• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
2
 نابودی روزافزون بقایای باغ‏های شیراز به استناد تصاویر ماهواره‏ای:

تاراج و حَراج حق تنفس ساکنان (به ویژه کودکان) شیراز

  • کد خبر : 23327
  • ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۴
تاراج و حَراج حق تنفس ساکنان (به ویژه کودکان) شیراز

به طور معمول برخی مدیران برای گریز از ناکارآمدی و توجیه سوء‏مدیریتشان، بدنه کارشناسی را به نداشتن اطلاعات کافی و یا تحلیل نادرست متهم می‏کنند؛ گویا اشاره به ضوابط و مصوبات غیرقانونی، کاستی‏های قانونی و یا شواهد میدانی و تصاویر ماهواره‏ای هیچ سندیتی محسوب نمی‏شود. بر خلاف نگاه مدیران، آشکارا باید گفت تخریب روزافزون باغ‏های […]

به طور معمول برخی مدیران برای گریز از ناکارآمدی و توجیه سوء‏مدیریتشان، بدنه کارشناسی را به نداشتن اطلاعات کافی و یا تحلیل نادرست متهم می‏کنند؛ گویا اشاره به ضوابط و مصوبات غیرقانونی، کاستی‏های قانونی و یا شواهد میدانی و تصاویر ماهواره‏ای هیچ سندیتی محسوب نمی‏شود. بر خلاف نگاه مدیران، آشکارا باید گفت تخریب روزافزون باغ‏های شیراز آنچنان آشکار هست که برای اثبات آن، مشاهده میدانی عرصه‏ های باغی و ساخت و سازهای فراوان در این عرصه‏ ها کفایت می‏کند؛ اگر چه با کمک تصاویر ماهواره ‏ای می‏توان با مقایسه دو دوره زمانی مشخص از یک محدوده مشخص، سندیت مربوط به تخریب باغ‏ها را چنان مستحکم ارایه داد که دیگر جایی برای هیچگونه مغلطه، سفسطه و توجیه باقی نماند. به طور تقریبی می‏توان گفت در هر نقطه ‏ای که باغی در شیراز وجود دارد در تیررس دلالان، باغخواران، شهرخواران و سوداندوزان قرار گرفته است تا با کمک بدنه اداری شهرداری شیراز و ضوابط ساختگی و غیرقانونی و در همان حال با یک روکش کاذب قانونی، نسبت به تخریب بقایای باغ‏ها که الحق، حق تنفس کودکان این شهر می‏باشد، اقدام کنند.

در همین رابطه، داریوش مختاری کارشناس و پژوهشگر حوزه آب و محیط زیست در گفتگو با پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) بیان کرد:

تهیه تصاویر ماهواره ‏ای برای بازه‏ های زمانی مختلف یک کار فنی-تخصصی است که امروزه حتی روی گوشی‏های تلفن همراه و به صورت عمومی در دسترس هر فرد علاقمندی قرار می‏گیرد. شاید با پیمایش ساده بتوان صدها نقطه تخریبی را نشان داد که روزانه اقدام به نابودی محیط زیست شهر شیراز می‏شود. از محل دفتر کار ریاست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز می‏توان بخشی از تخریب ‏ها و ساخت و سازها در عرصه‏ های باغ‏ها را که هم‏ اکنون و در همین مدت ۳ سال اخیر در ضلع غربی میدان مطهری و ضلع شمالی بلوار قدوسی غربی انجام گرفته است را به آسانی دید. از قرار معلوم، تصویب مصوبه‏ های غیر قانونی به طور هوشمندانه و متناسب با نزدیک‏ شدن عرصه‏ های ساخت و ساز از محدوده‏ های ستارخان، بلوار مطهری و خیابان زرگری به سوی غرب، زمینه ساخت و سازها را در قالب روکش قانونی آسانتر و بهتر فراهم می‏کند؛ تا اینکه بالاخره زمینه نابودی یکباره بقایای باغ‏های قصرالدشت فراهم شود.

مشاور عالی دبیر کارگروه زیربنایی و عمرانی مجمع مشورتی توسعه استان فارس در امور آب در ادامه گفت: دلالان و باغخواران از قدرت و ثروت فراوانی برخوردارند و به اصطلاح کارآشنا هستند و مماشات برخی مدیران شهرداری و اعضای شورا برای نجات بقایای باغ‏های شیراز پذیرفتنی نیست. هم ‏اکنون ضلع شرقی خیابان وصال، دو سوی خیابان قدوسی غربی، کوچه‏ های خیابان عفیف آباد، محور چهارراه زرگری تا میدان قصرالدشت و حتی مجموعه حفاظت‏ شده قصرالدشت و ده‏ها نقطه دیگر جزو کانون‏های تخریب شدید باغ‏های شیراز می‏باشد. کشف این مساله قضایی در حوزه عمل دستگاه قضایی قرار دارد و شایسته است دادستان محترم مرکز استان (شیراز) نسبت به حل این مساله اقدام کند تا پایمال‏ کنندگان حق تنفس ساکنان کلانشهر شیراز مورد تعقیب قضایی قرار بگیرند. در همین زمینه باید گفت که دستگاه استانداری و سازمان بازرسی استان نمی ‏باید گمان کنند که ضوابط ساختگی و غیرقانونی که محصول رسوبات اداری در دستگاه شدیدا ناکارآمد شهرداری شیراز است، احتمالا می‏تواند جایگزین قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهری شوند. تا اینجا آنچه آشکار هست شش تخلف، کم‏کاری و اشتباه عمده انجام گرفته است که مدیران پیشین و فعلی شهرداری شیراز می‏باید پاسخگوی آن باشند:

  • یکم: چرایی و دلایل تدوین و تصویب انواع ضوابط غیرقانونی (خلاف نص صریح قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهری و اصل ۱۳۸ قانون اساسی) و کشف و برخورد قضایی با آن
  • دوم: دلایل تخریب سالیانه دست‏کم ۳۵ هکتار باغ بدون هر گونه دلیل فیزیکی و خشکی یا سوزاندن توسط مالک. چنانچه این دلایل فیزیکی نیز اتفاق می‏افتاد برابر همان قانون حفظ و گسترش فضای سبز، شهرداری شیراز تحت هیچ شرایطی مجاز به صدور مجوز ساخت و ساز در کاربری ‏های باغی نبوده است و مشخصا موظف به حفظ و نگهداری چنین عرصه‏ هایی بوده است.
  • سوم: کسب درآمدهای چند ده هزار میلیارد تومانی از تغییر کاربری باغ‏ها (اعم از سهم خدمات و فروش سهم ۷۰ درصدی شهرداری به مالکان و سازندگان واحدهای مسکونی و تجاری) و در همان حال، ابهام شدید در خصوص هزینه‏ کرد این درآمدها در دستگاه شهرداری شیراز
  • چهارم: دلایل کوچک‏ کردن تدریجی بوستان‏های ولی عصر، معلم و خلدبرین و ایجاد سازه‏ های ناکارآمد و اضافی فعلی. تا جایی که بوستان زیبای خلدبرین از یک باغ زیبا و قدیمی به کمتر از یک چهارم مساحت اولیه ‏اش رسیده است.
  • پنجم: عدم حمایت جامع از باغداران قصرالدشت علیرغم آگاهی کامل مجموعه شهرداری از مشکلات فراوان معیشتی آنان و مشکلاتشان برای نگهداری باغ‏ها
  • ششم: چرا هتل‏داران، سرمایه‏ گذاران و برج‏سازان که ریه ‏های تنفسی شهر شیراز را نابود می‏کنند، حتی مورد تشویق دستگاه اداری شیراز قرار می‏گیرند؟ در حالی که لازم بوده است به دنبال آسیب‏ های زیست‏ محیطی که برای شهر و رفاه شهروندان پدید آورده ‏اند، مالیات‏های سنگین بابت ساخت و سازهای غیرقانونی می‏پرداختند و این مالیات‏ها در یک نظام مالی کاملا شفاف برای برون‏رفت کلانشهر شیراز از گره‏ های کور زیست‏ محیطی هزینه می‏شدند.

مشاور قائم مقام دبیر کل مجمع متخصصین و دبیر مجمع متخصصین فارس در امور آب در ادامه این گفتگو، از یک رویکرد اشتباه مجموعه شهرداری شیراز شدیدا هشدار داد و افزود: بحث‏ های جدیدی پیرامون اقتصادی‏ کردن و یا توسعه گردشگری در باغ‏های قصرالدشت در دستور کار هست که آخرین ضربه جدی بر پیکره بقایای حق تنفس کودکان این شهر می‏باشد که باید دستگاه قضایی هر چه زودتر جلوی این رَویه‏ه ای غیرقانونی یا شبهِ غیر قانونی را بگیرد. وی افزود: با توجه به پیشینه شدیدا ناکارآمد دستگاه شهرداری در حفظ بقایای باغ‏ها و صدور مجوز ساخت و ساز برای ۲۰۰۰ هکتار از عرصه باغ‏های قصرالدشت تاکنون، هرگز نمی‏توان به این دستگاه اجرایی که به طور معمول خارج از دایره قانون عمل می‏کند برای حفظ بقایای باغ‏ها اعتماد کرد.

مختاری در راستای این گفته ‏ها، تصاویری را ارایه داد که تنها مربوط به تخریب و نابودی باغ‏های شیراز در ۱۳ سال (۱۳۸۱ تا ۱۳۹۴) با صدور مجوز و یا کوتاهی دستگاه شهرداری شیراز از وظایفش بوده است. در این تصویرها، رشد ساخت و سازهای غیرقانونی و همینطور رهاکردن عمدی باغ‏ها برای تبدیل‏ شدن به اراضی بایر و سپس داشتن بهانه کافی برای تغییر کاربری به خوبی دیده می‏شود. مشاهده تخریب باغ‏ها در مناطق بازگفته نشان می‏دهد که شیب نابودی باغ‏ها در ۴ سال اخیر، تندتر شده است؛ همچنان می‏توان به صدها تصویر دیگر از جای جای عرصه ‏های باغی کلانشهر شیراز دست یافت.

عضو انجمن تخصصی آب مجمع متخصصین فارس در بخش دیگری از این گفتگو افزود: خودداری اداره کل حفاظت محیط زیست استان و شهرستان شیراز از ارایه آمار کافی و مناسب و اطلاع‏ رسانی عمومی در خصوص رشد آلاینده‏ ها و ذرات معلق و سرطان‏زا در هوای شیراز نوعی همراهی این سازمان با ناکارآمدی دستگاه اداری شهرداری شیراز و در راستای کم‏ کردن اثرات روانی و کاستن از مطالبات عمومی در خصوص آثار ناشی از تخریب بقایای باغ‏ها محسوب می‏شود. بنابراین مسئولان محیط زیست شیراز می‏‏ باید در خصوص کوتاهی‏ شان از شفاف‏سازی و اطلاع ‏رسانی منظم و پیوسته در خصوص اعلام وضعیت پاکی هوای شهر شیراز پاسخگو باشند.

وی در پایان افزود: همچنان راه برای انجام کار درست پیش روی مجموعه شورای اسلامی و دستگاه اداری شهرداری شیراز وجود دارد؛ گویا انجام نامه‏ نگاری و تهیه طرح، لوایح و یا مصوبات مناسب و دقیق برای برچیدن کلیه ضوابط ساختگی و غیرقانونی و همینطور برچیدن مجموعه‏ ی مشاور املاک شبه ‏دولتی تحت لَوای ستاد آبادگری باغات قصرالدشت دشوار نباشد. کما اینکه تاخیر در حذف مصوبات کاملا غیرقانونی می‏تواند حل مساله را دشوار کند و تخریب احتمالی ساخت و سازهای غیرقانونی در باغ‏ها و جبران اشتباهات فزاینده دستگاه شهرداری شیراز بار مالی سنگینی برای این دستگاه ناکارآمد به دنبال داشته باشد./

گزارش: احسان سمیع زاده

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=23327

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.