• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
2

بخش های تحقیقاتی علوم شیلاتی در کشور باید حمایت شوند

  • کد خبر : 8594
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶
بخش های تحقیقاتی علوم شیلاتی در کشور باید حمایت شوند

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت : با توجه به اهمیت اجرای طرح های تحقیقاتی علوم شیلاتی در کشور حمایت از این بخش ضروری است. به گزارش ایرنا، محمد پورکاظمی روز دوشنبه درحاشیه افتتاح مرکز ملی تحقیقات میگوی عاری از بیماری خلیج فارس در بوشهر در جمع خبرنگاران افزود: موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور […]

tahghighat_shilat_abziyan_mahi_daryaرییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت : با توجه به اهمیت اجرای طرح های تحقیقاتی علوم شیلاتی در کشور حمایت از این بخش ضروری است.
به گزارش ایرنا، محمد پورکاظمی روز دوشنبه درحاشیه افتتاح مرکز ملی تحقیقات میگوی عاری از بیماری خلیج فارس در بوشهر در جمع خبرنگاران افزود: موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با ۱۰۰ سال سابقه، ۱۴۰ عضو هیات علمی و ۳۰۰ محقق بزرگترین شبکه تحقیقاتی در کشور است.

وی اظهارکرد : هم اکنون ۲۵۰ پروژه تحقیقاتی در دست اجرا در کشور داریم که کمبود اعتبارات پژوهشی دراین بخش از جمله مشکلات این موسسه است.

پورکاظمی اضافه کرد: بیشتر کارهای تحقیقاتی با قالب عقد قرارداد و گرفتن سفارش از بخش خصوصی انجام می شود.

وی بیان کرد: مجموع اعتبار دولتی که به این موسسه تخصیص یافته ۳۴۰ میلیارد ریال است که پاسخگوی نیازهای ما نیست.

پورکاظمی ادامه داد: با توجه به این که بیشتر کارهای موسسه تحقیقات علوم شیلاتی حاکمیتی و شامل برآورد ذخایر، میزان ذخایر، تعیین زمان شروع فصل صید و بهره برداری است برای داشتن صید پایدار نیازمند حمایت دراین زمینه هستیم.

وی درباره شناورهای تحقیقاتی این موسسه گفت: هم اکنون دو شناور فردوس یک و کشتی گیلان در کشور درعرصه ملی و بین المللی کار می کنند که کشتی گیلان هم اکنون به دلیل تعمیرات فعال نیست.

پورکاظمی اضافه کرد: پژوهشکده های فعال در بوشهر و خوزستان برای محدوده آبی این استانها شناورهای تحقیقاتی در دست ساخت دارند.

وی گفت: برای نمونه برداری، تعیین آلودگی خلیج فارس و دریای عمان، تعیین زیستگاه گونه های مختلف فصل صید، برآورد میزان صید میگو، نمونه برداری از سطح آب و بستر مرجانها و صدفها از جمله فعالیت های انجام شده توسط این کشتی های تحقیقاتی است.

پورکاظمی افزود: داشتن شناورهای مجهز تحقیقاتی گام اصلی محققان برای حضور در دریاها است که برای رسیدن به این هدف نیازمند حمایت مسوولان استان هستیم.

وی در باره مرکز ملی تحقیقات میگوی عاری از بیماری خلیج فارس در بوشهر گفت: هدف ما این است که با همکاری بخش خصوصی به تولید۱۰۰هزار تن میگوی عاری از بیماری برسیم.

پورکاظمی افزود: در فاز یک این مرکز قرار بود دو هزار جفت مولد تولید شود که هم اکنون این میزان به هشت هزار مولد افزیش یافته است.

وی یادآور شد: با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اختصاص ۶۰ میلیارد ریال اعتبار فاز دوم این مرکز از پاییز ۹۴ با دعوت از استادان خارج از کشور و تدوین سند ملی آغازمی شود.

پورکاظمی اظهارکرد: در این فاز اصلاح نژاد میگو، میگوی عاری و مقاوم به بیماری تولید می شود.

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: هدف از اجرای این مرکز، بومی سازی دانش فنی باحمایت و مشارکت بخش خصوصی و تولید میگوی مقاوم به بیماری است.

پورکاظمی بیان کرد: ایران پس از کشورهای آمریکا، چین، تایلند و اندونزی پنجمین کشور دنیا است که دارای مرکز ملی تحقیقات میگوی عاری از بیماری است.

وی با بیان این که اصلاح نژاد میگو یکی از اهداف این مرکز است گفت: به دلیل این که گونه وانامی غیر بومی است با انجام اصلاح نژاد می توانیم به خودکفایی در این زمینه برسیم و نیازی به واردات مولد نخواهیم داشت.

پورکاظمی اضافه کرد: برای رسیدن به تولید پایدار داشتن میگوی مقاوم در برابر بیماری که دارای سرعت رشد مناسبی است ضروری است.

مرکز ملی تحقیقات میگوی عاری از بیماری با نام خلیج فارس روز دوشنبه در بوشهر به بهره برداری رسید.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=8594

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.