• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
3

تداوم جدال در رینگ خونین تراریخته

  • کد خبر : 18007
  • ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲
تداوم جدال در رینگ خونین تراریخته

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ نویسنده: فاطمه رمضانیان/ بررسی طرح ممنوعیت تجارت محصولات تراریخته، این روزها مجلس شورای اسلامی را به رینگ مسابقه و مشت‌زنی تبدیل کرده است و هرکس سعی دارد، با زدن مشت نهایی حریف را از صحنه مسابقه حذف کند. در این مسابقه نفس‌گیر مجلس‌نشینان که مخالفان سرسخت محصولات تراریخته هستند […]

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)نویسنده: فاطمه رمضانیان/ بررسی طرح ممنوعیت تجارت محصولات تراریخته، این روزها مجلس شورای اسلامی را به رینگ مسابقه و مشت‌زنی تبدیل کرده است و هرکس سعی دارد، با زدن مشت نهایی حریف را از صحنه مسابقه حذف کند. در این مسابقه نفس‌گیر مجلس‌نشینان که مخالفان سرسخت محصولات تراریخته هستند در مصوبه‌ای که اخیراً دولت را مکلف به رعایت برخی قوانین درباره واردات، کاشت و مصرف این محصولات می‌کند، واردات بی‌رویه هرگونه محصولات تراریخته را ممنوع و خواستار اطلاع‌رسانی دقیق به مصرف‌کنندگان درباره محصولات مصرفی هستند. البته نمایندگان مجلس در پافشاری بر اجرای خواسته‌های خود پا را فراتر گذاشته و با معرفی برخی از مخالفان طرح ممنوعیت تولید محصولات تراریخته در کشور تحت عنوان دانش‌آموخته «راکفلر» و دست داشتن نماینده مخالفان در سهام چندین شرکت خصوصی، در صدد زدن مشت نهایی برای پیروزی در این رینگ مبارزاتی شده‌اند. موضوعی که با اعتراض دانشگاهیان و موافقان تولید محصولات تراریخته در کشور درآمده و معتقدند در مصوبه اخیر مجلس فقط تولیدات داخلی نشانه گرفته شده و از آن‌جایی‌که واردات منوط بر اخذ مجوز است، واردکنندگان این محصولات با مخاطره قرار گرفتن حاشیه سودشان به‌واسطه تولید در کشور با نفوذ در لایه‌های قدرت در تلاش برای حذف دانش‌پژوهان از دست‌یابی به محصولات داخلی و زمینه‌سازی کاهش واردات هستند. در هر حال آنچه مسلم است در این کارزار مبارزاتی هنوز برنده نهایی مشخص نیست؛ اما قطعا بازنده اصلی مصرف‌کنندگانی هستند که با این روند بیش‌ترین زیان را هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ سلامتی متحمل خواهند شد.
بهزاد قره‌یاضی، رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی کشور و رئیس تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه، در این‌خصوص در گفت‌وگو با «سبزینه»، در پاسخ به اتهامات وارده به وی درباره داشتن سهام در شرکت‌های خارجی محصولات تراریخته، افزود: اگر تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی براساس تاکیدات مقام رهبری، اتهام به داشتن سهام باشد، بگذارید بگویند.
مسئول تحقیقات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با تاکید بر این‌که شرکت‌هایی با انگیزه توسعه علمی تاسیس شده‌اند، ادامه داد: هیچ یک از این موارد جنبه سودآوری نداشته و صرفا به فعالیت‌های علمی و پژوهشی می‌پردازد.
منتقدان، وارد‌کننده هستند
وی با اشاره به این‌که یک امپراتوری فناوری هراسی برای منحرف کردن اذهان مردم و مسئولان تلاش می‌کند، اظهار داشت: این افراد در تولید محصولات تراریخته راهی پیدا نمی‌کنند و تمام تلاششان زیر سوال بردن کل موضوع است؛ چراکه منتقدان از راه مخالفت با تولید محصولات تراریخته سود می‌برند.  این مقام مسئول در ادامه با تاکید بر این‌که منتقدان تولید محصولات تراریخته در داخل، خود در این سال‌ها واردکننده این محصولات بوده‌اند، افزود: برای ادامه روند سوددهی واردات برای این افراد، چه راهی بهتر از سرکوب کردن فعالان علمی و پژوهشی این محصولات و ایجاد هراس در جامعه؟
قره‌یاضی گفت: نه فقط من که تمام فعالان انجمن‌های علمی نه حتی یک ریال تجارت داشته‌اند، نه خرید و فروش و نه در واردات دستی داشته‌اند. اگر توانستند محض نمونه یک سند از فعالیت توام با درآمد من یا یکی از این افراد در زمینه این محصولات ارائه دهند، من از تمام ادعاهای خود دست برمی‌دارم.
ورود فناوری به ایران همواره سخت بوده است
این مقام مسئول با تاکید بر تکذیب اتهامات وارده درباره منفعت مالی این محصولات برای شخص وی و همکارانش، ادامه داد: آنچه مهم است این است که چرا توجه تمام دنیا بر محصولات تراریخته است؟ چرا تمام دنیا استقبال کرده‌اند و چرا خود ما سالانه ۵ میلیارد دلار از این محصولات را وارد می‌کنیم؟ اگر دوستان ادعای سرطان‌زا بودن این محصولات را دارند چرا ۱۰ سال است که وارد‌کننده هستیم و اعتراضی نبوده؟ چرا زمانی که عزم را برای تولید این محصولات در کشور جزم کردیم، صدای اعتراض بسیاری بلند شد؟ منفعت مالی را به‌راستی چه کسانی برده‌اند؟ قره‌یاضی افزود: در ایران ورود هر فناوری همواره با چالش مواجه بوده؛ از زمانی که مردم واکسن را به جن تعبیر می‌کردند که قصد ورود به بدنشان را دارد و امیرکبیر را به گریه واداشتند، تا زمانی که بلندگو را بوق شیطان خواندند و تلویزیون را مدت‌ها تحریم کردند و موبایل را سرطان‌زا دانستند، تا امروز که قصد تولید محصولات تراریخته و قطع واردات را داریم و جلوی ان می‌ایستند.
استقبال از تصمیم نمایندگان
وی با اشاره به این‌که عده‌ای همواره با فناوری مشکل داشته و دارند، خاطرنشان ساخت: این افراد فناوری هراس هستند چراکه تاکنون منفعت بی‌سوادی خود را برده‌اند. سطح دانش این افراد پایین است و نباید اجازه دهیم کشور توسط این بخش از افراد اداره شود. وی در ادامه به فناوری مهندسی ژنتیک اشاره کرد و گفت: ورود این فناوری به کشور در قالب مصوبه و با رعایت قوانین و مقررات مفید است و تراریخته نیز به همین ترتیب و امیدواریم که سهم کشور از فناوری و همین‌طور از محصولات تراریخته روز به روز بیش‌تر باشد. وی در پایان با اشاره به این‌که عقلانیت در خور تحسینی بر نمایندگان مجلس شورای اسلامی حاکم است، گفت: از هر تصمیمی که نمایندگان بگیرند و مورد تایید شورای نگهبان باشد استقبال می‌کنیم.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18007

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.