• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1

تحلیل/ آیا فرصت تنفس به جنگل‌ها را می‌دهیم؟ ، حفظ جنگل‌ها نیازمند نگاه ملی نمایندگان مجلس

  • کد خبر : 12103
  • ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۶:۴۲
تحلیل/ آیا فرصت تنفس به جنگل‌ها را می‌دهیم؟ ، حفظ جنگل‌ها نیازمند نگاه ملی نمایندگان مجلس

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ «معصومه ابتکار» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از ارائه «لایحه حمایت از جنگل ها» به مجلس، برای تنفس جنگل‌ها خبر داد تا برداشت از جنگل‌ها حداقل ۵ سال متوقف شود. سؤال پیش رو این است که آیا این لایحه می‌تواند از موانعی که مقابل خود دارد، عبور […]

mohit_zist_tabiat_takhrib_riyeبه گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ «معصومه ابتکار» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از ارائه «لایحه حمایت از جنگل ها» به مجلس، برای تنفس جنگل‌ها خبر داد تا برداشت از جنگل‌ها حداقل ۵ سال متوقف شود.
سؤال پیش رو این است که آیا این لایحه می‌تواند از موانعی که مقابل خود دارد، عبور کند و از مجلسی‌ها رأی چهار چهار بگیرد؟ لایحه‌ای که اگر بزودی تصویب نشود، جنگل‌تراشی‌ها و تخریب‌های گسترده، علاوه بر اینکه سیل و سیلاب بیشتری را به جان این مردم خواهد انداخت، محیط زیست را نیز به طور کامل تسلیم کرده و ریزگردها نفس تک تک ما را به شماره خواهند انداخت.
پیشنهاد تنفس ۵یا ۱۰ ساله کشور خبر جدیدی است، اما تا به امروز نتوانسته از گردنه‌ها و موانع بگذرد. امروز هم که ابتکار از ارائه آن به مجلس خبر می‌دهد، «محمد درویش» معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان از احتمال مقاومت‌هایی از سوی مافیای چوب از یک سو، برخی نمایندگان مجلس از سوی دیگر و حتی بخشی از بدنه کارشناسی – مدیریتی منابع طبیعی با تصویب این لایحه خبر می‌دهد. اشاره او به نمایندگان مجلس، آن دست از نمایندگانی است که معمولاً راه ورود خود را به بهارستان با وعده‌هایی مبتنی بر ساخت جاده و ساختمان و… هموار می‌کنند و مسیر خودشان را با قطع درختان جنگل‌ها به بهانه ساختن یک جاده یا یک طرح باز می‌کنند! پرسیدن این سؤال هم از سوی افکارعمومی شاید زود باشد اما آنها می‌پرسند آیا مجریان طرح‌ها، مافیای چوب و… بر اجرای قانونی حفاظتی که این لایحه روی سر جنگل‌ها می‌کشد، گردن می‌نهند؟ آن هم زمانی که با‌وجود تأکیدات مقامات عالی رتبه کشور برای داشتن پیوست زیست محیطی، همچنان طرح‌های مخرب بی‌توجه به این قانون اجرا می‌شود. درویش اعتقاد دارد جای نق زدن و گله کردن باید از راه‌های قانونی برای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست استفاده کرد. او می‌گوید: «با‌وجود خشکسالی، تنش آبی‌ها و هجوم ریزگردها، ایران همچنان سومین رتبه سدسازی در جهان را دارد. هزاران سد ساخته شده که سیلاب آن یک دهه است به جان همه افتاده است.» افکارعمومی هم اعتقاد دارد اگر در هر کجای دیگری سیلاب، خشکسالی  بی‌آبی کشوری را وارد بحران می‌کرد طبیعی‌ترین اقدامی که می‌افتد، پایان دادن به بهره‌کشی‌ها از منابع طبیعی و جنگل است. با وجود این سیلاب در تازه‌ترین یورش خود به جان تهران و مازندران افتاد، اما باز هم صدایی برای پایان دادن بهره کشی‌ها از منابع طبیعی شنیده نشد. به گفته درویش در طول ۲۵ سال گذشته، ۴ میلیون هکتار از اراضی ملی واگذار شده‌  و امیدوار است کشور به جایی برسد که با تشکیل دادگاهی مسببان این اتفاق تلخ را به محاکمه بکشاند. مسببانی که او اعتقاد دارد باید در طول چهار دهه گذشته در سازمان جنگل‌ها و محیط زیست آنها را یافت. او یک آرزوی بزرگ دیگر هم دارد؛ سند واگذاری تمام این املاک در دست ارگان‌های حقیقی وحقوقی و افراد معمولی موجود است و باید قدرتی باشد که آنها را به طبیعت و مردم بازگرداند. «حسین آخانی» گیاه شناس، بوم‌شناس و کارشناس محیط زیست هم اعتقاد دارد، نه تنها به جنگل‌ها که باید به کل منابع طبیعی ایران فرصت تنفس داد. او سیلاب‌ها و ریزگردها را نتیجه همین بی‌مبالاتی می‌داند و از نمایندگان مجلس – که به گفته محمد درویش برخی از آنها نسبت به این موضوع نگرانی جدی دارند – می‌خواهد که به لایحه نگاهی فراجناحی و ملی داشته باشند.
ابتکار  همچنین از تشکیل ستاد واکنش سریع در جنگل خبر می دهد و می گوید: دراین بخش تفاهم بسیار خوبی را سازمان حفاظت محیط زیست با سازمان جنگل ها و نیروهای مسلح انجام داده و مقرر شد نیروهای مسلح هواپیما و بالگرد را برای اطفای حریق دراختیار این سازمان قرار دهند.
منبع: روزنامه ایران

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=12103

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.