت مراتع، نقش تشکل ها و تعاونی ها در مدیریت مراتع و همچنین بهره برداران در استفاده صحیح از مراتع بحث و تبادل نظر شد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=4856

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.