• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
3

برنامه جامع مصرف کود در کشور اجرا می شود

  • کد خبر : 2674
  • ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۸:۲۰

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب گفت: آیین نامه تاییدیه تطبیق کیفیت و محتوای کود با برچسب روی کیسه که به منظور کنترل کیفی کودهای وارداتی و تولید داخل تهیه شده است ، هفته آینده به سراسر کشور ابلاغ می شود. به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، کاظم خاوازی در جلسه خبری امروز با اشاره […]

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب گفت: آیین نامه تاییدیه تطبیق کیفیت و محتوای کود با برچسب روی کیسه که به منظور کنترل کیفی کودهای وارداتی و تولید داخل تهیه شده است ، هفته آینده به سراسر کشور ابلاغ می شود.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، کاظم خاوازی در جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه وزارت جهادکشاورزی از هشت ماه گذشته تاکنون با همکاری کارشناسان این موسسه کودهای موجود در بازار را ارزیابی کیفی کرده است ، افزود: براساس نتایج این ارزیابی ها و آزمایش ها کودهای موجود در بازار کیفیت خوبی نداشت و مشخصاتی که روی برچسب کیسه ها نوشته شده بود با کود داخل کیسه منطبق نبود ، بنابراین در شورای راهبردی کود که به همین منظور در وزارتخانه تشکیل شده است، آیین نامه تاییدیه تطبیق محتوا با برچسب تدوین شد که وزیر هفته آینده ابلاغ می کند.

وی گفت: تولیدکنندگان و واردکنندگان کود موظفند براساس این آیین نامه با رعایت استانداردهای کیفیت کود تاییدیه تطبیق محتوا با برچسب دریافت کنند.

خاوازی همچنین از اجرای برنامه جامع مصرف کود در کشور خبر داد و افزود: این برنامه از کشت بهاره سال آینده به منظور افزایش بهره وری، اصلاح روش مصرف کود در اراضی کشاورزی اجرا می شود.

وی گفت: این برنامه جامع پس از شناسایی وضع اراضی کشاورزی در ۹ استان و با در نظرگرفتن شرایط خاک، میزان بارش و آب و هوای هر استان و منطقه اجرا می شود و هر کدام از استانها و مناطق کود موردنیاز اراضی خود را طبق این برنامه تهیه خواهند کرد.

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب افزود: کشاورزان ملزم هستند قبل از مصرف کود خاک زمین خود را به آزمایشگاه های آزمون خاک تحویل دهند و کود مورد نیاز خود را براساس نتیجه این آزمون تهیه کنند.

خاوازی گفت: درحال حاضر ۱۳۵ برند کود شامل کودهای وارداتی و تولیدی در آزمایشگاه های این موسسه مورد ارزیابی قرار گرفته و ۹۰ نوع از این کودها نمونه برداری و ۶۱ مورد نیز بررسی و تایید شده است.

وی افزود: از ۱۳۵ برند ۴۳ درصد آنها تاییدیه کیفیت و گواهی دریافت کرده است .

خاوازی همچنین از اجرای سند ملی آب خبر داد و گفت: براساس سند ملی آب میزان نیاز هرکدام از گیاهان و محصولات به آب تعیین شده است و این جداول برای اجرای الگوی کشت در سراسر کشور در اختیار مروجان کشاورزی قرار می گیرد.

وی افزود: براساس نتایج این سند مشخص می شود که هرکدام از محصولات با درنظرگرفتن منابع آبی ، مناسب کشت در کدام منطقه است.

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب همچنین اعلام کرد : بر اساس توافقنامه این موسسه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمام محصولات کشاورزی به ویژه سبزی و صیفی از لحاظ سلامت در آزمایشگاه های این وزارتخانه پایش می شود تا از لحاظ سلامت مشکلی در محصولات وجود نداشته باشد.

خاوازی گفت : بر اساس تصمیم وزارت جهادکشاورزی قرار است بخشی از یارانه کودهای شیمیایی به صورت تشویقی برای تحقیقات و تولید در اختیار تولیدکنندگان کودهای آلی و زیستی قرار گیرد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=2674

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.