• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
9

برداشت عسل و تخریب کندوها در استان فارس ممنوع شد

  • کد خبر : 27270
  • ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
برداشت عسل و تخریب کندوها در استان فارس ممنوع شد
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در نامه ای به کلیه ادارات و واحد های تابعه خود، هرگونه برداشت عسل و تخریب کندوها در مناطق حفاظت شده این استان را ممنوع اعلام کرد و برخورد قانونی با متخلفین را خواستار شد.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) از شیراز؛ در متن این نامه که در شبکه های مجازی منتشر شده آمده است: با توجه به اخبار واصله مبنی بر جمع آوری، برداشت و بهره برداری از کندوهای زنبور عسل در برخی از مناطق استان به اطلاع می رساند بر اساس بند ۲ ماده ۱ آیین نامه اجرایی قانون صید و شکار مصوب هیئت وزیران مورخ ۸/۱۰/۹۸ بی مهرگان از جمله زنبورهای وحشی، جزو جانوران وحشی محسوب شده و بنابراین به استناد بند “الف” و “ج” ماده ۱۰ قانون شکار و صید، هرگونه برداشت و بهره برداری از اجزا و کندوهای زنبورعسل، جرم و مشمول مجازات پیشبینی شده در ماده قانونی مذکور است. همچنین با توجه به اینکه تخریب کلنی های زنبور عسل و صید زنبور اثرات سوئی بر باروری گیاهان مرتعی و جنگلی بجای می گذارد، این امر تخریب محیط زیست بوده و به استناد ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی قابلیت طرح و پیگیری در محاکم قضایی را دارد. از این رو لازم است نسبت به برخورد قانونی با متخلفین اقدام نمایید.

با فرا رسیدن فصل پاییز برخی افراد برای برداشت عسل مبادرت به تخریب کندوهای عسل وحشی می کنند که این عمل موجب تلف شدن زنبورهای وحشی و کاهش جمعیت و تهدید نسل آنها می شود.

برداشت عسل و تخریب کندوها در مناطق حفاظت شده شامل پارک های ملی، مناطق شکار ممنوع و مناطق حفاظت شده، ممنوع و غیر قانونی است و در صورت مشاهده هرگونه برداشت و تخریب کندوها متخلفان به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

شهروندان و اهالی مناطق روستایی و عشایری در راستای حفاظت از نسل زنبورهای وحشی هنگام مشاهده هرگونه تخریب کندوهای زنبور وحشی برای پیگیری لازم می توانند به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خود گزارش دهند و یا مراتب را به شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴ اعلام کنند.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی، با آغاز فصل پائیز و عسل سازی زنبورها برخی سودجو که بیشتر آنها افرادی غیربومی و مهاجر هستند با تجسس مناطق مستعد کندوهای عسل زنبورهای وحشی را کنده، و در بازار به فروش می رسانند.
خبرنگار: احسان سمیع زاده

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=27270

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.