• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 29 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
3

تشدید روند مهاجرت، رهاسازی کشاورزی از تبعات تدام بحران آب و بحران خشکسالی در روستاهای ذکر شده است

  • کد خبر : 16239
  • ۱۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۷:۲۱
تشدید روند مهاجرت، رهاسازی کشاورزی از تبعات تدام بحران آب و بحران خشکسالی در روستاهای ذکر شده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ مدیرعامل شرکت دهیاران بخش وردشت شهرستان سمیرم مجموع جمعیت سه روستای نورآباد قرمزی، ده‌نساء سفلی و اسدآباد را ۱۰۰۰ خانوار برشمرد و گفت: تشدید روند مهاجرت، رهاسازی کشاورزی از تبعات تدام بحران آب و بحران خشکسالی در روستاهای ذکر شده است. محمدقلی تابان، روستای نورآباد قرمزی را یکی […]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ مدیرعامل شرکت دهیاران بخش وردشت شهرستان سمیرم مجموع جمعیت سه روستای نورآباد قرمزی، ده‌نساء سفلی و اسدآباد را ۱۰۰۰ خانوار برشمرد و گفت: تشدید روند مهاجرت، رهاسازی کشاورزی از تبعات تدام بحران آب و بحران خشکسالی در روستاهای ذکر شده است.
محمدقلی تابان، روستای نورآباد قرمزی را یکی از ۵۱ روستای بخش وردشت شهرستان سمیرم عنوان کرد و گفت: این روستا در ۵ کیلومتری وردشت قرار دارد.
مدیرعامل شرکت دهیاران وردشت سمیرم و فعال روستای نورآباد قرمزی افزود: در حالیکه مجموع وسعت باغات روستای نورآباد قرمزی به ۲۰۰ هکتار می‌رسد، تبعات حاصل از خشکسالی سطح باغات خشک‌شده این روستا را به ۸۰ درصد رسانده است.
وی با بیان اینکه مردم روستای نورآباد قرمزی توان نگهداری باغات فعلی را به دلیل فقدان آب ندارد، بیان داشت: در حالیکه بیمه باغات قابل پرداخت به این روستا از سال قبل معوقه است، تنها راه نجات این روستا احداث بند خاکی است.
تابان به مراحل مطالعه در دستور کار مسئولین به منظور احداث بند خاکی و طرح احداث پمپاژ آب از رودخانه سکز در مسیر سد قره‌قاچ اشاره کرد و اضافه کرد: به طور یقین عملیاتی شدن برنامه‌های مذکور نقشی اثرگذار در مسیر کنترل و کاهش بحران آب روستای نورآباد قرمزی دارد.
وی متذکر شد: احداث پمپاژ آب در مسیر سد قره‌قاچ بر روی رودخانه سکز، ضمن مشروب نمودن سه روستای نورآباد قرمزی، ده‌نساء سفلی و اسد آباد، مزارع روستای ماندگان را نیز از آب شرب و کشاورزی برخوردار می‌کند.
مدیرعامل شرکت دهیاران بخش وردشت شهرستان سمیرم مجموع جمعیت سه روستای نورآباد قرمزی، ده‌نساء سفلی و اسدآباد را ۱۰۰۰ خانوار برشمرد و گفت: تشدید روند مهاجرت، رهاسازی کشاورزی از تبعات تدام بحران آب و بحران خکسالی در روستاهای ذکر شده است.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی روستای نورآباد قرمزی، ده‌نساء سفلی و اسدآباد تحت اثر خسارات ناشی از تداوم پدیده خشکسالی توان پرداختن به کشت جایگزین را ندارد خاطر نشان ساخت: در صورت تأمین آب برای این منطقه امکان کشت محصولاتی چون زعفران، زرشک و گل باغی فراهم می‌شود.
محمدقلی تابان با اشاره به سال ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ به‌عنوان زمان احداث مجتمع آبرسانی نورآباد قرمزی گفت: این مجتمع در ابتدا ۷ روستا را در عناوین نورآباد قرمزی، ده‌نساء سفلی، ده‌نساء علیا، اسدآباد، دیدجان، نرمه، حاجی‌آباد و شورچمن را مشروب کرد.
وی با بیان اینکه آب این مجتمع آبرسانی از طریق لوله‌های انتقال آب منتقل می‌شد، تشریح کرد: احداث این مجتمع در زمره فعالیت آبرسانی اداره آبفا روستائی شهرستان سمیرم است که با هزینه‌ای میلیونی انجام شد.
این مدیرعامل از خشک شدن آب مجتمع آبرسانی روستای نورآباد قرمزی در سنوات اخیر سخن گفت و خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد احداث این مجتمع آبرسانی اقدامی نادرست و عملی اشتباه بوده است که خود بر ضروت تجدید نظر بر احداث این مجتمع و احداث چاه آب جدید تأکید دارد.
خبرنگار: مدینه صابری

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=16239

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.