• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2

تشکیل پرونده برای متخلفانی که کیمیا را خاکستر می کنند

  • کد خبر : 26495
  • ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۶
تشکیل پرونده برای متخلفانی که کیمیا را خاکستر می کنند
رئیس دفتر محیط زیست و سلامت غذا در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: تاکنون ۳۹۸ پرونده بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، ماده ۲ و ۲۲ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده ۲۰ قانون هوای پاک برای متخلفانی که اقدام به آتش زدن مزارع و سوزاندن کاه و کلش نموده اند، تشکیل شده است.

رئیس دفتر محیط زیست و سلامت غذا در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: تاکنون ۳۹۸ پرونده بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، ماده ۲ و ۲۲ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده ۲۰ قانون هوای پاک برای متخلفانی که اقدام به آتش زدن مزارع و سوزاندن کاه و کلش نموده اند، تشکیل شده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) در استان فارس، محمد مهدی غیاثی ضمن اشاره به این که آتش زدن بقایا پس از برداشت محصول، آسان ترین راه ولی بدترین و پرخطرترین شیوه ای است که برای تسریع در آماده سازی مزرعه برای کشت بعدی رایج شده است بیان نمود، در سال جاری ضمن برگزاری کلاس های آموزشی با در نظرگرفتن پروتکل های بهداشتی، اطلاع رسانی در فضای مجازی، تهیه بنر، اطلاعیه و آموزش چهره به چهره در مناطق مختلف استان، اکیپ های گشت مشترک با ادارات حفاظت محیط زیست و مراکز بهداشت و نیروی انتظامی تشکیل شده است که به طور مرتب نسبت به رصد مزارع اقدام می نمایند.
غیاثی اظهار کرد: در سال جاری ۳۹۸ پرونده برای متخلفان تشکیل شده است که تاکنون ۲۶۳ پرونده به مراجع قضایی ارجاع گردیده است. گرچه طی چند سال اخیر آتش زدن بقایای گیاهی در مزارع استان روند کاهشی داشته است و نسبت به کل سطح زیر کشت گندم و جو استان تنها دو درصد از مزارع را شامل می شود ولی متاسفانه به دلیل اثرات مخرب فراوانی که بر جا می گذارد، همین سطح اندک نیز نباید سوزانده شود.
غیاثی به مضرات آتش زدن بقایای گیاهی نیز اشاره کرد و آنها را به شرح زیر برشمرد:
تاثیر منفی بر خاک که تغییر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک، نابود شدن موجودات ریزخاک، کاهش شدید فعالیت های مثبت زیستی خاک، کاهش شدید مواد آلی خاک که منبع غذایی میکروب های خاک هستند، فشردگی خاک و در نتیجه کاهش تهویه و تبادلات گازی خاک را در پی دارد. همچنین آتش زدن بقایای گیاهی تاثیر منفی بر آب را در پی دارد که نتیجه آن کاهش آب های زیرزمینی به دلیل کاهش منافذ خاک و عدم امکان جذب آب توسط خاک و ایجاد روان آب‌های سطحی خواهد بود، وی از تاثیر منفی بر هوا هم گفت و اشاره کرد: تولید گازهایی که در ترکیب هوا وجود ندارد، افزایش تراکم گازهای مضر در هوا، ایجاد مشکلات تنفسی و انواع حساسیتها، حذف گونه‏ های بومی موجودات زنده هوا، ماندگاری طولانی آلودگی‏ های ایجاد شده در بخش هوای نزدیک سطح زمین، ایجاد ذرات معلق سبک، سیاه و خطرناک ناشی از سوختن و حجم زیادی از تغییرات غیر قابل سنجش در بخش کیفی هوا از دیگر مضرات آتش زدن بقایای گیاهی است.
غیاثی در پایان اظهار کرد: در واقع این بقایا و مواد به جای سوختن و تولید انواع آلاینده‏ ها و عوارض زیست محیطی می‏ توانند یک محل برای درآمد باشند مثلا از بقایای گیاهی می توان برای مصارف تغذیه دام، تولید گیاخاک و کمپوست و ورمی کمپوست، منبع سوخت و تولید انرژی، تولید پروتئین و مالچ های اقتصادی بهره برد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=26495

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.