• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
2

تشکیل ۳۵ پرونده ساخت و ساز غیرمجاز در حریم رودخانه‌های حفاظت شده

  • کد خبر : 12018
  • ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۶:۴۳
تشکیل ۳۵ پرونده ساخت و ساز غیرمجاز در حریم رودخانه‌های حفاظت شده

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران از تشکیل ۳۵ پرونده ساخت و ساز غیرمجاز در حریم رودخانه‌های حفاظت شده خبر داد. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از  ایسنا؛ محمدهادی حیدرزاده، با اشاره به اینکه چند عامل در وقوع سیلاب اخیر کن و سولقان نقش داشت گفت: تخریب پوشش گیاهی دربالادست باعث […]

toghyanroodkhane_seyl_takhrib_harimroodمدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران از تشکیل ۳۵ پرونده ساخت و ساز غیرمجاز در حریم رودخانه‌های حفاظت شده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از  ایسنا؛ محمدهادی حیدرزاده، با اشاره به اینکه چند عامل در وقوع سیلاب اخیر کن و سولقان نقش داشت گفت: تخریب پوشش گیاهی دربالادست باعث حرکت ثقلی آب بارش شد و عدم لایروبی به موقع رودخانه‌ها و کانال‌ها نیز در وقوع حادثه اخیر نقش داشت، البته لایروبی در شهریور ماه انجام می‌شود و بارش در ماه مرداد نیز بی‌سابقه بود.

وی با بیان اینکه در استان‌های شمالی نیز از بین رفتن جنگل‌ها باعث ایجاد سیلاب شد، افزود: از بین رفتن پوشش گیاهی باعث کاهش نفوذپذیری آب در خاک و ایجاد روان‌آب‌ها می‌شود.

حیدرزاده با تاکید بر اینکه عدم رعایت حریم رودخانه‌ها مهم‌ترین دلیل ایجاد سیلاب‌های اخیر بود اظهار کرد: عدم رعایت حریم رودخانه‌ها و ساخت و سازها در حریم و بستر رودخانه‌ها مهم‌ترین دلیل سیلاب بوده است.

وی با اشاره به اینکه در مورد رودخانه‌های حفاظت شده و عدم ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها قانون وجود دارد، گفت: در حریم کمی رودخانه‌ها وزارت نیرو موظف است و اختیار دارد و در مورد حریم کیفی رودخانه‌های حفاظت شده نیز که ۱۵۰ متر می‌شود قانون، سازمان محیط زیست را مکلف می‌کند.

وزارت نیرو در تخریب ساخت وسازهای حریم رودخانه ورود کند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه وزارت نیرو باید با هماهنگی آب منطقه در مساله تخریب ساخت وسازهای حریم رودخانه ورود کند، ادامه داد: مجوزهای ارائه شده توسط دهیاری‌ها و فرمانداری‌ها که تخلف است باید متوقف شود و تا به امروز وزارت نیرو و محیط زیست در این مسئله در مناطق حفاظت شده مثل جاجرود ورود داشتند.

وی با اشاره به هتل تخریب شده حاشیه رودخانه کرج ادامه داد: ادله و قانون کافی در این زمینه وجود دارد. رییس قوه قضاییه آملی لاریجانی دستور ورود همه دستگاه‌ها و پیگیری جدی این مساله را داده است.

تخریب هتل آرینا در شمیرانات صد میلیارد تومان هزینه در بر دارد

حیدرزاده با بیان اینکه تخریب این ساخت و سازهای غیرمجاز به دلیل عدم مدیریت صحیح در امر ساخت و ساز در حریم رودخانه بوده است، گفت: تخریب این ساخت و سازها هزینه بسیاری را صرف می‌کند برای مثال برای تخریب هتل آرینا در شمیرانات که در حریم کمی و بستر رودخانه ساخته شده است، بالغ بر صد میلیارد تومان احتیاج است؛ چرا که تخریب و جابه‌جایی نخاله‌های حاصل از آن و نیروی انسانی لازم برای این کار هزینه‌بردار است که باید از بیت‌المال پرداخت شود.

وی با تاکید بر اینکه تخلف اصلی در این مساله در دادن مجوز بوده است، افزود: هر تخریب چند صد میلیون هزینه دارد که در حقیقت این تخریب‌ها باعث نابود کردن سرمایه‌های ایجاد شده می‌شود در حالی که می‌توان هزینه تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز به دولت داده شود.

حیدرزاده با بیان اینکه از سال ۹۳ تا به حال، تعداد ۳۵ پرونده مربوط به ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها تشکیل شده است، اظهار کرد: تعداد ساخت و سازهای غیرمجاز خیلی بیشتر از این تعداد است، اما از سال گذشته تا به کنون ۳۵ پرونده تشکیل وحکم ۱۰ پرونده آن اجرا شده است.

وی با بیان اینکه با وقوع سیلاب اخیر، اهمیت موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز حریم رودخانه‌ها مشخص شده است، افزود: امیدواریم سیلاب اخیر باعث شود. دستگاه‌های قضایی و اجرایی احکام را زودتر صادر و اجرا کنند.

آزاد سازی ۱۰۰ هکتار از اراضی مناطق حفاظت شده ورجین و البرز مرکزی و سرخه حصار

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان تهران با اشاره به آزادسازی اراضی در یک سال گذشته گفت: ۹۰ هکتار در منطقه حفاظت شده ورجین و البرز مرکزی و نزدیک به ۱۱ هکتار در سرخه حصار آزادسازی داشته‌ایم که ارزش ریالی تخریب‌ها در این اراضی ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که این عدد در بخش لواسان بیشتر است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=12018

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.