• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 2 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
2

برنامه ریزی برای جلوگیری از اضافه برداشت آبهای زیرزمینی در سال جاری

  • کد خبر : 15033
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸
برنامه ریزی برای جلوگیری از اضافه برداشت آبهای زیرزمینی در سال جاری

مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از برنامه ریزی برای جلوگیری از اضافه برداشت یک میلیارد مترمکعبی از آبهای زیرزمینی در سال جاری با مسدود کردن چاه ها خبر داد. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از ایرنا، محمدرضا حاج رسولیها در حاشیه نخستین همایش ملی احیاء و […]

مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از برنامه ریزی برای جلوگیری از اضافه برداشت یک میلیارد مترمکعبی از آبهای زیرزمینی در سال جاری با مسدود کردن چاه ها خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از ایرنا، محمدرضا حاج رسولیها در حاشیه نخستین همایش ملی احیاء و ساماندهی رودخانه های شهری در مرکز همایش های بین المللی رایزن در جمع خبرنگاران افزود: سال گذشته با مسدود کردن چاه های غیرمجاز از ۵۰۰ میلیون مترمکعب اضافه برداشت از آب های زیرزمینی جلوگیری شد.
وی گفت: این برنامه در چارچوب طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی و در راستای مقوله اقتصاد مقاومتی عملیاتی و اجرایی می شود.
پیشتر معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفته بود، هم اکنون بیش از ۲۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد که از این میزان فقط ۱۰۳ هزار حلقه شناسایی شده است.
حاج رسولیها ابراز امیدواری کرد در برنامه پنجساله ششم توسعه کشور و با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی از افت سطح آب های زیرزمینی جلوگیری شود و در مدت ۲۰ سال شاهد احیای این آب ها باشیم.
وی تاکید کرد، تحقق این مهم به حمایت مردم، تشکل های آب بران و همراهی سایر قوا و دستگاه ها نیاز دارد.
به گزارش ایرنا، طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی با توجه به مصوبه شورای عالی آب اقدام های مشترک وزارتخانه های کشور، جهادکشاورزی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را به دنبال دارد که به همراه وزارت نیرو باید در خصوص مدیریت مصرف آب پیاده شود.
براساس این طرح، سال گذشته ۴۷۵ میلیون مترمکعب، در چهار سال آینده ۵٫۷ میلیارد مترمکعب و پس از ۲۰ سال ۱۱۰ میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی کنترل خواهد شد.

** نگاه بازه ای به رودخانه ها
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به همایش یاد شده، خاطرنشان کرد: امروز در وزارت نیرو، نگاه بازه ای به رودخانه ها جایگزین نگاه نقطه ای شده است.
بر مبنای نگاه بازه ای، محدوده هایی از رودخانه ها که در آن متصرفان به صورت غیرمجاز اقدام به ساختمان سازی کرده اند به دستگاه قضا معرفی شده و پرونده های قضایی تشکیل شده و یکجا رای صادر می شود.
پیشتر، در بسیاری موارد در حالی برای یک ساخت و ساز غیرمجاز رای قضایی صادر می شد که همزمان واحد دیگری در همان حوالی به صورت غیرمجاز در حال ساخت بود و همین موضوع تنش های اجتماعی زیادی به دنبال داشت.
وی گفت: وزارت نیرو در تلاش است تا نقشه همه رودخانه های شهرهای مختلف کشور را با درج سیلاب های ۲۵ ساله آنها در اختیار روزنامه ها و جراید قرار دهد تا آحاد مردم از آنها آگاهی داشته باشند.
حاج رسولیها ادامه داد: به منظور صیانت از رودخانه ها، گشت و بازرسی از آنها همچون گشت و بازرسی از دشت های کشور در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به ارزش افزوده بالای حریم های رودخانه ها برای افراد سودجو، تصریح کرد: تخریب بناهای غیرمجاز در این محدوده ها نیازمند همکاری بیش از پیش قوه قضائیه و نیروی انتظامی است.
همایش ملی احیاء و ساماندهی رودخانه‌های شهری به منظور بررسی ابعاد مختلف مدیریت رودخانه‌های شهری از جمله ارتباط شهر، شهروندان و رودخانه، الزامات و اقدامات احیاء و ساماندهی رودخانه‌های شهری، نحوه مشارکت شهروندان و ساکنان حاشیه رودخانه‌ها رویکرد‌های نوین مدیریت رودخانه‌های شهری و بررسی تجربیات ملی و بین‌المللی برگزار شده است و تا فردا (سه‌شنبه) به کار خود ادامه می دهد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=15033

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.