• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
2

برداشت بی رویه حدود ۳۰ درصد از گیاهان دارویی را در خطر انقراض قرار داده است

  • کد خبر : 8168
  • ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۶:۵۲
برداشت بی رویه حدود ۳۰ درصد از گیاهان دارویی را در خطر انقراض قرار داده است

رییس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران به برداشت بی رویه گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: حدود ۳۰ درصد از گونه های گیاهی دارویی در مناطق مختلف کشور در حال انقراض هستند. محمدباقر رضایی روزشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دست اندرکاران این حوزه باید اقدامات جدی تری را برای رفع این معضل […]

giyah_darooei_2رییس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران به برداشت بی رویه گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: حدود ۳۰ درصد از گونه های گیاهی دارویی در مناطق مختلف کشور در حال انقراض هستند.
محمدباقر رضایی روزشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دست اندرکاران این حوزه باید اقدامات جدی تری را برای رفع این معضل انجام دهند تا ضمن مقابله با برداشت بی رویه گیاهان دارویی بومی از انقراض آنها جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه برداشت گیاهان دارویی در سالهای گذشته براساس زمان، محل و نحوه مناسب انجام می گرفت اظهار کرد: از زمانیکه درآمدزایی در این حوزه مطرح شد، کارشناسان جای خود را به افراد آناگاه و غیرمتخصص دادند تا امکان برداشت بیشتر گیاهان دارویی فراهم شود.

رییس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران به فعالیت گسترده دلالان در این حوزه اشاره کرد و گفت: دلال ها با برداشت های بی رویه گیاهان دارویی مشکلات فراوانی را به وجود آوردند.

وی بر لزوم حفاظت کامل از گیاهان دارویی تاکید کرد و گفت: برداشت گیاهان در سال های گذشته به صورت اصولی انجام می گرفت به گونه ای در هر نوع برداشت ریشه گیاه محفوظ می ماند اما اکنون اکثر برداشت با ریشه انجام می شود که روند فعلی باید با کنترل و نظارت متولیان اصلاح شود.

صادرات گیاهان دارویی خام و غیرفرآوری

رییس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران گفت: اغلب صادرات گیاهان دارویی کشور به صورت خام و غیرفرآوری است و در مواردی نیز عصاره برخی از گیاهان نظیر باریجه به خارج از کشور صادر می شود که حجم آن بسیار اندک و ناچیز است.

وی، آنغوزه، باریجه، وشا و زیره را از جمله گیاهان دارویی صادراتی اعلام کرد و افزود: برداشت بی رویه گیاهان دارویی از عرصه سبب شده تا از مقدار صادرات این محصولات کاسته شود.

رضایی به تنوع اقلیمی و امکان کاشت بسیاری از گیاهان در کشور اشاره و تاکید کرد: ایران قابلیت صادرات فرآورده های گیاهان دارویی را دارد و متولیان این حوزه باید شرایط لازم را برای تحقق این موضوع مهم فراهم کنند.

وی به تقاضای بالای کشورهای اروپایی به گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: بیشتر پروژه های کاشت گیاهان کشورهای اروپایی در کشورهایی نظیر هند، پاکستان و مکزیک انجام و محصول آنها به کشورهای اروپایی صادر می شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=8168

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.