• امروز : پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
1

برداشت ۷۵ میلیارد متر مکعب منابع آبی کشور در ۱۰ سال گذشته

  • کد خبر : 16921
  • ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
برداشت ۷۵ میلیارد متر مکعب منابع آبی کشور در ۱۰ سال گذشته

مدیر عامل شهرداری های غرب استان تهران گفت: در ۴۰ سال گذشته ۱۲۰ میلیارد متر مکعب آب های شیرین فسیلی صدها هزار ساله کشور را برداشت کردیم که ۷۵ میلیارد متر مکعب آن در ۱۰سال گذشته بوده است، این یعنی منابع را تاراج کرده ایم. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، پیام سیف […]

مدیر عامل شهرداری های غرب استان تهران گفت: در ۴۰ سال گذشته ۱۲۰ میلیارد متر مکعب آب های شیرین فسیلی صدها هزار ساله کشور را برداشت کردیم که ۷۵ میلیارد متر مکعب آن در ۱۰سال گذشته بوده است، این یعنی منابع را تاراج کرده ایم.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، پیام سیف اللهی روز دوشنبه در دومین کنفرانس ملی مدیریت کلانشهرها با رویکرد محیط زیستی افزود: از زمان سلسله ساسانی و هخامنشی تا حدود ۴۰ سال گذشته از منابع آبی برداشت بی رویه نداشتیم، اما در مدت ۴۰ سال گذشته حدود ۷۵ درصد از آب های شیرین زیر زمینی را استحصال کرده ایم.
دبیر دومین کنفرانس ملی مدیریت کلانشهرها با رویکرد محیط زیستی اظهار کرد: امروزه می بینیم هیچ تالاب درون سرزمینی از بختگان تا هورالعظیم گرفته تا گاوخونی و ارومیه آب ندارد، ما امانتدار بسیار بدی برای این تمدن هفت هزار ساله بودیم.
اسداللهی گفت: در استاندارد جهانی هر کشوری که سالانه ۲۰ درصد از آب های تجدید پذیر خود را استفاده کند هیچ خطری از نظر منابع آب متوجه آن کشور نیست، اگر از ۲۰ تا ۴۰ درصد استفاده شود در خطر است اما به شرط مدیریت در درازمدت می توانند منابع آبی را تامین کند اما اگر بالای ۴۰ درصد باشد یعنی وارد بحران شده است.
وی ادامه داد: در دنیا دو کشور است که بالای ۴۰ درصد از منابع آبی تجدید پذیر خود استفاده می کند یکی مصر با ۴۶ درصد و دیگری ایران با ۸۵ درصد، این یعنی به زودی همه جای ایران مانند گاوخونی خشک خواهد شد.
مدیر عامل شهرداری های غرب استان تهران افزود: از سوی دیگر با بی تدبیری، نبود امکانات و بی برنامگی نسبت به آلوده کردن همین منابع هم اقدام می کنیم که می توان عدم دقت در دفع بهداشتی پسماندها و خروجی پساب صنعتی کارخانه را نام برد که در این حوزه فاجعه دیگری را رقم زده است.
دومین کنفرانس ملی مدیریت کلانشهرها با رویکرد محیط زیست با اهداف استخراج و دستیابی به سیاست ها و راهبردهای کلان ملی و منطقه در افق محیط زیست، تحلیل مسائل جاری و عملکرد نهادهای دست اندرکار در حوزه محیط زیست شهرها، دستیابی و برجسته کردن الگوهای فرهنگی در ارتباط با مسائل زیست محیطی، بالا بردن سطح علمی اندیشمندان، پژوهشگران، دولتمردان و دانشجویان، دستیابی به سیاست و راهکارهای مرتبط با ساماندهی مسائل زیست محیطی در کلانشهرها و ارائه نقطه نظرات کارشناسی برای آن و تدوین معیارها و الگوهای پایدار زیست محیطی و ارائه راهکارهای تحقق آنها برگزار شد.
در مدت برگزاری این کنفرانس میزگردهای تخصصی با موضوعات شکوفایی شهرها، مدیریت کشوری در حوزه آب، مدیریت شهری در حوزه آب و مسوولیت اجتماعی در حوزه آب نیز برگزار می شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=16921

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.