• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
2

بازدید سفیر ژاپن از روند اجرای طرح کشاورزی پایدار در جنوب آذربایجان غربی

  • کد خبر : 12590
  • ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵
بازدید سفیر ژاپن از روند اجرای طرح کشاورزی پایدار در جنوب آذربایجان غربی

کوجی هوندا سفیر ژاپن که برای بازدید از دریاچه ارومیه و روند اجرای طرح کشاورزی پایدار با راهبرد ‘IPCM’ به آذربایجان غربی سفر کرده است، روز چهارشنبه از روستای گل و دورگه ارس خان از توابع شهرستان نقده بازدید کرد. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، کوجی هوندا پس از […]

daryache_urmia_kooh_talab_naghshe_mapکوجی هوندا سفیر ژاپن که برای بازدید از دریاچه ارومیه و روند اجرای طرح کشاورزی پایدار با راهبرد ‘IPCM’ به آذربایجان غربی سفر کرده است، روز چهارشنبه از روستای گل و دورگه ارس خان از توابع شهرستان نقده بازدید کرد.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، کوجی هوندا پس از حضور در زمینهای کشاورزی روستای دورگه ارس خان از توابع شهرستان نقده و بازدید از روند اجرای طرح کشاورزی پایدار در حوضه دریاچه ارومیه که در قالب طرح مشترکی بین ژاپن ، برنامه عمران سازمان ملل (undp) و سازمان حفاظت محیط زیست ایران اجرا می شود ، به روستای گل نقده رفت.
سفیر ژاپن در این روستا نیز از یک باغ سیب مشارکت داده شده در طرح کشاورزی پایدار که به صورت قطره ای آبیاری شده و در آن ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش میزان مصرف آب گزارش شده است ، بازدید کرد.
وی در این بازدیدها از نزدیک در جریان شرایط زیست محیطی این منطقه و نیز روند اجرای طرح کشاورزی پایدار با راهبرد ‘IPCM’ قرار گرفت.
‘بالاسوبرامانیام مورالی’ معاون نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد ، ‘ نورتوآکیرا’ دبیر اول سفارت ژاپن در ایران ، ‘محسن سلیمانی’ مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران و ‘علی نظری دوست’ رییس گروه انرژی ، سوانح و محیط زیست برنامه عمران سازمان ملل متحد نیز در این بازدید حضور داشتند.
بازدید از پارک ملی دریاچه ارومیه ، بازدید از روستای خنجر قشلاق ، بازدید از برنج آباد و حضور در دهکده ساحلی چی چست ارومیه جزو برنامه های بازدید سفیر ژاپن و هیات همراه وی در ارومیه است.
هم اکنون ۴۱ روستا در آذربایجان غربی و شرقی در اجرای طرح کشاورزی پایدار با راهبرد IPCM مشارکت دارند.
بر اساس اعلام مسوولان جهاد کشاورزی و حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی تعداد سایتها یا همان روستاهای مشارکت کننده در طرح کشاورزی پایدار با راهبرد IPCM با ایجاد ۲۲ سایت جدید و ۱۲ روستای اقماری به ۷۵ روستا افزایش می یابد.
در راستای اجرای این طرح ، یک بسیج اجتماعی تشکیل می شود و هدف کلی در سال ۲۰۱۵ موضوع الگوسازی در زمینه مشارکت جوامع محلی در فرایند احیای دریاچه با استفاده و استقرار کشاورزی پایدار با اندکی بازنگری در راهبردها است.
طرح کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی گونه های در معرض خطر طرحی است که کاهش مصرف آب در سطح مزرعه به میزان ۳۵ درصد ، کاهش استفاده از نهاده های کشاورزی حداقل ۴۰ درصد ، کاهش مصرف آب و افزایش درآمد کشاورزان در واحد سطح از جمله اهداف آن است.
تحقق عینی مشارکت مردم در کمک به احیای دریاچه ارومیه از مهمترین مسایلی است که در این طرح پیگیری می شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=12590

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.