• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
1

تاکید جهانگیری بر تسریع در اجرای طرح های مهم کشاورزی و آبیاری

  • کد خبر : 8366
  • ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۸:۱۵
تاکید جهانگیری بر تسریع در اجرای طرح های مهم کشاورزی و آبیاری

معاون اول رییس جمهوری، برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای طرح های پراهمیت در بخش کشاورزی از جمله تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری استان های گیلان، مازندران و گلستان را مثبت و پربازده ارزیابی و بر تسریع در ای طرح های مهم کشاورزی و آبیاری تاکید کرد. به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی […]

jahangiri_dolat_moavenreisjomhoorمعاون اول رییس جمهوری، برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای طرح های پراهمیت در بخش کشاورزی از جمله تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری استان های گیلان، مازندران و گلستان را مثبت و پربازده ارزیابی و بر تسریع در ای طرح های مهم کشاورزی و آبیاری تاکید کرد.
به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری در جلسه بررسی طرح های کلیدی و مهم بخش کشاورزی با تاکید بر این که در راستای پی گیری و اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، دولت اهتمام دارد طرح های پراهمیت و اثرگذار کشور در بخش های مختلف را در یک دوره مشخص به اجرا برساند، افزود: اجرای این طرح ها نباید متوقف شود و لازم است ضمن رفع موانع پیش رو، روند اجرایی این پروژه ها تسریع شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به شرایط اقلیمی کشور، مشکلات ناشی از خشکسالی و محدودیت در منابع آب، ضرورت مدیریت مصرف آب و توسعه سامانه های نوین آبیاری را مورد تاکید قرار داد و گفت: خشکسالی در کشور، استفاده از شیوه های نوین آبیاری و مدیریت مصرف منابع آب را به یک ضرورت تبدیل کرده است.

در این جلسه که رییس کل بانک مرکزی، رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی، مشاور اقتصادی رییس جمهوری و معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیزحضور داشتند، وزیر جهاد کشاورزی از طرح های مهم بخش کشاورزی و نیز مشکلات و موانع بر سر اجرای این طرح ها گزارش ارایه کرد و توضیحاتی در خصوص جزئیات طرح ها، منابع مالی مورد نیاز و توان اجرایی این وزارتخانه بیان کرد.

رشد تراز بخش کشاورزی از منفی ۸ میلیارد دلار به منفی ۵.۵ میلیارد دلار

محمود حجتی با بیان این که تراز بخش کشاورزی از منفی ۸ میلیارد دلار به منفی ۵.۵ میلیارد دلار در سال گذشته کاهش داشته، افزایش میزان تولید و صادرات محصولات کشاورزی و نیز کاهش قیمت محصولات وارداتی را از علل این امر دانست.

وی همچنین با اشاره به افزایش ذخایر محصولات راهبردی کشاورزی در کشور اظهار داشت: با توزیع بذر های مقاوم و افزایش عملکرد و بهره وری، اغلب محصولات کشاورزی بدون افزایش سطح زیر کشت، در اسفند ماه سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲، هم از نظر میزان تولید و هم از لحاظ ذخیره سازی با افزایش چشمگیری روبرو بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه ریزی های این وزارتخانه برای به کارگیری دو روش جدید در آبیاری، خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در کشور، آبیاری زیرسطحی و آبیاری قطره ای در زراعت اجرا شده است که این روش ها، مصرف آب را به شدت کاهش و میزان تولید محصولات را افزایش می دهد.

حجتی در ادامه به ارایه گزارشی از وضعیت پیشرفت فیزیکی طرح زیر کشت بردن ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی استان های خوزستان و ایلام پرداخت و در خصوص پیشرفت این طرح ها و انعقاد قرارداد با پیمانکاران توضیحاتی داد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به برنامه های این وزارتخانه برای اجرای طرح های آبخیزداری در سطح کشور گفت: در تمام دنیا امروز از این روش استفاده می شود و به جای سد سازی به این اقدام روی آورده اند و وزارت جهاد کشاورزی نیز با آگاهی از استقبال و مشارکت مردمی در نظر دارد طرح آبخیزداری را در کشور توسعه دهد لذا یک طرح ۱۱ میلیون هکتاری برای این کار درنظر گرفته شده است.

تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری استانهای گیلان، مازندران و گلستان از دیگر پروژه های پراهمیتی بود که وزیر جهاد کشاورزی بر آن تاکید کرد و گفت: در این طرح قرار است در اراضی شالیزاری، کلیه عملیات تجهیز و نوسازی شامل مطالعات اجتماعی، نقشه برداری، طراحی، قطعه بندی، تسطیح و یکپارچه سازی اراضی، ایجاد شبکه آبیاری و زهکشی داخل مزرعه با هدف افزایش راندمان آبیاری و بهبود مدیریت مصرف آب انجام شود.

وی افزایش فرصت های شغلی مولد در بخش کشاورزی ، بالابردن درآمد کشاورزان و ارتقاء سطح رفاه آنان را از دیگر مزایای این طرح دانست و تاکید کرد: برای تامین منابع مالی مورد نیاز این طرح، علاوه بر منابع اختصاص یافته در بودجه وزارت کشاورزی، به دنبال استفاده از فاینانس هستیم .

حجتی همچنین از توسعه و تکمیل محیط های کنترل شده کشاورزی (گلخانه) در سطح کشور به عنوان یکی دیگر از برنامه های مهم وزارت جهاد کشاورزی یاد کرد و افزود: با اجرای این طرح در کشت برخی محصولات نظیر خیار، بادمجان، فلفل و گوجه فرنگی، علاوه بر بهبود کیفی محصولات تولیدی ، میزان مصرف آب تا ۹۲ درصد کاهش یافته و در ایجاد فرصت های شغلی نیز تاثیر به سزایی خواهد داشت.

احیای جنگل های کشور، توسعه آبزی پروری (پرورش ماهی در قفس)، اجرای طرح های تولید محصولات راهبردی کشاورزی و توسعه مکانیزاسیون کشاورزی از دیگر طرح های وزارت جهاد کشاورزی بود که حجتی به ارایه آن پرداخت.

در ادامه این نشست پس از معرفی طرح ها و بیان جزئیات از سوی وزیر جهاد کشاورزی، پیشنهادات و نظرات مختلف ازسوی حاضرین در جلسه پیرامون طرح های مهم بخش کشاورزی ارایه و درخصوص راهکارهای تامین مالی و رفع موانع پیش روی اجرای این طرح ها تصمیم گیری شد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=8366

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.