• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
2

برای احیای دریاچه ارومیه، باید از منابع طبیعی شروع کرد

  • کد خبر : 4409
  • ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: برای احیای دریاچه ارومیه مهمترین برنامه ریزی باید از عرصه های منابع طبیعی آغاز شود. به گزارش خبرنگار پیام طبیعت از ارومیه – خدا کرم جلالی در سفر به استان آذربایجان غربی و بازدید از دریاچه ارومیه افزود: دولت و مسئولین توجه جدی برای بازگرداندن حیات […]

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: برای احیای دریاچه ارومیه مهمترین برنامه ریزی باید از عرصه های منابع طبیعی آغاز شود.
به گزارش خبرنگار پیام طبیعت از ارومیه – خدا کرم جلالی در سفر به استان آذربایجان غربی و بازدید از دریاچه ارومیه افزود: دولت و مسئولین توجه جدی برای بازگرداندن حیات مجدد دریاچه ارومیه درپیش گرفته اند.
وی تصریح کرد: برای ترسیم نقشه راه برای احیای در یاچه ارومیه بیشترین تمهیدات لازم باید درحوزه های آبخیز دریاچه ارومیه اندیشیده شود و امیدواریم با همت و عنایت دولت تدبیر و امید بتوانیم راه کارهای موثر و عملی در این زمینه ایجاد نماییم.

جلالی، گرم شدن زمین، کاهش تنوع زیستی، کاهش آب شیرین و گسترش بیابان زایی را ناشی از بهره برداری های بی رویه از طبیعت دانست و خاطر نشان ساخت: تامین آب های زیر زمینی و احیای سفره های زیر زمینی مهمترین بخش در احیای دریاچه ارومیه است که برای رسیدن به این هدف باید با افزایش سطح پوشش گیاهی و توسعه درخت کاری در حریم دریاچه ارومیه، گام های موثری برداشت.
جلالی اشاره کرد: در حوزه دریاچه ارومیه بالغ بر ۱۲۷۸۰۰هکتار عرصه ها شناسایی و بررسی شده است که بایستی بر روی آنها عملیات اجرایی صورت پذیرد، از این رو از همه دست اندرکاران و دلسوزان در این حوزه یاری می طلبیم و امیدوارم با همدلی در این زمینه موفقیت های خوبی حاصل شود.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سفر به استان اذربایجان غربی همچنین با استاندار این استان پیرامون احیای دریاچه ارومیه و عرصه های منابع طبیعی دیدار و گفت گو کرد.
جلالی با تقدیر از زحمات مهندس سعادت استاندار استان و همکاران ایشان در تلاش برای حل بحران دریاچه ارومیه گزارشی ازنقش سازنده منابع طبیعی در احیای دریاچه ارومیه ارائه کرد.
بر اساس این گزارش- سعادت استاندار آذربایجان غربی نیز با تقدیر از مهندس جلالی و حضور وی در استان؛ آن را نشانه دلسوزی و اهمیت موضوع توصیف کرد و گفت: عرصه های منابع طبیعی موضوع مهمی در احیای دریاچه ارومیه است. باید به حوزه های آبخیز دریاچه ارومیه توجه ویژه ای داشته باشیم و موضوعی که اینک با آن روبرو هستیم ناشی از بهره برداری های بی رویه عرصه های منابع طبیعی است که باید تلاش بر این باشد بهره برداری از عرصه های منابع طبیعی در تمام بخش ها ضابطه مند شود.

استاندار آذربایجان غربی افزود: با توجه به روند نزولی پوشش گیاهی و فرسایش خاک در سالهای اخیر، رسوب خاک در حوزه دریاچه ارومیه زیاد بوده و عمق دریاچه را به سطح “حداقلی” در برخی از مناطق رسانده است.
مهندس جلالی در ادامه سفر خود به ارومیه به اتفاق مدیرکل منابع طبیعی و رییس سازمان جهادکشاورزی استان از مرکز کشت بافت گیاهان بازدید به عمل آورد.

در این بازدید وی با مراحل کشت و تکثیر گیاهان آشنا شد و گفت: این مرکز می تواند پایگاه خوبی برای انتقال گونه های مقاوم در ارتباط با کشت نهال ها در نقاط حاشیه دریاچه ارومیه برای جلوگیری از نفوذ ریز گردها باشد.

وی در خاتمه افزود:در سال جاری برای تهیه نهال زمان محدودی داریم و می توان از امکاناتی که این مرکز دارد با هزینه کم، نهال ها را به نقاط حساس انتقال داد و کشت آنها را انجام داد چراکه موثرترین راهکارها برای مقابله با ریز گردها ایجاد باد شکن از طریق کشت نهال های مقاوم است که امیدواریم هر چه سریعتر اقدامات لازم صورت پذیرد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=4409

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.