• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
1

بخشی از یارانه سلامت را به کشاورزی بدهید

  • کد خبر : 9434
  • ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
بخشی از یارانه سلامت را به کشاورزی بدهید

رییس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سالم ترین محصولات دنیا در ایران تولید می شود از دولت خواست بخشی از یارانه حوزه سلامت را به سمت کشاورزی سوق دهد. دکتر محمدعلی باغستانی روز پنجشنبه در حاشیه نشست با مدیران جهاد کشاورزی استان کردستان در سنندج در گفت و گو با خبرنگار […]

sazman_hefze_nabatatرییس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سالم ترین محصولات دنیا در ایران تولید می شود از دولت خواست بخشی از یارانه حوزه سلامت را به سمت کشاورزی سوق دهد.
دکتر محمدعلی باغستانی روز پنجشنبه در حاشیه نشست با مدیران جهاد کشاورزی استان کردستان در سنندج در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تامین غذای سالم را در گرو افزایش حمایت ها دانست افزود: اکنون یارانه بخش سلامت به حوزه درمان سوق داده می شود در حالی که بخشی از آن باید برای جلوگیری از بیماری و پیشگیری هزینه شود.

او خواستار بررسی ریشه ای تر مقوله سلامت شد و افزود: جهاد کشاورزی مسوول تامین غذای سالم در کشور است و برای تامین سلامتی غذا دولت باید بخشی از یارانه های حوزه سلامت را در جهت جلوگیری از بیماری به این حوزه اختصاص دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه براساس استانداردهای جهانی در ایران از سموم در حوزه کشاورزی استفاده می شود، گفت: محصولات غذایی کشور ما از سلامت کامل برخوردار است.

رییس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در مزارع کشور تنها پنج درصد باقی مانده سموم داریم، گفت: اقدامات بسیار خوبی در سازمان حفظ نباتات در این راستا انجام شده و هم اکنون حدود ۲۲هزار تن سم در کشور مصرف می شود.

وی با بیان اینکه در مصرف سموم در سطح دنیا از کشورهای به روز هستیم و بر اساس استانداردهای جهانی مصرف می کنیم، افزود: در کشور شاید بد مصرفی را در بحث سم داشته باشیم که باید با کارهای توجیهی و آموزشی آن را اصلاح نماییم اما استفاده بیش از حد استاندارد در مصرف سم نداریم.

وی میزان مصرف سم برحسب ماده موثر را در دنیا هزار گرم و این رقم را در کشور ما ۵۶۲ گرم ذکر کرد و گفت: در کشور ما کمتر از ۵۰ درصد دنیا سم مصرف می شود و این نشان می دهد محصولات کشاورزی در ایران به صورت ارگانیک و سالم تر تولید می شود.

این مسوول وزارت جهاد کشاورزی همچنین به بازدید خود از مزارع گندم استان کردستان اشاره کرد و گفت: سرمازدگی خسارات جبران ناپذیری به مزارع گندم استان وارد کرده است که از مسوولان استان درخواست حمایت از کشاورزان را داریم.

باغستانی با بیان اینکه در زمینه مبارزه با آفت و سن زدگی در استان برنامه های بسیار خوبی انجام شده است، افزود: تا چهارم اردیبهشت مشکلی در مزارع نداشتیم اما به دنبال آن و با ورود سرما انگیزه خساراتی وارد شده و منجر به کاهش انگیزه کشاورزان برای ادامه فعالیت شده است.

باغستانی، اظهار کرد: با تلاش سازمان جهاد کشاورزی استان ۹۰ درصد مزارع استان از لحاظ علف های هرز پاک شده است اما سرما خسارت زیادی وارد کرده و دولت باید وارد قضیه شود و این موضوع را به عنوان یک بحران مورد توجه قرار دهد.

وی گفت: در مزارع گندم استان های کردستان، کرمانشاه، همدان و ایلام شاهد سرمازدگی هستیم و انتظار جبران خسارت از سوی دولت را داریم.

او تغییر اقلیم را یک پدیده بسیار جدی در سطح دنیا و بویژه ایران دانست و خواستار توجه جدی دولت به پیامدهای فنی و اجتماعی آن در سطح کشور شد.

به گفته وی تغییر اقلیم روی آفات گندم و بخصوص در باغات تاثیر گذاشته است و منجر به بروز بیماری های ویروسی و حتی باکتریایی در مزارع و باغات شده است.

وی ادامه داد: در شرایط خشک، ناقلین بیماری مانند حشرات مکنده فعالیت بیشتری دارند و از این رو با نقل مکان می توانند خسارات جبران ناپذیری به مزارع و باغات وارد کنند.

وی با بیان اینکه برخی از آفات و بیماری ها روش مبارزه ندارد، اظهار کرد: در این صورت ناچار به قطع درختان به عنوان تنها راهکار از بین بردن بیماری هستیم.

او به بروز بیماری ‘آتشک’ در میان درختان گلابی اشاره کرد و گفت: این بیماری منجر به از بین بردن این درخت و کاهش میوه گلابی در سطح کشور شده است.

رییس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی خواستار حمایت جدی دولت شد و گفت: باید مجموعه این عوامل از قبیل تغییر اقلیم، سرمازدگی و آفات به عنوان بحران دیده شود و دولت از کشاورزان در جبران خسارات حمایت ویژه کند.

باغستانی با بیان اینکه برای کاهش پیامدهای این مشکلات در سازمان حفظ نباتات دستور العمل اجرایی داریم، بیان کرد: اجرای این برنامه ها نیازمند بودجه و اعتبارات لازم است که باید از طریق دولت تامین شود.

وی میزان بودجه مورد نیاز برای هر هکتار را حدود ۱۰ میلیون ریال ذکر کرد و گفت: کشاورزان و باغداران توان تامین این میزان اعتبار را ندارند و باید دولت این اعتبارات را در اختیار آنها قرار دهد.

وی افزود: اگر دولت کمک نکند مجموعه تلاش همکاران جهاد کشاورزی در حوزه مبارزه با آفات و علف های هرز در مزارع هدر می رود.

وی همچنین گفت: در صورت حمایت ویژه نکردن از این مزارع، سال آینده تنش سن زنده نیز اضافه می شود و با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی از ستاد بحران استان های درگیر با این بحران خواست به صورت جدی موارد عمل شوند و به صورت جدی از کشاورزان حمایت کنند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=9434

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.