• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
4

برآورد خسارت ناشی از سرمازدگی باغات مازندران فردا اعلام می شود/کمبود مرکبات نداریم

  • کد خبر : 17192
  • ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵
برآورد خسارت ناشی از سرمازدگی باغات مازندران فردا اعلام می شود/کمبود مرکبات نداریم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران بخش عمده خسارت وارد ناشی از سرمازدگی روزهای اخیر را در محصول پرتقال و کیوی دانست و گفت: اکنون در حال ارزیابی خسارت ناشی از سرمازدگی باغات مازندران هستیم و نتایج برآوردها فردا شنبه اعلام می شود. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ «دلاور حیدرپور»درباره وضعیت سرمازدگی […]

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران بخش عمده خسارت وارد ناشی از سرمازدگی روزهای اخیر را در محصول پرتقال و کیوی دانست و گفت: اکنون در حال ارزیابی خسارت ناشی از سرمازدگی باغات مازندران هستیم و نتایج برآوردها فردا شنبه اعلام می شود.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ «دلاور حیدرپور»درباره وضعیت سرمازدگی باغات مرکبات و کیوی ناشی از سرمای اخیر افزود: سرمای شدید چند روز گذشته که باعث کاهش دمای هوا به منفی یک تا ۳٫۶ درجه رسید طی ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته در اوایل آذرماه بی سابقه بوده است.
وی اظهارداشت: متاسفانه در مناطقی که دمای هوا به منفی ۳ درجه سانتیگراد رسید بیشترین احتمال خسارت سرمازدگی میوه و باغات پیش بینی می شود.
وی تصریح کرد: امسال تولید ۱۸۰ هزارتن کیوی در سطح هفت هزار هکتار و مرکبات حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارتن در سطح زیرکشت ۱۱۵ هزارهکتار باغ بارور پیش بینی شده بود که تا قبل از شروع سرما ۴۵ درصد کیوی و ۶۰ درصد نارنگی ها برداشت شده بود اما از آنجایی که پرتقال از اواسط آذرماه هرساله برداشت می شود احتمال سرمازدگی میوه و باغات این محصول بیشتر است.
وی اضافه کرد:به دلیل وجود میوه پرتقال روی درختان و بارش سنگین برف ، درختان دچار شکستگی شده اند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران گفت: به نظر می رسد ۱۵ تا ۲۰ درصد خسارت ها مربوط به محصول مرکبات، ۳۰ تا ۴۰ درصد مربوط به کیوی و بیش از ۲۰ درصد خسارت ها به باغات (شکستگی) وارد شده باشد که در حال ارزیابی هستیم.
به گفته حیدرپور، احتمال انبارداری کیوی های ناشی از سرمازدگی کم شده و ممکن است بخش عمده ان به شکل تازه خوری به بازار عرضه شود.

** کمبودی برای تامین مرکبات کشور نداریم
این مقام مسئول درجهاد کشاورزی استان مازندران درباره وضعیت بازار مرکبات و کیوی پس از سرمازدگی گفت: با وجود سرمازدگی اخیر هیچ کمبودی در زمینه عرضه میوه مرکبات و کیوی نداریم زیرا سرما در حدی نبود که میوه قابل استفاده نباشد بنابراین نگرانی در این خصوص نداریم.
وی اضافه کرد:مرکبات و کیوی به اندازه کافی در مازندران موجود است و حتی به دنبال صادرات این محصولات هستیم.

** باغداران عجله ای برای برداشت و عرضه محصولات نداشته باشند
وی درباره قیمت هرکیلوگرم کیوی و مرکبات در باغات گفت: قبل از شروع سرما هر کیلوگرم پرتقال و نارنگی با قیمتی بین ۶۶ تا ۱۱ هزارریال و کیوی بین ۹ هزار تا ۱۴ هزارریال وابسته به کیفیت محصول از باغداران خریداری می شد که منطقی به نظر می رسد.
وی افزود: احساس خطر کشاورزان ناشی از موج بعدی سرما، نگرانی هایی را برای برداشت و عرضه سریع محصولات به بازار ایجاد کرده است.
حیدرپور به باغداران توصیه کرد: با توجه به رفع خطر سرمازدگی، دیگر عجله ای برای برداشت و عرضه سریع محصولات خود به بازار نداشته باشند زیرا اشباع بازار می تواند موجب افت ناگهانی قیمت ها شود.

** مشکلی در گلخانه ها و واحدهای دام و طیور نداشتیم
رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران تصریح کرد: به دلیل آمادگی قبلی در احتمال قطع گاز واحدهای تولیدی و تامین سوخت جایگزین توسط شرکت نفت مشکلی در وضعیت تولید گلخانه ها، مرغداری ها و گاوداری ها نداشتیم.
این درحالیست که در سالهای ۹۲ و ۹۳ به علت بارش های سنگین برف باغداران و واحدهای گلخانه ای،دام و طیور غرب استان مازندران و شرق گیلان دچار خسارت های سنگینی شدند که با حمایت های دولت بخشی از خسارت ها پرداخت شد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=17192

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.