• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
2

ایران کمترین میزان کود شیمیایی را در بخش کشاورزی در دنیا مصرف می کند

  • کد خبر : 12040
  • ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰
ایران کمترین میزان کود شیمیایی را در بخش کشاورزی در دنیا مصرف می کند

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور گفت:ایران در دنیا کمترین میزان کود شیمیایی را در بخش کشاورزی صرف می کند و از این لحاظ در بین سایر کشورها رتبه ۱۱۰ را دارد. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا علیرضا ولی، روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در شیراز افزود: با وجودی […]

khadamat_hemayati_keshavarzi_sherkatمدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور گفت:ایران در دنیا کمترین میزان کود شیمیایی را در بخش کشاورزی صرف می کند و از این لحاظ در بین سایر کشورها رتبه ۱۱۰ را دارد.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا علیرضا ولی، روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در شیراز افزود: با وجودی که خاک های کشاورزی کشور بسیار ضعیف و نیازمند غنی سازی است در چند سال اخیر مصرف کود بسیار پایین آمده است.

وی اظهار کرد:در سال ۸۴ که کشاورزی ایران به خودکفایی رسید ۵ .۴ میلیون تن کود در این بخش مصرف شد و موفق به کسب بالاترین سطح تولید شدیم اما پس از آن به سبب افزایش ۷۰۰ درصدی قیمت نهاده های کشاورزی میزان مصرف کود کاهش قابل توجهی یافت.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور ادامه داد:در سال های اخیر مصرف کود در اراضی کشاورزی به کمتر از دو میلیون تن و سال ۹۳ به دو میلیون تن رسید.

ولی بیان کرد: کاهش مصرف کود موجب کاهش تولید یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم محصول در هر هکتار از اراضی آبی و ۷۰۰ کیلوگرم در اراضی دیم شده است.

این مقام مسوول افزود:با هدف غنی سازی اراضی کشاورزی امسال پنج میلیون تن انواع کودهای شیمیایی ، آلی ، زیستی ، کمپوستی و میکروبی تهیه و توزیع می شود.

وی گفت: از این میزان کود ۵۰ درصد خریداری و ذخیره شده و به لحاظ توزیع و تامین کود در کشور با هیچگونه مشکلی مواجه نخواهیم بود.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور افزود: کودهای شیمیایی بنا بر استاندارد های موسسه های تحقیقاتی زیر نظر بازرسان بین المللی از کشورهای مقصد خریداری می شود و در کشور مبدا نیز مورد بازرسی و تایید قرار می گیرد.

به گفته وی، براساس سیاستگذاری های جدید، کودهای شیمیایی وارداتی همراه با دانش تولید آن از دیگر کشورها خریداری می شود تا پس از این با ارتقا سطح تولیدات داخلی ، نیاز به واردات این نهاده کشاورزی نیز به مرور حذف شود.

ولی اظهار داشت:سال گذشته پنج نوع کود در سه گروه محدود وارد کشور شد اما بر اساس برنامه جدید ، کودهای شیمیایی برای سال زراعی جاری در هفت گروه و ۲۶ نوع وارد می شود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور ادامه داد:در برنامه جدید، تکیه بر استفاده بیشتر از کودهای شیمیایی تولید داخلی و افزایش مصرف کودهای آلی و زیستی است.

ولی بیان کرد:هم اینک ۵ . ۴ میلیون تن کود ازته در ایران تولید که ۵۰ درصد آن در داخل مصرف و مابقی آن به خارج از کشور صادر می شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=12040

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.