• امروز : سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 7 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Tuesday - 14 May - 2024
10

برنامه مدیریت چرا در ۱۷۰ هزار هکتار از سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرا شد

  • کد خبر : 7254
  • ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۹:۴۲
برنامه مدیریت چرا در ۱۷۰ هزار هکتار از سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرا شد

رییس سازمان جنگل ها و مراتع کشور گفت: برنامه مدیریت چرا در ۱۷۰ هزار هکتار از حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرا شده و در این مناطق شاهد عدم استفاده زیاد دام از پوشش گیاهی هستیم. ‘خداکرم جلالی’روزپنجشنیه درهمایش دریاچه ارومیه که به اهتمام اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی برگزارشد، افزود: این برنامه […]

dam_goosfand_choopan_roosta_martaرییس سازمان جنگل ها و مراتع کشور گفت: برنامه مدیریت چرا در ۱۷۰ هزار هکتار از حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرا شده و در این مناطق شاهد عدم استفاده زیاد دام از پوشش گیاهی هستیم.
‘خداکرم جلالی’روزپنجشنیه درهمایش دریاچه ارومیه که به اهتمام اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی برگزارشد، افزود: این برنامه درراستای جلوگیری از کاهش پوشش گیاهی و جلوگیری از استفاده دام ها از عرصه های ملی حوضه این دریاچه با همکاری مردم محلی به اجرا درآمده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن، هفت هزارو ۲۰۰ هکتار از عرصه های حاشیه دریاچه ارومیه قرق شده و در ۶ هزار و ۴۰۰ هکتار بذرپاشی و نهالکاری صورت گرفته است.

وی اظهارکرد: ۷۰ درصد نزولات آسمانی در حوضه دریاچه ارومیه تبخیر می شود ولی می توان با اجرای طرح های پوشش گیاهی و آبخیزداری از تبخیر ۳۰ درصد آن کاست که این امر سهم خوبی در افزایش سطح آبی منطقه دارد.

رییس سازمان جنگلها و مراتع کشور گفت: درنظر داریم سال آینده بیشتر از امسال، طرح های پوشش گیاهی را با همکاری مردم و جوامع محلی به اجرا درآوریم.

قرار است در دو هزار و ۴۷۳ هکتار از زمین های اطراف دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی، عمل نهال کاری انجام شود و در یک هزار هکتار دیگر نیز بوته کاری صورت گیرد.

ساماندهی چرای دام و قرق مراتع در اطراف دریاچه ارومیه از دیگر طرح های اجرایی در راستای کنترل ریزگردهای دریاچه ارومیه است.

کانونهای گردوغبار که براثر پسروی آب دریاچه و کمبود بارش ها ایحاد شده، ۱۰۰ هزار هکتار از سواحل دریاچه ارومیه را فرا گرفته است.

مسعود تجریشی مدیرگروه علمی و فناوری ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه نیز دراین همایش با اشاره به ورود سالانه پنج میلیارد متر مکعب آب به دریاچه ارومیه در سال های گذشته اظهار کرد: این میزان در حال حاضر به شدت کاهش یافته و حجم وسیعی از این آب در بخش کشاورزی مصرف می شود.

وی اضافه کرد: امروزه ۵۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی با کشت آبی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه وجود دارد در حالیکه این رقم در سال های گذشته ۳۰۰ هزار هکتار بود.

وی بر لزوم آشناشدن مردم در خصوص تبعات خشک شدن دریاچه ارومیه تاکید کرد و گفت: طوفان های گرد و غبار، ایجاد بیماری های ریوی، قلبی و آب مروارید از جمله این تبعات به ویژه در حوزه سلامت است.

وی افزود: افزایش ۱.۵ درجه ای دما در سال آینده در حوضه دریاچه ارومیه پیش بینی شده که با توجه به آن بارش های نرمال نیز باعث ثابت ماندن سطح آب دریاچه ارومیه نمی شود و باید برای کاهش مصرف و افزایش ورودی آب به دریاچه ارومیه تلاش کنیم.

دریاچه ارومیه، بزرگترین دریاچه داخلی کشور به شمار می رود که در ۱۸ سال گذشته با مشکلات جدی مواجه شده است.

این دریاچه که تا نیمه های دهه ۷۰ بسیار پرآب بود و حتی برای عدم ورود آب به جاده های حاشیه ای، دایک خاکی جلوی آن نصب شده بود، از آن زمان با کاهش میزان بارش و افزایش مصرف آب روز به روز از میزان آب آن کاسته شده و در حال حاضر نزدیک به یک شانزدهم سطح حداکثری و یک هفتم سطح تراز آبی اکولوژیک آب در این دریاچه وجود دارد.

احیای دریاچه ارومیه یکی از نخستین طرح های تصویبی دولت تدبیر و امید بود و این دولت با تلاشی مستمر سعی در تحقق خواسته مردم حاشیه این دریاچه دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=7254

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.