• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
22

بلند قامت ترین درخت ایران شناسایی شد

  • کد خبر : 24458
  • ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۷
بلند قامت ترین درخت ایران شناسایی شد

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN)، بلند قامت ترین درخت ایران در تاریخ ۱۰ مهر ۹۸ با حضور نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جنگل های ارتفاعات شهرستان بابل در استان مازندران شناسایی و ثبت شد. این درخت بعنوان بلندترین موجود زنده کشور و بلند ترین بلوط جهان است. این درخت از نوع […]

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN)، بلند قامت ترین درخت ایران در تاریخ ۱۰ مهر ۹۸ با حضور نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جنگل های ارتفاعات شهرستان بابل در استان مازندران شناسایی و ثبت شد. این درخت بعنوان بلندترین موجود زنده کشور و بلند ترین بلوط جهان است. این درخت از نوع بلندمازو با ارتفاع ۶۰ متر و ۴۰ سانتی متر، می باشد. قطر این درخت در ارتفاع برابر سینه ۴ متر و ۹۰ سانتیمتر، سن تقریبی آن ۶۰۰ سال برآورد شده، و محل قرار گیری دقیق آن: مازندران، بابل، بندپی شرقی، دهستان فیروزجاه، روستای گاوزن محله، مرتع مندرکا، در ارتفاع ۱۲۰۵ متر از سطح دریاست.
لازم به ذکر است که در جنگلهای شمال ایران درختانی با ارتفاع بیش از ۵۰ متر مشاهده و اندازه گیری شده اند. اما تاکنون درختی که ارتفاع آن از ۶۰ متر عبور کند مشاهده و گزارش نشده بود.
از سال ۷۶ پروژه شناسایی معرفی و تکثر درختان کهنسال ایران توسط دکتر مصطفی خوشنویس و با همکاری تعدادی از همکارانشان در موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور آغاز شد که طی آن تا کنون ۱۹۲۰ درخت کهنسال در کشور شناسایی و ثبت گردید.
بعد از گذشت چند سال از آغاز پروژه، با توجه به کثرت درختان کهنسال ایران اجرای این پروژه به استان ها محول گردید و در سال ۹۵ دکتر احسان ساداتی به عنوان مجری پروژه در مازندران برگزیده شد.
دکتر ساداتی همزمان با ارسال گزارش نهایی استان مازندران در بهمن ماه ۹۷، پس از تحقیق و سنجش روی خبری دال بر وجود درخت بلوط مرتفعی در عمق جنگل هیرکانی مجاور روستای گاوزن محله از توابع بخش بندپی شرقی شهرستان بابل که از چند سال قبل توسط گروه های بومی طبیعت گردی نقل می شد، در گزارش خود این درخت را به عنوان بلندترین درخت ایران به مرکز معرفی کرد.
دکتر خوشنویس پس از اطلاع از این گزارش و نظر به اهمیت این رکورد ویژه طی دو بازدید و به اتفاق دکتر رضا اخوان از برجسته ترین متخصصان این حوزه در کشور با بکارگیری تجهیزاتی دقیق اقدام به سنجش مجدد درخت بلوط گزارش شده می نماید.
نتیجه این بررسی دقیق تأیید گزارش اولیه و ثبت سه رکورد همزمان در کشور را برای این درخت بلوط در بر داشت. بر این اساس عنوان بلندترین درخت ایران با ارتفاع ۶۰٫۴ متر، عنوان قطورترین درخت ایران در بُن با محیط ۲۲٫۱ متر و عنوان قطورترین درخت ایران در سینه واقعی با محیط ۱۵٫۴۵ متر به درخت بلوط شهرستان بابل اختصاص یافت.
در حالیکه ثبت قطعی این درخت بلوط در فهرست میراث طبیعی کشور در مراحل پایانی خود قرار دارد به گفته کارشناسان ابعاد به دست آمده ممکن است منجر به ثبت رکوردهایی جهانی برای این درخت گردد.
در پایان جا دارد یادی کنیم از زحمات اعضای گروه طبیعت گردی سریج که جهت ثبت این رکورد همراه و راهنمای تیم کارشناسی بودند./ جواد بیژنی

derakhtboland_iran_babol_2

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=24458

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.