• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
0

تاکید حجتی بر انطباق بخش کشاورزی با فناوری روز

  • کد خبر : 8134
  • ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵
تاکید حجتی بر انطباق بخش کشاورزی با فناوری روز

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر خود را با فناوری روز در بخش کشاورزی تطبیق ندهیم، عقب می مانیم. به گزارش ایرنا، محمود حجتی عصر پنجشنبه پس از بازدید از پایانه فرآوری و صادرات پسته جلال آباد سیرجان در جمع کارکنان این واحد تولیدی و مدیران استان کرمان افزود: این استان در زمینه استفاده از روش […]

vazir_jahad_4وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر خود را با فناوری روز در بخش کشاورزی تطبیق ندهیم، عقب می مانیم.
به گزارش ایرنا، محمود حجتی عصر پنجشنبه پس از بازدید از پایانه فرآوری و صادرات پسته جلال آباد سیرجان در جمع کارکنان این واحد تولیدی و مدیران استان کرمان افزود: این استان در زمینه استفاده از روش های نوین و فناوری های روز در بخش کشاورزی پیشگام بوده است.

وی تصریح کرد: اصلی ترین منابع پایه و خدادادی آب و خاک هستند و باید با استفاده فناوری و سایر امکاناتی که در اختیار ما قرار گرفته است از این منابع بطور بهینه استفاده کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: ما آب را بی رویه استفاده کرده و استفاده می کنیم و مقدار زیادی از آن را هدر می دهیم.

وی بیان کرد: این استفاده بی رویه خارج از توان و ظرفیت طبیعت است و باید مصرف را کاهش دهیم.

حجتی با اشاره به اجرای طرح همیاران آب در استان کرمان، این اقدام را قابل تقدیر دانست و گفت: امیدواریم این طرح که توسط استاندار کرمان و با همکاری کشاورزان اجرایی شده، روز به روز گسترش یابد.

وی گفت: باید قابلیت های مدیریت مصرف آب را با همکاری وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و سایر سازمان ها تجهیز و بکار گیریم و با انواع روش های روز، تقویت کنیم.

وی به بازدیدهای امروز خود از طرح های آبیاری تحت فشار و قطره ای زیر سطحی در سیرجان اشاره و اضافه کرد: آبیاری زیرسطحی را دیده بودم اما به گستردگی استان کرمان نبود و البته روش های جدیدتری از جمله در شیوه های باغداری، الگوی کشت، داشت و برداشت وجود دارد که هنوز به آنها دسترسی پیدا نکرده ایم.

وزیر جهاد کشاورزی از پسته به عنوان اولین محصول صادراتی کشاورزی نام برد و گفت: در گذشته بازار صادرات پسته در انحصار کشورهای اروپای غربی و مقداری در منطقه ما بود که امیدواریم این بازار را روز به روز گسترش دهیم.

وی گفت: امیدواریم با کمک استاندار و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی گام های موثری در جهت حل مشکلات بخش کشاورزی استان برداریم.

همچنین امروز با حضور وزیر جهاد کشاورزی در سیرجان طرح آبیاری تحت فشار در سطح ۷۵ هکتار از اراضی کشاورزی با اعتبار شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال افتتاح شد.

وزیر جهاد کشاورزی پنجشنبه سفری دو روزه را به منظور بازدید از بخش کشاورزی استان کرمان آغاز کرده است.

مصرف بهینه آب دغدغه وزارت جهادکشاورزی
وزیر جهاد کشاورزی گفت: همه دغدغه ما در این وزارتخانه مصرف بهینه آب است و باید حرکتهای اساسی در این زمینه انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در حاشیه بازدید از طرح های آبیاری شهرستان سیرجان در جمع خبرنگاران گفت: طرح همیاران آب استان کرمان اقدامی اساسی و در خور تحسین است و باید به سایر استانهای کشور این طرح را گسترش دهیم.

وی ادامه داد: باید در بحث در حفظ منابع آب و تقویت سفره های زیرزمینی به عنوان سرنوشت مشترک همه ما، همکاری کنیم و در وزارتخانه جهادکشاورزی در این زمینه تمام تلاشمان را خواهیم کرد.

حجتی با اشاره به روشهای آبیاری نوین اظهار کرد: به منظور اسفاده بهینه و صرفه جویی در مصرف آب، باید برخی از کارها از سوی وزارتخانه و برخی نیز از سوی کشاورزان و در مزارع انجام شود. انجام اجرای طرح آبیاری تحت فشار زیر سطحی در ۶۵۰۰ هکتار از مزارع شهرستان سیرجان کار بی نظیری است که امیدواریم این حرکت، در سایر نقاط کشور نیز توسعه یابد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: طرح تجمیع اراضی و تشکیل کشت و صنعت در ۳۰۰ هکتار از اراضی سیرجان با اجرای آبیاری زیر سطحی کار قابل تقدیری است و امیدواریم بتوانیم این روش را در منطقه و کشور تسری دهیم.

وی با بیان اینکه آب گوهری گران قیمت است افزود: امیدواریم بتوانیم به نحو احسنت از این مایه گران بها استفاده کنیم و بتوانیم کارهای خوب را به سطح کشور تعمیم دهیم که در این صورت مشکلات کمبود آب رفع خواهد شد.

حجتی با اشاره به تولید محصولات ارگانیک در سطح کشور گفت: با توجه به حجم تولید و عرضه و تقاضا، محصولات ارگانیک درصد و سهم محسوسی در بازار دارد و با توجه به مصرف کنندگان خاص، تولید محصولات ارگانیک روز به روز در کشور در حال توسعه است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به شعار هفته سلامت نیز گفت: غذای سالم مسئله و دغدغه اساسی ما، دولت و تولیدکنندگان است و باید در این زمینه فوق العاده حساس باشیم.

وی در زمینه مبارزه با آفت کشاورزی نیز گفت: در بحث مبارزه با آفات، روش ITN را دنبال می کنیم که نمونه آن در مزارع سیرجان اجرا شده است و کشاورزان به جای مبارزه شیمیایی، از طریق بیولوژیکی با آفات مبارزه می کنند که این طرح مورد حمایت دولت و وزارتخانه است و باید بتوانیم این روش را در سطح کشور گسترش داده و از مبارزه شیمیایی با آفات فاصله بگیریم.

حجتی درباره صندوق توسعه کشاورزی نیز گفت: این صندوق به صورت مشارکتی و با حضور بخش خصوصی در حال فعالیت است که آورده آن ۵۱ درصد از بخش خصوصی و ۴۹ درصد دولتی است که به اعضای آن تسهیلات پرداخت می شود و تاکنون ۱۰۰ صندوق در زمینه محصولات کشاورزی در مناطق مختلف کشور در حال فعالیت هستند.

وزیر جهادکشاورزی در زمینه تسهیلات آبیاری نوین نیز به خبرنگاران گفت: وزارت جهادکشاورزی در زمینه تسهیلات آبیاری نوین توجه ویژه دارد به گونه ای که در استان کرمان در سال گذشته تجهیز ۱۰ هزار اراضی به سیستم آبیاری تحت فشار را در دستور کار قرار داده بود که ۲۰۰۰ هکتار انجام شده و در بقیه اراضی نیز در حال انجام است.

وی ادامه داد: تاکنون ۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان کرمان به سیستم آبیاری نوین مجهز شده اند و با منابعی که در اختیار خواهیم داشت امیدواریم بتوانیم این روند را با سرعت بیشتری در کل کشور اجرایی کنیم.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=8134

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.