• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
2

تداوم قاچاق چوب جنگل های شمال را در دو دهه آینده نابود می کند

  • کد خبر : 9987
  • ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
تداوم قاچاق چوب جنگل های شمال را در دو دهه آینده نابود می کند

رییس انجمن جنگلبانی ایران گفت: با تداوم برداشت غیرقانونی چوب و فشارهای مضاعف به جنگل های شمال، طی دو دهه آینده این جنگل ها از بین خواهد رفت. تداوم قاچاق چوب جنگل های شمال را در دو دهه آینده نابود می کند به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، هادی […]

choob_konde_zeratjangal_hizomرییس انجمن جنگلبانی ایران گفت: با تداوم برداشت غیرقانونی چوب و فشارهای مضاعف به جنگل های شمال، طی دو دهه آینده این جنگل ها از بین خواهد رفت.
تداوم قاچاق چوب جنگل های شمال را در دو دهه آینده نابود می کند
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، هادی کیا دلیری، برداشت بی رویه چوب، بروز بیماری ها و آفات، ایجاد واحدهای صنعتی و معدنی، تعلیف دام و نیز عقب ماندگی از تغییرات اقلیم جغرافیایی را از علت های اساسی بیابان زایی و در نهایت نابودی جنگل های شمال عنوان کرد.

وی برای اثبات ادعای خود افزود: به عنوان نمونه آمارهای منابع رسمی نشان می دهد در فاصله سال ۱۳۳۴ تا سال ۱۳۸۶ هر سال به طور میانگین حدود سه هزار هکتار از حجم و گستره جنگل های شمال کاسته شده که ادامه این وضعیت نگران کننده است.

وی با بیان این که اکنون برخی از مناطق جنگل های شمال به کویر و بیابان تبدیل شده است، افزود: چنین وضعیتی این نگرانی را تقویت می کند همان بلایی که در ۳۰ سال گذشته در جنگل های زاگرس رخ داد، برای جنگل های شمال هم اتفاق بیفتد.

رییس انجمن جنگلبانی ایران در ادامه گفت: طبق استاندارد، میزان چوب مورد نیاز کشور سالانه حدود ۱۴ میلیون متر مکعب است که حدود یک میلیون مترمکعب آن از خارج وارد می شود.

کیادلیری افزود: بیش از ۸۰۰ هزار مترمکعب چوب در سال به صورت قانونی از جنگل های شمال برداشت شده و یک میلیون مترمکعب نیز از طریق زراعت چوب تولید می شود.

وی تاکید کرد: با این محاسبه، این پرسش مطرح است که بقیه چوب مورد نیاز کشور از کجا تامین می شود.

وی ادامه داد: این آمار نشان می دهد بقیه چوب مورد نیاز کشور از طریق غیرقانونی یعنی قاچاق برداشت می شود که باید در این حوزه نظارت بیشتری از سوی مسوولان ذی ربط صورت گیرد.

جنگل های هیرکانی با ۱.۹ میلیون هکتار وسعت از آستارا در شمال استان گیلان تا گلی داغ در شرق استان گلستان امتداد دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=9987

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.