• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
2
سکوت مداوم سازمان میراث فرهنگی فارس در نابودی باغ ‏های تاریخی شیراز

بقایای چهارباغ (باغشاه) شیراز در یک قدمی نابودی + تصاویر

  • کد خبر : 24322
  • ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۷
بقایای چهارباغ (باغشاه) شیراز در یک قدمی نابودی + تصاویر

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN)، اکنون! از چهارباغ شیراز فقط دو قطعه باقی مانده است. یک قطعه در ضلع جنوبی غربی میدان امام حسین(ع) (ستاد) واقع شده است و یک قطعه دیگر که موسوم به باغ فرزانه می‏باشد و احتمالا، بخش درختان میوه‏ دار آن بوده است، روبروی دانشکده مهندسی شماره ۱ واقع […]

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN)، اکنون! از چهارباغ شیراز فقط دو قطعه باقی مانده است. یک قطعه در ضلع جنوبی غربی میدان امام حسین(ع) (ستاد) واقع شده است و یک قطعه دیگر که موسوم به باغ فرزانه می‏باشد و احتمالا، بخش درختان میوه‏ دار آن بوده است، روبروی دانشکده مهندسی شماره ۱ واقع شده است.

داریوش مختاری، کارشناس حوزه آب، کشاورزی و منابع طبیعی در این خصوص به پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) گفت: الگوی معماری غالب در ساخت باغ ‏ها در دوران صفویه، “چهارباغ” بوده است که همین الگو برای باغشاه شیراز استفاده شده است. این پژوهشگر حوزه باغ ‏های شیراز افزود: این باغ یکی از باغ‏ های آباد و قدیمی واقع در سمت باختری شیراز کهن بوده و مورخان و جهانگردان خارجی که به شیراز آمده‏ اند از آن یاد کرده ‏اند. باغ مزبور یکی از باغ ‏های مشهور دوره صفویه و مربوط به پادشاهان این سلسله بوده است. توماس هربرت که در سال ۹۹۵ هجری خورشیدی یعنی در زمان سلطنت شاه عباس و حکمرانی ولیم‏ قلی‏خان بر فارس و جنوب ایران به شیراز آمده از باغشاه نام برده است. تاورنیه جهانگرد فرانسوی هم که در سال ۱۰۰۷ هجری خورشیدی و تقریبا ۳۰ سال زودتر از سفرهای شاردن شیراز را دیده است، از آن نام برده است.

وی با یادآوری اینکه بسیاری از باغ‏های شیراز در دوره‏ های تاریخی حمله مغولان به کشور، جنگ‏ های داخلی دوره افشاریه و همچنین در زمان تشکیل پلیس جنوب توسط انگلستان، یا اینکه میدان رزم بودند و یا اینکه تخریب شدند و آسیب زیادی دیدند، گفت: نام کریم‏خان زند به آبادانی شیراز و باززنده ‏سازی باغ‏های این شهر گره خورده است و با اینکه دوره قاجاریه نیز همانند دوره صفویه از دوران شکوفایی معماری باغ‏های شیراز می‏باشد، از قضای روزگار، باغشاه در همین دوره قاجار آسیب زیادی دید.

مختاری در پایان گفت: اکنون شماری از باغ‏های تاریخی شیراز (گلشن، باغ تخت و باغشاه)، اماکن نظامی می‏باشند، و شایسته است که دستگاه متولی میراث فرهنگی استان در یک تعامل سازنده با این نهادهای نظامی، هماهنگی‏ های لازم را برای دقت بیشتر در نگهداری این ثروت‏ تاریخی و پرهیز از تخریب احتمالی باغشاه به عمل آورد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=24322

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.