• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
5

تالاب فصلی و تاریخی ارینی هرج با تصرف های غیرقانونی در حال نابودیست

  • کد خبر : 26037
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۴
تالاب فصلی و تاریخی ارینی هرج با تصرف های غیرقانونی در حال نابودیست

تالاب فصلی روستای هرج از توابع بخش اسیر شهرستان مُهر در استان فارس، یکی از مهم ترین زیستگاه های پرندگان بومی و مهاجر محسوب می شود… اما این تالاب، این روزها حال و روز خوشی ندارد! به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) از فارس؛ گـَز یا گِز درختی کهن سال است، این درخت به علت […]

تالاب فصلی روستای هرج از توابع بخش اسیر شهرستان مُهر در استان فارس، یکی از مهم ترین زیستگاه های پرندگان بومی و مهاجر محسوب می شود… اما این تالاب، این روزها حال و روز خوشی ندارد!

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) از فارس؛ گـَز یا گِز درختی کهن سال است، این درخت به علت رسیدن ریشه‌اش به آب سطحی زمین عمر طولانی دارد، در بعضی مناطق گرمسیر بیش از هزار سال نیز عمر کرده ‌است. غالباً بیشترین ارتفاع این درخت به ۱۰ تا ۱۵ متر می‌رسد. درخت گز از خانواده Tamarix است و در نقاط مختلفی از دنیا از جمله ایران می‌روید. درختی زیبا و دارای برگهایی باریک، نوک تیز و فشرده به هم است. درخت گز معمولا بطور طبیعی در بستر و کف آبراهه ها سبز می شوند و همانطور که اشاره شد قرنها و حتی هزاران سال نیز سابقه دارند. این درخت علاوه بر سر سبزی، محل تجمع حیوانات و پرندگان نیز می باشد که در اطراف تالاب زیبای ارینی شهرستان مهر نیز به وفور یافت می شود اما متاسفانه طی چند روز گذشته بخش وسیعی از درختان گز توسط افرادی سودجو تخریب شده است.

با وجود اینکه گز امروزه در ایران کم یافت می شود اما اهمیت و کاربرد افزونی در تاریخ کهن ایران داشته است. جایگاه درخت گز به گونه ای ارتقا یافته بود که ماهیتی مقدس داشت. در ایران باستان جنگل های زیادی از درخت گز در شهرهای مختلف ایران وجود داشته است.

وجود این درختها در آبراهه یا رودخانه ها موجب پایداری خاک و جلوگیری از فرسایش خاک می شود، اما رشد زیاد آنها ممکن است مانع حرکت آب در مسیر طبیعی خود شود و بر روی اراضی همجوار سر ریز کند و تخریب و فرسایش خاک را در پی داشته باشد. در این گونه موارد کشاورزان فقط می توانند، درختچه هایی که در کف رودخانه بطور تجمعی رشد کرده اند را به صورت اصولی و صرفا توسط کارگر و نه ماشین آلات، و با راهنمایی کارشناسان ادارات منابع طبیعی و محیط زیست، تُنُک کنند تا آب به راحتی بتواند به مسیر خود ادامه دهد. ضمنا باید از قطع درختچه ها در حاشیه رودخانه یا آبراهه جدا خودداری کرد زیرا موجب تغییر و بهم خوردگی بستر طبیعی رودخانه می شود و مشکلات زیست محیطی را افزون می کند. لازم بذکر است که بیشتر عامل فرسایش توسط انسان صورت می گیرد، و درصد کمی عوامل طبیعی مانند بارندگی، سیل و طوفان در فرسایش خاک دخیل می باشد.

گفتنی است در این فصل بیشتر پرندگان این تالاب در حال نگهداری از تخم ها و یا جوجه های نو رسیده شان هستند و اهمیت حفظ تالاب و محیط زیست اطراف آن بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.

ارسال خبر: ایوب موسوی – مهر

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=26037

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.