• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
11
رئیس اداره محیط زیست مرودشت

بهره‌گیری از کمباین‌های کاه‌کوب در مرودشت سوزاندن کاه و کلش را کاهش داد

  • کد خبر : 31305
  • ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
بهره‌گیری از کمباین‌های کاه‌کوب در مرودشت سوزاندن کاه و کلش را کاهش داد

رئیس اداره محیط زیست مرودشت گفت: تجیهز کمباین‌ها به دستگاه کاه‌کوب، سوزاندن کاه و کلش در این شهرستان را کاهش داده است

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) ؛شهرستان مرودشت به دلیل موقعیت جغرافیایی، آب و هوای مناسب و از همه مهم تر خاک حاصلخیز به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی استان فارس با محصولات متنوع به شمار می‌رود.

 کشت محصول استراتژیک گندم از جمله این محصولات است ، سالها کشاورزان برای کشت، بعد از گندم به ویژه محصول برنج به علت زمان محدود کشت و مقاوم بودن ساقه‌های گندم در مقابل آب، مبادرت به آتش زدن کاه و کلش می کنند.

 در یکی دو سال گذشته، کشاورزان بلافاصله پس از برداشت گندم برای رسیدن به زمان کاشت محصول بعدی، اقدام به آتش زدن کاه و کلش و پسماند گندم می کردند که به علت نارضایتی عمومی، آلودگی هوا و از همه مهم تر به مخاطره افتادن سلامت مردم و افراد دارای مشکلات تنفسی، کار به دستگاه‌های متولی و دست آخر هم به دستگاه قضا می کشید که هر چند وقت یک بار، اقدامات بازدارنده و پیشگیرانه  اعمال می شد اما به لحاظ تعدد کشاورزان و پراکندگی زمین های زراعی و گسترش آتش، کاری جدی از پیش نمی رفت.

آتش زدن کاه و کلش تا ۹۰ درصد کم شده است

رئیس اداره محیط زیست مرودشت گفت: خشکسالی‌های پی در پی، وارونگی آب و هوا و بالا رفتن ارزش قیمت کاه و کلش همچنین نیاز شدید واحدهای دامی به تامین علوفه برای دام ها و همچنین استقبال کمباین داران نسبت به جمع آوری و خرید کاه و کلش در یکی دو سال گذشته، آتش زدن این پسماند را تا حدود ۹۰ درصد کاهش داده است.

محمدزمان سلطانی با اشاره به اینکه آتش زدن پسماند محصول موجب فرسایش خاک و از بین رفتن مواد مغذی خاک می شود؛ افزود: افزایش تجهیزات جمع آوری و تجهیز کمباین‌ها به دستگاه کاه‌کوب از جمله عواملی است که باعث کاهش سوزاندن کاه و کلش شده و در تلاش هستیم با فرهنگ سازی آن را به صفر برسانیم.

رئیس اداره جهاد کشاورزی مرودشت هم با اشاره به اینکه در شرایط بهینه، خاک از ۴۵ تا۵۰ درصد ماده معدنی، ۲۵درصد هوا، ۲۵درصد آب و تا سه درصد ماده آلی تشکیل می‌شود، گفت: ماده آلی نقش بسیار مهمی در روابط آب، خاک و گیاه دارد.

منصور امیریان افزود: وجود کاه و کلش در خاک با گذر زمان موجب می‌شود که ماده آلی به خاک برگردد  و این ماده، منجر به تامین مواد غذایی مورد نیاز گیاه می شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=31305

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.