• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 1 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
3

بروز فاجعه زیست محیطی در گیلان تا ۱۰ سال آینده

  • کد خبر : 11610
  • ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۶:۳۶
بروز فاجعه زیست محیطی در گیلان تا ۱۰ سال آینده

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان گفت: روزانه ۱۸۰۰تن زباله در گیلان تولید می‌شود که در ایام تعطیلات سال به ۳۵۰۰ تن هم می‌رسد و این مساله تا ۱۰ سال آینده گیلان را با فاجعه زیست محیطی روبه‌رو می‌کند. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از تسنیم، حجت شعبان پور در […]

zobale_ashghal_shirabeh_jangalمعاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان گفت: روزانه ۱۸۰۰تن زباله در گیلان تولید می‌شود که در ایام تعطیلات سال به ۳۵۰۰ تن هم می‌رسد و این مساله تا ۱۰ سال آینده گیلان را با فاجعه زیست محیطی روبه‌رو می‌کند.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از تسنیم، حجت شعبان پور در جلسه کمیته پسماند شهرستان املش که امروز در فرمانداری املش برگزار شد اظهار داشت: گیلان با دو و نیم میلیون نفر جمعیت که ۶۰درصد آن شهری و ۴۰درصد هم روستایی‌اند روزانه ۱۸۰۰ تن زباله تولید می‌کند که با حضور میهمانان، مسافران و گردشگران به ۳۵۰۰ تن نیز می‌رسد و به طور میانگین سهم هر فرد شهری در تولید زباله روزانه ۸۵۰ گرم و هر فرد روستایی ۵۰۰ گرم می‌باشد.

وی گفت: براساس روند فعلی تولید و دفن زباله در گیلان پیش بینی می‌شود آلودگی ناشی از زباله تا ۱۰ سال آینده وضعیت بسیار نگران کننده ای را برای ساکنان گیلان و موجودات زنده داخل رودخانه ها، دریا و تالاب انزلی به وجود آورد و شاید یک فاجعه زیست محیطی رخ دهد که سکونت و ادامه بقاء در گیلان غیر قابل تحمل شود.

شعبان پور گفت: به منظور حفظ و بقاء شرایط زیست محیطی در رودخانه ها، تالاب ها، دریاها و سواحل آن، جمع آوری و دفن زباله به شیوه ی فعلی در استان‌های ساحلی ممنوع شده و طرح تفکیک زباله و بازیافت آن باید در اولویت قرار گیرد و برای اجرای آن ابتدا باید در بحث آموزش مردم از عوارض سوء ناشی از عدم ساماندهی زباله تلاش مضاعف گردد که نقش آموزش و پرورش در فرهنگ سازی آن مهم است.

وی با اشاره به اینکه در دنیا با استفاده از تکنولوژی از ۷۵۰۰ تن زباله، ۳۶ مگاوات برق تولید می‌کنند گفت: احداث کارگاه‌های زباله سوز در ۴ نقطه گیلان طراحی شده که هنوز اجرایی نشده است ولی این ظرفیت وجود دارد که روزانه تا ۱۰۰۰ تن معادل ۴۰ درصد زباله گیلان در کارخانه های کمپوست به کود تبدیل شود و ۶۰ درصد مابقی هم تا زمان تکمیل کارگاه های زباله سوز در جای مناسب دفن شود.

مهدی جعفری، فرماندار املش در ابتدای این جلسه گفت: طرح تفکیک زباله از سال گذشته در شهرهای املش و رانکوه آغاز شده و ۴۵ درصد پیشرفت کار دارد و امیدواریم این امر تا پایان سال جاری به ۱۰۰ درصد برسیم و هم اکنون روزانه ۳۲تن زباله در شهرستان املش تولید، جمع آوری و دفن می‌شود.

در پایان این جلسه مقرر شد که زباله های شهر املش و رانکوه از هفته آینده پس از تفکیک در مبدا به کارخانه کمپوست رودسر انتقال داده شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=11610

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.