• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
3

بی‌مهری دولت‌ها به آبخیزداری

  • کد خبر : 6672
  • ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۷:۲۲
بی‌مهری دولت‌ها به آبخیزداری

رییس سابق سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت:‌ دولت‌ها همواره به مساله آبخیزداری که می تواند  را تقویت کند، بی مهری کرده‌اند. البته در دولت یازدهم بودجه عملیات آبخیزداری دو برابر شد که نشان دهنده اهمیت این موضوع از دید مسئولان است. علیرضا اورنگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: همواره دولت‌ها به مساله […]

abkhizdari_2رییس سابق سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت:‌ دولت‌ها همواره به مساله آبخیزداری که می تواند  را تقویت کند، بی مهری کرده‌اند. البته در دولت یازدهم بودجه عملیات آبخیزداری دو برابر شد که نشان دهنده اهمیت این موضوع از دید مسئولان است.

علیرضا اورنگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: همواره دولت‌ها به مساله آبخیزداری کم توجهی و بی مهری کرده‌اند اما در دولت یازدهم بودجه آن برای سال آینده به دو برابر افزایش یافت که نشان دهنده اهمیت دادن به این موضوع از سوی مسئولان است.

وی افزود:‌ آبخیزداری نقش و اثراتش در مسائلی مانند مدیریت سیلاب، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و … بر هیچ کس پوشیده نیست اما برای مسئولان و تصمیم گیران ملی و استانی باورپذیر نیست، چرا که تاثیرات فعالیت‌هایی مانند آبخیزداری در بلند مدت و به صورت کیفی قابل مشاهده است و مسئولان علیرغم اینکه هنگام بازدید از طرح های آبخیزداری اهمیت آن را تایید می کنند، هنگام تخصیص منابع، کمتر توجه می‌کنند.

رییس سابق سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان این‌که همه مسئولان به دنبال نتایج یک ساله‌ هستند اما آبخیزداری جزو مسائلی است که نتایجش در بلند مدت قابل مشاهده است، تصریح کرد: به عنوان مثال هنگامی که درختی را بکاریم باید حداقل سه سال از آن مراقبت کنیم تا به مرحله تولید برسد و آبخیزداری نیز نتایجش در مدت‌ طولانی‌تری قابل مشاهده است تا بخواهد خودش را نشان دهد. در این میان مسئولان تغییر می‌کنند و باز هم مسئول جدید باید به دنبال فرهنگ سازی و معرفی اهمیت‌های آبخیزداری باشد.

اورنگی با اشاره به این‌که وزیر جهاد کشاورزی به مساله آبخیزداری توجه ویژه دارد، گفت: آبخیزداری در کنار صرفه‌جویی و افزایش راندمان در بخش کشاورزی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و انتظار می رود علیرغم این که در دولت یازدهم به این مساله توجه ویژه ای شده، آبخیزداری بیش از گذشته در تصمیم گیری‌، تخصیص منابع و مراحل اجرایی مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چه فعالیت‌هایی در گذشته برای مقابله با بیابان زایی و تثبیت اراضی خوزستان انجام شده است؟ اظهار کرد: در این زمینه فعالیت‌های مناسبی انجام شده و در آن زمان حدود ۵۰۰۰ هکتار از اراضی خوزستان مالچ پاشی و نهال کاری شد که با توجه به ماموریت‌ها و منابع موجود، فعالیت‌ها و اقدامات نیز نسبتا مناسب بود.

رییس سابق سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری همچنین درباره قطع شدن آب تالاب‌های خوزستان به بهانه حفر چاه نفت در دولت گذشته، اظهار بی اطلاعی کرد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=6672

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.