• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
3

بوقلمون، مرغی در پوست بره

  • کد خبر : 18009
  • ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۷
بوقلمون، مرغی در پوست بره

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ استفاده از گوشت بوقلمون چند سالی است با توجه به محاسن این گوشت نسبت به سایر فرآورده‌های دامی با استقبال گسترده‌ای همراه شده است. مصرف بوقلمون در سایر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی با تقاضای بیش‌تری رو‌به‌رو است؛ این در حالی است که با وجود امکان پرورش بوقلمون در […]

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)استفاده از گوشت بوقلمون چند سالی است با توجه به محاسن این گوشت نسبت به سایر فرآورده‌های دامی با استقبال گسترده‌ای همراه شده است. مصرف بوقلمون در سایر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی با تقاضای بیش‌تری رو‌به‌رو است؛ این در حالی است که با وجود امکان پرورش بوقلمون در شرایط اقلیمی کشور و فراهم‌بودن زیرساخت‌های تولید به دلیل بعضی مسائل از جمله: نوع و شکل و کیفیت بسته‌بندی، عدم تعلق گرفتن یارانه به این بخش و همچنین قیمت بیش‌تر آن نسبت به دیگر کشورها، صادرات این محصول با مشکل مواجه شده و شیوع آنفلوآنزا نیز بر مشکلات افزوده است.
گوشت بوقلمون، یکی از گوشت‌های خوش‌پخت، خوشمزه و لطیف است که در سال‌های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده و بر خلاف تصور عامه مردم که قیمت آن را بالا ‌می‌دانند، دارای خواص و محاسن زیادی است. در همین خصوص سید مهدی آذرموید، مدیرعامل شرکت صنف بوقلمون‌داران ایران، گفت: در ایران حدود ۲۸۰مرکز پرورش بوقلمون داریم که تا به الان کشور وابسته به واردات بوده است و با برنامه‌ریزی‌های چند سال اخیر در حال حاضر ۴فارم پرورش و نگهداری مولد بوقلمون داریم.  وی در ادامه گفت: صادرات گوشت بوقلمون در ایران به صورت جزئی و مقطعی و کم انجام شده است که همین صادرات اندک به کشورهای عراق و آذربایجان بوده و اکنون نیز با توجه به شیوع آنفلوآنزای مرغی صادراتی انجام نمی‌شود.
آذرموید درباره پرورش بوقلمون اظهار داشت: برای تولید جوجه یک‌روزه واردات از کشورهای آلمان، انگلیس، و فرانسه انجام می‌شود؛ البته سعی بر خودکفایی در تولید جوجه یک‌روزه است که تا حدودی محقق شده. مدیرعامل شرکت صنف بوقلمون‌داران ایران درباره استقبال از گوشت بوقلمون بیان داشت: می‌توان گفت بوقلمون گوشت جدیدی است و نیاز به معرفی و شناخته‌شدن دارد و با توجه به این‌که بوقلمون هم گوشت سفید دارد و هم قرمز، می‌تواند به لحاظ اقتصادی و سلامتی در اولویت مصرف باشد. آذرموید، مدیرعامل شرکت صنف بوقلمون‌داران ایران، در رابطه با قیمت این گوشت در بازار گفت: بهای این گوشت بین ۱۲هزار و ۵۰۰تا ۱۳هزار و ۵۰۰است که با توجه به این‌که ران و گردن بوقلمون همانند گوشت قرمز است، می‌تواند جایگزینی عالی برای گوشت قرمز باشد.
مصرف سالانه ۳۰۰ گرمی
گوشت سینه بوقلمون نیز همانند گوشت مرغ سفید است و خواص مطلوب‌تر و کیفیت بهتری دارد. وی درباره خواص و مزیت‌های این گوشت به نسبت گوشت مرغ و گوشت قرمز اذعان داشت: چربی اشباع شده در این گوشت صفر و پروتئین آن نیز بالاتر از گوشت گوسفند و گوساله است. مدیرعامل شرکت صنف بوقلمون‌داران همچنین درباره مزیت و صرفه اقتصادی این گوشت گفت: از هر یک کیلو مرغ بعد از پخت ۶۵۰گرم گوشت می‌ماند؛ اما بعد از پخت بوقلمون از هر یک کیلو ۸۵۰گرم گوشت می‌ماند. با توجه به مقدار استخوان بیش‌تر مرغ مقدار گوشت آن کم‌تر هم می‌شود، ولی استخوان موجود در بوقلمون به نسبت مرغ خیلی کم‌تر است و درصد آب شدن گوشت بوقلمون بعد از پخته شدن تقریباً صفر است. گوشت بوقلمون نیز به نسبت پوست و استخوان موجود در آن خیلی بیش‌تر است.  وی در ادامه با توجه به عدم صادرات گوشت بوقلمون گفت: رقیب اصلی ایران ترکیه است، چرا که هم یارانه بیش‌تری به این بخش می‌دهد، و هم این‌که ما در ایران هنوز کشتارگاه ۱۰۰ درصد استاندارد نداریم و سرمایه‌گذاری‌ای در این بخش انجام نشده و دولت هیچ‌گونه حمایتی از این بخش انجام نداده است. به هرحال در تأمین جوجه مشکل داریم و با اتفاقاتی مثل همین بحث آنفلوآنزا، جلوی واردات به کشور گرفته می‌شود. آذرموید درباره مصرف این گوشت در کشور گفت: مصرف سالانه گوشت در کشور ۳۰۰گرم است که با افزایش مصرف در کشور بحث خصوصی ورود پیدا می‌کند، ولی اگر مجوز دادن مانند مرغ شود، عرضه در بازار بیش‌تر می‌شود و بالطبع قیمت کاهش پیدا می‌کند و باعث متضرر شدن یا حتی ورشکست شدن بوقلمون‌داران می‌شود.
گوشت بوقلمون، گوشتی سفید با خواص گوشت قرمز
محمود شاهسوند، یکی از پرورش‌دهندگان بوقلمون، نیز اظهار داشت: بوقلمون به نسبت دیگر طیور در برابر بیماری مقاوم‌تر و خرید گوشت آن نیز به لحاظ اقتصادی مقرون به‌صرفه‌تر است. از لحاظ پزشکی و سلامتی نیز مصرف گوشت بوقلمون به نفع مصرف‌کننده است. وی همچنین درباره عدم صادرات گوشت بوقلمون گفت: در این زمینه نمی‌توان با دیگر کشورها رقابت کرد و از لحاظ بسته‌بندی نیز در سطح بین‌المللی نیستیم. قیمت گوشت بوقلمون نیز در دیگر کشور‌ها ارزان‌تر است، و خیلی نمی‌توان در صادرات با دیگر کشورها رقابت کرد. این پرورش‌دهنده بوقلمون گفت: بسیاری از افراد از خواص و مزیت این گوشت نسبت به گوشت‌های دیگر اطلاعی ندارند، به همین دلیل فقط با یک دید سطحی قیمت آن را با مرغ مقایسه می‌کنند و از خرید آن اجتناب می‌کنند.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18009

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.