• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
7
در استان گلستان

تجهیز ۶۸۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری

  • کد خبر : 26670
  • ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۴
تجهیز ۶۸۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری
رئیس جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: در حال حاضر ۶۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری شد که در افزایش بهره‌وری مصرف آب نقشی موثری دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) از گرگان، مختار مهاجر اظهار داشت: زهکشی اراضی استان برای جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش تولید محصول و همچنین کنترل و مدیریت سیلاب از سال‌های گذشته در دستور کار قرار گرفته است.
وی گفت: زهکشی اراضی استان از سال ۹۲ تاکنون از ۸ هزار هکتار به ۷۷ هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده و بخش قابل توجهی نیز در حال انجام است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار در حوزه آب و خاک را گسترش شبکه آبیاری نوین در مزارع و باغات عنوان کرده است و افزود: در حال حاضر ۶۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری شد که در افزایش بهره‌وری مصرف آب نقشی موثری دارد. برای اجرای این طرح دولت ۸۵ درصد هزینه‌ها را در قالب یارانه پرداخت می‌کند و ۱۵ درصد هم سهم آورده کشاورزان است.
وی گفت: یکی دیگر از اقداماتی که برای حفظ منابع آبی و افزایش بهر‌ه‌وری در این بخش در دستور کار قرار گرفته اجرای پروژه انتقال آب با لوله است. در سال ۹۲ فقط ۱۰ کیلومتر از این طرح اجرا شده بود که امسال به یک هزار کیلومتر افزایش پیدا کرد.
مهاجر بهسازی و مرمت کانال‌های آبیاری عمومی را از دیگر اقدامات حوزه‌های فنی و مهندسی جهاد کشاورزی استان برشمرد و افزود: ۲۱۴ کیلومتر از این کانال‌ها مرمت و بهسازی شده است.
وی گفت: احداث و مرمت جاده بین مزارع استان از دیگر پروژه‌های بسیار مهمی است که تا سال ۹۲ حدود ۲ هزار کیلومتر انجام شده بود که با ۳۵۸ درصد افزایش اکنون این میزان افزایش به ۷ هزار و ۱۶۴ کیلومتر رسیده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در پایان گفت: تا قبل از سال ۹۲ در زمینه مرمت قنات‌ها و لایروبی آببندان‌های استان اقدامی صورت نگرفته بود اما از آن زمان تاکنون برای یک هزار و ۱۰۰ هکتار قنات و آببندان مرمت و لایروبی شده و برنامه ما اجرای این طرخ در ۳ هزار هکتار است.
ارسال خبر: شبیر دائمی

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=26670

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.