• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
11
یک باغ تاریخی زیر پوست یک بوستان شهری!

باغ تاریخی سنقری شیراز در پایان راه

  • کد خبر : 24133
  • ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۰
باغ تاریخی سنقری شیراز در پایان راه

پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ احسان سمیع زاده: شیرازی‏ها با نام پوزه سنقری بسیار آشنایند ولی باغ تاریخی سنقری کجاست؟ چرا نام پوزه سنقری باقی مانده است ولی شهروندان از نام، خاستگاه و جایگاه باغ تاریخی سنقری بی ‏خبرند؟ نگاهی به منابع تاریخی نشان می‏دهد که باغ سنقری چه تاریخ شگرفی داشته است. قرن ها […]

پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ احسان سمیع زاده: شیرازی‏ها با نام پوزه سنقری بسیار آشنایند ولی باغ تاریخی سنقری کجاست؟ چرا نام پوزه سنقری باقی مانده است ولی شهروندان از نام، خاستگاه و جایگاه باغ تاریخی سنقری بی ‏خبرند؟ نگاهی به منابع تاریخی نشان می‏دهد که باغ سنقری چه تاریخ شگرفی داشته است. قرن ها پیش (هم عصر سعدی)، لطافت و طراوت شیراز، اتابکان سنقریِ ترکمن‏ تَبار و دانش‏ دوست را بر آن داشت تا باغ سنقری را پایه‏ گذاری کنند، شاید در همان دوران، سعدی شیرازی در این باغ باابوبکر‏ بن سعد، بزم و مشاعره داشته است. این باغ پس از آن با یک دوره تخریب و نابودی به دست مغولان، به همت مسعودالدوله در دوره قاجار بازسازی شد. تا جایی که فرصت‏ الدوله شیرازی در آثار عجم می‏گوید: “به نزهت فضایش رشکِ نگارخانه چین است و به نُکهت هوایش غیرت خلدبرین”.

جستجو در منابع تاریخی نشان می ‏دهد که باغ سنقری همان بوستان خلدبرین فعلی است. اما، از کدام بوستان سخن می‏گوئیم؟ دیگر، بوستانی نمانده است. شاید بهتر است بگوئیم با سهل ‏انگاری یا اقدام عمدی مسئولین وقت شهرداری شیراز، از باغ تاریخی سنقری نامی برده نشد و نام بوستان خلدبرین بر این باغ نهاده شد تا پیامدهای حقوقی و قضایی تغییر کاربری آن آسانتر باشد. در همان دهه ۶۰، ساختمان اداری شهرداری در این بوستان قرار داشته است و به خوبی می‏ دانستند که این عرصه یک باغ تاریخی است؛ پس چرا هوشمندانه جایگاه حقوقی این عرصه را به بوستان شهری فروکاست دادند و نام یک باغ تاریخی دیگر (خلدبرین) که روزگاری در سه راه مدّبر (حوالی خیابان سعدی) وجود داشته است را بر آن گذارده ‏اند؟ همسایه باغ سنقری، باغ تاریخی رحمت ‏آباد بود که در دهه‏ های پنجاه و شصت تحلیل رفت و تنها قطعه کوچکی از آن در دهه ۶۰ باقی مانده بود. از نابودی باغ رحمت‏ آباد به آسانی گذشتیم. ولی آیا نباید از بقایای باغ سنقری حفاظت به عمل آید؟ اکنون این باغ که در منابع مرجع از مساحت شش و نیم هکتاری آن در دهه ۶۰ یاد شده است، جولانگاه ساخت و ساز و اجرای پروژه ‏های مختلف شهرداری شیراز شده است و ساعت به ساعت از بقایای مساحت آن کاسته می‏ شود. متاسفانه دستگاه اجرایی شهرداری شیراز به سبب کم‏کاری و کم‏ توجهی و مماشات مسئولین میراث فرهنگی استان، شتابان باغ‏های تاریخی را مورد گزند خدمات شهری ‏اش قرار داده است و شهروندان شیراز اکنون، از باغ‏های تاریخی‏شان محروم می‏شوند و قطعات تاریخ چند هزاره شیراز، یکی پس از دیگری جلوی دیدگانشان در آستانه محوشدن هستند.
راستی! چرا از نمایندگان شهر شیراز در مجلس شورای اسلامی برای حفظ باغ‏های تاریخی شیراز، هیچگاه و هرگز خبری نیست؟!

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=24133

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.