• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
3
ریشه‏یابی روانشناختی مصرف بی‏رویه آب مشترکان پر مصرف شهری شیراز

برگزاری دومین کارگاه‏ آموزشی-ترویجیِ مدیریت مصرف آب خانگی با طعم روانشناختی

  • کد خبر : 34250
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۶
برگزاری دومین کارگاه‏ آموزشی-ترویجیِ مدیریت مصرف آب خانگی با طعم روانشناختی

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ دومین کارگاه از مجموعه پنج‏گانه کارگاه‏های آموزشی–ترویجی مدیریت مصرف مشترکان خانگی شهر شیراز روز پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ در محل سالن آمفی تئاتر ساختمان شرکت آب و فاضلاب شیراز واقع در خیابان ساحلی شرقی و با حضور ۶۵ نفر مشترکین آب منطقه ۲ آن شرکت کارگاه بررسی ریشه‏‌های […]

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ دومین کارگاه از مجموعه پنج‏گانه کارگاه‏های آموزشی–ترویجی مدیریت مصرف مشترکان خانگی شهر شیراز روز پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ در محل سالن آمفی تئاتر ساختمان شرکت آب و فاضلاب شیراز واقع در خیابان ساحلی شرقی و با حضور ۶۵ نفر مشترکین آب منطقه ۲ آن شرکت کارگاه بررسی ریشه‏‌های روانشناختی مدیریت مصرف آب، بر اساس مدل طرحواره درمانی یانگ که قالبی است که بر اساس واقعیت و تجربه در ذهن شکل می‏‌گیرد و افراد تجارب جدید خود را بر اساس آن تبیین می‏کنند، اجرا گردید.

تجربه کارگاه مدیریت مصرف با هدف بررسی ریشه‏های روانشناختی مصرف بی‏رویه آب در مشترکین خانگی و آموزش خویشتن‏داری و خودانضباطی و آموزش صحیح به کودکان بر اساس مدل ذهنیت‏های طرحواره‏ای جهت درونی‏کردن مصرف بهینه آب، یک اقدام آغازین برای حل ریشه‏ای مصرف بی‏رویه آب مشترکان پرمصرف می‏باشد. بر اساس تعریف یانگ، طرحواره ناسازگار اولیه عبارت از الگوهای هیجانی و شناختی خودآسیب‏رسان است که در ابتدای رشد و تحول در ذهن شکل گرفته‏اند و در سیر زندگی تکرار می‏شوند.

در ادامه کارگاه، پنج نیاز اولیه در انسان از جمله دلبستگی ایمن به دیگران (محبت و پذیرش، امنیت و ثبات)، خودگردانی، کفایت و هویت، آزادی در بیان نیازها و هیجان‏های سالم، محدودیت‏های واقع‏بینانه و خویشتنداری و خودانگیختگی و تفریح برشمرده شدند. بر این اساس، ریشه‏های ایجاد طرحواره شامل برآورده نشدن پنج نیاز اولیه، آسیب‏دیدن و قربانی‏شدن، همانندسازی با والدین (الگوی مصرف اولیه) و خلق و خوی یا ژنتیک برشمرده شد. در ادامه با بارش فکری، تمرین ذهنی و فکری برای بهبود رفتار مصرف‏‌کنندگان ارائه شد. برای نمونه با طرح دو نمونه رفتاری همانند مشاهده بزرگسالانی که آب را در کوچه یا شستشوی خودرو هدر می‏دهند و کودکی که به شکل بی رویه آب را هدر می‏دهد، تمرین فکری انجام گرفت.

کارشناسان این نشست، وحیده قائمی‏فر، روانشناس و طرحواره درمانگر و زوج درمانگر و الهام رعیت‏پور، روانشناس و درمانگر کودک و نوجوان و حسین قائمی‌‏فر کارشناس ارشد جامعه‏‌شناسی پژوهشگری اجتماعی بوده‌‏اند. این کارگاه‏‌ها با دعوت از مشترکین مناطق پنجگانه محدوده عمل شرکت آب و فاضلاب شیراز ادامه خواهد یافت و الگوی عملی و فکری مناسبی برای کاهش مصرف آب خانگی ارائه خواهد داد. در پایان به حاضرین در کارگاه، توسط واحد روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب شیراز، گواهینامه آموزشی ارائه شد. شرکت مهندسین مشاور سنگاب زاگرس (بخش خصوصی) مجری برگزاری این کارگاه‏‌ها با پشتیبانی مالی و معنوی و نظارت واحد روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب شیراز بوده است.
تهیه: داریوش مختاری، مشاور خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی ایران

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=34250

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.