• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
0

باران پاییزی بیماری سوختگی شمشادهای خزری را دوباره گسترش داد

  • کد خبر : 4228
  • ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۸:۳۵

معاون قائم مقام دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری گفت: باران های پاییزی موجب فعالیت قارچ مولد بیماری سوختگی شمشادهای خزری و گسترش این بیماری در جنگل های شمال شده است. باران پاییزی بیماری سوختگی شمشادهای خزری را دوباره گسترش داد «یزدانفر آهنگران» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار […]

معاون قائم مقام دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری گفت: باران های پاییزی موجب فعالیت قارچ مولد بیماری سوختگی شمشادهای خزری و گسترش این بیماری در جنگل های شمال شده است.
باران پاییزی بیماری سوختگی شمشادهای خزری را دوباره گسترش داد
«یزدانفر آهنگران» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تابستان گرم و خشک امسال موجب توقف گسترش بیماری سوختگی شمشاد در جنگل های هیرکانی شده بود ولی آغاز بارش باران از اواخر شهریور ماه باعث گسترش مجدد این بیماری شد.

وی اظهار کرد: فعالیت قارچ مولد این بیماری در دمای بالاتر از ۲۸ درجه سانتی گراد مختل می شود و چون برای ادامه زندگی، به رطوبت هم نیاز دارد، گرما و خشکی تابستانه موجب شد برخی از مناطقی که مخزن آلودگی بودند، از بین بروند.

بیماری سوختگی شمشاد که نخستین بار در سال ۱۳۸۹ در جنگل های آستارا و تالش در استان گیلان دیده شد اکنون تا جنگل های چشمه بلبل واقع در استان گلستان گسترش یافته است.

آهنگران اظهار داشت: در برخی از جنگل های شمشاد استان گلستان، به دلیل وجود بیماری ها و قارچ های دیگر و مساله رقابت بین گونه ای، بیماری سوختگی شمشاد شدت کمتری دارد.

سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور برای مقابله با این بیماری در جنگل های هیرکانی از روش هایی چون ریشه کن کردن درختان آلوده و مدفون کردن آنها در گودال، استفاده از شعله افکن برای سوزاندن بقایا و جمع آوری بقایای درختان آلوده، ضد عفونی کردن استفاده می کند.

به گفته معاون قائم مقام دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری، حتی آن دسته از کشورهای پیشرفته که بیماری سوختگی در جنگل های آنها شیوع دارد، نتوانسته اند به روشی قطعی برای مبارزه با آن دست یابند و روش های آنان نیز مثل اقداماتی است که در ایران انجام می شود.

آهنگران یادآور شد: امسال برای ادارات کل منابع طبیعی شمال کشور در استان های گیلان و مازندران و گلستان، حدود چهار میلیارد ریال اعتبار در بخش حفاظت جنگل و مبارزه با بیماری و آفات در نظر گرفته شده است.

وی افزود: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور برنامه ای جامع برای مقابله با بیماری سوختگی شمشاد تهیه کرده که تدوین آن نهایی شده است.

بیماری سوختگی شمشاد بر اثر فعالیت دو نوع قارچ میکروسکوپی به نام های سیلندروکلادیوم بوکسیکولا Cylindrocladium buxicola)) و کالونکتریا پسودوناویکولاتا (Calonectria pseudonaviculata) به وجود می آید.

این بیماری باعث چروکیدگی و ایجاد لکه های قهوه ای در برگ گیاه و مرگ سریع و گسترده بافت ها در بخش عمده یا همه قسمت های هوایی گیاه می شود.

شمشاد هیرکانی با نام علمی Buxus hyrcana Pojark درختی همیشه سبز و بومی در جنگل های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=4228

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.