• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
4
استاندار فارس گفت:

برنامه جامع احیای تالاب‌های فارس تدوین می‌شود/مکانیزم‌های تشویقی در مدیریت بحران آب به کار گرفته شود

  • کد خبر : 23027
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳
برنامه جامع احیای تالاب‌های فارس تدوین می‌شود/مکانیزم‌های تشویقی در مدیریت بحران آب به کار گرفته شود

استاندار فارس گفت: تدوین برنامه ای جامع احیای تالاب‌های استان فارس با محوریت دانشگاه شیراز و با کمک دانشگاهیان و متخصصان استان دنبال می شود و این موضوع اولین دستور کار جلسه آینده در شورای برنامه ریزی و توسعه استان خواهد بود. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس، […]

استاندار فارس گفت: تدوین برنامه ای جامع احیای تالاب‌های استان فارس با محوریت دانشگاه شیراز و با کمک دانشگاهیان و متخصصان استان دنبال می شود و این موضوع اولین دستور کار جلسه آینده در شورای برنامه ریزی و توسعه استان خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس، مهندس اسماعیل تبادار روز یک شنبه در جلسه ستاد احیا و حفاظت از تالاب های استان که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد، با اشاره به وضعیت بحرانی خاک، توجه به این موضوع در کنار حل بحران آب را بسیار مهم دانست و یادآورشد: سالانه ۲ میلیارد تن فرسایش خاک اتفاق می افتد که این میزان  سه برابر متوسط جهانی است و ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت ناشی از بحران خاک به کشور تحمیل می شود.

نماینده عالی دولت در استان فارس گفت: امروز با کف شکنی چاه ها آب با کیفیت نامطلوب از اعماق زمین برداشت می شود که سبب شوری خاک شده و زمینه از بین بردن خاک را مهیا می کند یعنی هم لطمه به منابع آب وارد می شود و هم خاک به نابودی کشانده می شود.

مهندس تبادار افزود: با توجه به تداوم خشکسالی آب تجدید پذیر ما با برداشت  از این منابع هیچ همخوانی ندارد و روز به روز بحران را رو به روی خود میبینیم؛ در نتیجه برای مقابله با بحران باید برنامه ای داشته باشیم که جزییات آن از نظر هزینه ای، مطالعاتی و اجرایی و اثربخشی به وضوح مشخص شده باشد.

 وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان در مقابله با بحران آب تنها سیستم های  تنبیهی همچون پر کردن چاه‌های غیر مجاز را ملاک عمل قرار داد، اظهار کرد: مکانیزم‌های تشویقی نیز در کنار برنامه‌های الزامی باید در برنامه ریزی‌ها مد نظر قرار داده شود.

استاندار فارس گفت: سال‌های زیادی طول کشیده تا  ناهنجاری‌ها در حوزه آب ایجاد شود و امروز اگر می خواهیم به حل این ناهنجاری ها بپردازیم نمی توانیم تنها به بحث تنبیهی و پرکردن چاه ها توجه کنیم قطعا این موضوع نیز بخشی از کار است اما باید زمینه را برای تامین معاش مردم فراهم کنیم.

 مهندس تبادار  با تاکید بر اینکه برنامه ریزی جامع و نگاه همه جانبه به امور زمینه عبور از بحران آب و احیا تالاب‌ها را فراهم خواهد کرد، یاداور شد: دریا چه ارومیه بر اساس انجام کارهای چند جانبه ای مانند پر کردن چاه های غیر مجاز، تدوین نظام کشاورزی دقیق، وارد کردن آب به دریاچه و سایر اقدامات همسو از بحران و مخاطره خارج شده است.

 وی اختصاص وام های کم بهره به ساکنان اطراف دریاچه‌ها از جمله اقدامات تشویقی دانست که میتوان برای تامین معاش غیر کشاورزی و یا کشاورزی دنبال کرد.

 نماینده عالی دولت در استان فارس گفت: همچنین با تامین اعتبار برای احداث تصفیه خانه های فاضلاب می توان  آب و پساب را به چرخه بهره وری آب کشاورزی و صنعتی برگرداند که در این زمینه مدیران دستگاه های اجرایی باید راهکارهای برون رفت از بحران را ارایه دهند.

مهندس تبادار همچنین با تاکید بر لزوم  دستیابی به راهکارهای بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت برای حل بحران آب در استان اظهار کرد: مدیریت استان باید بتواند از این راهکارها به عنوان یک نقشه راه استفاده کند.

 وی با بیان اینکه در گذشته دستگاه های اجرایی مانند جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، صنعت و معدن ، آب منطقه ای و سایر دستگاه های مرتبط با امر آب عملکرد های جزیره ای داشتند یادآور شد: در جلسات متعدد همه این دستگاه ها متقاعد شده اند که سرنوشت کشاورزی، صنعت، منابع طبیعی و… به آب گره خورده و باید آنچه انجام می‌شود در راستای برنامه ای هماهنگ و مشترک باشد.

استاندار فارس با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد آب استان در کشاورزی به کار گرفته میشود و ۸۰ درصد از این آب را سفره های زیرزمینی تامین می‌کنند، بر لزوم مدیریت مصرف آب و تغییر الگوی کشت و تامین معاش غیر کشاورزی در استان تاکید کرد و گفت: برای حل بحران آب هم برنامه، هم پشتوانه مالی و هم اعتماد و باور عملیاتی نیاز است.

مههندس تبادار همچنین آمادگی مدیریت ارشد استان برای تدوین برنامه ای جامع در راستای احیا تالاب‌ها را اعلام کرد و افزود: تدوین  این برنامه با کمک دانشگاهیان و متخصصان استان به عنوان اولین دستور کار در شورای برنامه ریزی و توسعه استان مطرح می‌شود. 

وی خاطر نشان کرد: تا کنون اقدامات و مطالعاتی در این زمینه با همکاری متخصصان و دستگاه های اجرایی ذیربط انجام شده که  بهره گیری از آنها می‌تواند در شکل گیری برنانه جامع موثر باشد. 

نماینده عالی دولت در استان فارس همچنین از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواست نگرانی های موجود در حوزه بحران آب و وضعیت تالاب ها در استان فارس را در جلسه هیات دولت مطرح کند.

مهندس تبادار افزود: برای احیای تالاب های استان فارس به دانشگاه شیراز ماموریت می دهیم تا طرح جامع در این زمینه تدوین شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=23027

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.