• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
2

بودجه ۹۴ بخش کشاورزی

  • کد خبر : 4214
  • ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۱

افزایش ناچیز بودجه وزارت کشاورزی براساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۴، مجموع اعتبارات وزارت جهاد کشاورزی و بیش از ۲۱ سازمان تابعه آن بیش از ۲۵۹۵ میلیارد تومان تعیین شده که نسبت به پارسال حدود ۵۰۷ میلیارد تومان افزایش دارد. به گزارش خبرنگار ایسنا، بودجه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی و زیر مجموعه آن در سال آینده […]

افزایش ناچیز بودجه وزارت کشاورزی

براساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۴، مجموع اعتبارات وزارت جهاد کشاورزی و بیش از ۲۱ سازمان تابعه آن بیش از ۲۵۹۵ میلیارد تومان تعیین شده که نسبت به پارسال حدود ۵۰۷ میلیارد تومان افزایش دارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بودجه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی و زیر مجموعه آن در سال آینده دو هزار و ۵۹۵ میلیارد و ۸۶۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است که نسبت به سال جاری افزایش ناچیز حدود ۵۰۷ میلیارد تومانی داشته است.

البته این اعتبار پیش‌بینی شده تنها اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی دستگاه‌های اجرایی زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی و مابقی اعتبارات این بخش از جمله تسهیلات در نظر گرفته برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی مانند گندم، جو، ذرت، دانه روغنی، چای و غیره در دیگر بند‌ها و تبصره‌های لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ دیده شده است.

وزارت جهاد کشاورزی برای سال آینده بودجه‌ای بالغ بر ۱۰۸۶ میلیارد تومان برای ستاد مرکزی خود و برخی از سازمان‌های زیرمجموعه‌اش مانند سازمان امور عشایر، موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی، سازمان حفظ نباتات کشور، سازمان چای کشور، سازمان امور اراضی و غیره در اختیار دارد که نسبت به امسال تنها ۷۱ میلیارد تومان افزایش یافته است.

همچنین بودجه سال آینده سازمان شیلات ایران در ردیفی جداگانه ۷۲ میلیارد و ۶۱۶ میلیون تومان پیش‌بینی شده است که نسبت به سال جاری با افزایش حدود ۱۱ میلیارد تومانی مواجه شده است.

یکی‌دیگر از سازمان‌های مهم زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است که براساس لایحه بودجه سال آینده اعتباری بالغ بر ۳۷۳ میلیارد و ۵۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در اختیار خواهد داشت که این اعتبار نسبت به سال جاری بیش از ۱۴۲ میلیارد تومان افزایش یافته است.

دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ نیز برای سازمان دامپزشکی کشور بودجه‌ای بالغ بر ۸۲ میلیارد و ۵۴ میلیون تومان پیش‌بینی کرده که این بودجه نسبت به بودجه امسال این سازمان ۱۸ میلیارد تومان افزایش یافته است.

البته سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در سال آینده با بیش از ۱۳ موسسه و پژوهشکده زیرمجموعه‌اش بودجه‌ای بالغ بر ۶۳۷ میلیارد و ۸۷ میلیون تومان در اختیار خواهد داشت که براساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ بودجه این سازمان نسبت به امسال ۱۶۹ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند.

کاهش بودجه خرید تضمینی چای

در حالی که وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته برای ساماندهی تولید، تجارت و خرید تضمینی چای ۱۶۰ میلیارد تومان در اختیار داشت، امسال این بودجه به ۱۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.

وزارت جهاد کشاورزی در قانون بودجه سال ۱۳۹۳ در دو ردیف هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جمعا ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی تولید، فرآوری، تجارت، تبلیغ و خرید تضمینی چای کشور در قالب بند «ی» ماده ۱۴۳ و بند «الف» ماده ۱۴۵ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه در اختیار داشت در حالی که این بودجه درسال جاری به ۱۰۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

اعتبار مصوب در سال گذشته برای ساماندهی تولید، فرآوری، تجارت، تبلیغ و خرید تضمینی چای کشور در ردیف هزینه‌ای ۱۰۰ میلیارد تومان بود که برای سال آینده به ۷۰ میلیارد تومان کاهش یافت و بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای همین ردیف اعتباری برای سال جاری ۶۰ میلیارد تومان تصویب شده بود که امسال به ۳۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.

اختصاص ۱۴ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم و دانه‌های روغنی

طبق لایحه بودجه ۹۴ که امروز به مجلس ارائه شد، وزارت جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی گندم، جو، ذرت و دانه‌های روغنی در سال آینده ۱۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار دارد و سازمان مرکزی تعاون روستایی مجری آن است.

وزارت جهاد کشاورزی براساس بند «ب» تبصره ۱۱ لایحه بودجه سال آینده ۱۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع داخلی بانک‌ها در اختیار دارد تا بتواند محصولاتی مانند گندم، ذرت، جو و دانه‌های روغنی تولید داخلی را از طریق سازمان مرکزی تعاونی روستایی و مباشرین آن خریداری کنند.

در این بند از لایحه پیشنهادی دولت آمده است”در اجرای بند الف ماده یک قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی مصوب ۱۳۹۱.۱۱.۲۴ و ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک‌های عامل مکلف است با معرفی وزارت جهاد کشاورزی تسهیلات لازم را از طریق سامانه خرید گندم برای خرید گندم، جو، ذرت و دانه‌های روغنی تولید داخلی تا سقف یکصد و چهل هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی بانک‌ها قبل از شروع فصل برداشت در اختیار سازمان مرکزی تعاون روستایی (شبکه تعاونی‌های روستایی و تولیدی)، کارخانه‌های آرد و سیلو‌داران بخش خصوصی و سایر مباشرین قرار دهد. کارخانه‌ها و شرکت‌های مذکور موظفند تسهیلات دریافتی را برای خرید محصولات فوق به مصرف برسانند و در موعد مقرر بازپرداخت نمایند. بازپرداخت اصل و سود تسهیلات دریافتی در سررسید را سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تضمین می‌نماید”.

البته جالب‌تر این‌که در لایحه بودجه امسال که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، تسهیلات پیشنهاد شده تا سقف ۱۱ هزار میلیارد تومان و تنها برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفته شده بود. در حالی که امسال محصولات دیگری مانند جو، ذرت، جو و دانه‌های روغنی نیز به این بند از تبصره پیشنهادی دولت اضافه شده است.

بودجه شرکت‌های واگذار شده به کشاورزی همچنان در وزارت تجارت!

در حالی که دو شرکت پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی ایران بر اساس قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده‌اند، بودجه آنها در لایحه بودجه ۹۴ که امروز تقدیم مجلس شد، به عنوان دو شرکت زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش‌بینی شده است.

شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور از بهمن پارسال و شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران از حدود یک ماه گذشته بر اساس قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت منفک و به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شدند اما علی‌رغم این که مراحل واگذاری این دو شرکت به صورت کامل انجام شده، همچنان این دو شرکت به عنوان زیر مجموعه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در لایحه بودجه ۹۴ به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

بر این اساس شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور در سال جاری بودجه‌ای معادل ۵۳۰ میلیون تومان داشت که برای سال آینده بودجه این شرکت به ۶۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

همچنین بودجه شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران که در سال جاری بالغ بر سه میلیارد و ۳۶۸ میلیون تومان تصویب شده بود، برای سال آینده به بیش از هفت میلیارد و ۲۵۷ میلیون تومان افزایش یافته است.

مشخص نیست چرا این دو شرکت که از نظر قانونی به صورت کامل به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده‌اند، همچنان بودجه‌شان در حساب وزارت صنعت، معدن و تجارت است؟

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=4214

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.