• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 5 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024
1

بارش کشور حدود هفت درصد پایین‌تر از نرمال است

  • کد خبر : 4865
  • ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۳

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: طی سال زراعی جاری در کشور وضعیت بارش حدود هفت درصد پایین تر از نرمال است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسنا- منطقه کهگیلویه و بویراحمد، داوود پرهیزگار در جمع خبرنگاران در یاسوج افزود: طی سال زراعی جاری وضعیت بارش کشور حدود هفت درصد پایین تر از نرمال است و استان […]

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: طی سال زراعی جاری در کشور وضعیت بارش حدود هفت درصد پایین تر از نرمال است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسنا- منطقه کهگیلویه و بویراحمد، داوود پرهیزگار در جمع خبرنگاران در یاسوج افزود: طی سال زراعی جاری وضعیت بارش کشور حدود هفت درصد پایین تر از نرمال است و استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در همین وضعیت قرار دارد که انتظار می رود طی روزهای آینده بارش هایی را برای این استان داشته باشیم که نرم بارش استان افزایش خواهد یافت.

وی اظهارکرد: عمده خشکی کشور در جنوب شرق کشور است و استانهای کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بارش کمتر از نرمال داشتند.

رئیس سازمان هواشناسی کشور خاطرنشان کرد: شمال غرب کشور یعنی استانهای آذربایجانهای شرقی و غربی، اردبیل و سواحل دریای خزر بارش بیش از نرمال داشته‌اند.

پرهیزگار تصریح کرد: بارش‌های آینده وضعیت جنوب شرق کشور را تعدیل می کند اما تأمین نمی‌کند.

وی ادامه داد: خشکسالی را شرایط جوی در مقیاس بزرگ بر ما تحمیل می کند. یک جریان جوی قوی که در هواشناسی بعنوان گردش کلی جو شناخته است یکی از مولفه های گردش کلی جو شرایط خشک و نیمه خشک را به منطقه وارد می کند.

رئیس سازمان هواشناسی کشور بیان کرد: پدیده خشکسالی همیشه در کشور ما قابل رخ دادن است و انتظار می رود که رخ بدهد و طبیعی است که ما باید بتوانیم خود را با این شرایط سازگار و تنظیم کنیم و برنامه ریزی ما بخصوص در زمینه منابع آب بر اساس این شرایط باشد.

پرهیزگار عنوان کرد: در سطح کشور حدود ۴۰۰۰ ایستگاه مختلف از جمله باران سنجی، اقلیم شناسی، کشاورزی، جو بالا و دریایی داریم، هفت مورد راهدار در شبکه راهداری کشور وجود دارد که شبکه فرعی بعد از آن بوجود خواهد آمد.

وی در خصوص بارور کردن ابرها در کشور اظهارکرد: بارور کردن ابرها و بارش مصنوعی به شکل تحقیقاتی در دنیا انجام می شود اما به شکل عملیاتی برای برطرف کردن مشکلات کم آبی استفاده نمی شود و استفاده کردن از این امر در کشور غیر علمی است چراکه نقش زیادی ندارد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور تأکید کرد: بحث تغییر اقلیم در جهان شناخته شده است در بعد خرد مقیاس تا سیاره مقیاس است که خرد مقیاس را در شهرهای بزرگ می توانیم ببینیم بعنوان مثال تهران طی سی چهل سال گذشته برفی سنگینی را به خود ندیده است و اگر برفی می آید زود آب می شود که نشان می دهد تغییر اقلیمی در مقیاس خرد در تهران رخ داده است.

پرهیزگار بیان کرد:‌ آنچه که از تغییر اقلیم در بعد جهانی رصد می شود بخشی از یخ ها و یخچالهای قطبی و در حال آب شدن هستند که بدلیل بالا رفتن دمای زمین است.

وی اضافه کرد: سامانه مدیریتی تحک در تمام استانهای کشور راه اندازی شده است که این سامانه بدنبال این است که کاربران نهایی را از طریق این سامانه به سازمان هواشناسی وصل کنیم به نحوی که مطمئن باشیم کاربرهای ما داده ها و اطلاعات مورد نیاز خود را از این سیستم دریافت کند و بصورت بهینه در فعالیتهای خود بکار بگیرد و باعث افزایش بهره وری در فعالیت‌هایش شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=4865

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.