• امروز : چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
3

ایران برای کشت فراسرزمینی ۲٫۵ میلیون هکتار در حال مذاکره است

  • کد خبر : 19017
  • ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۶
ایران برای کشت فراسرزمینی ۲٫۵ میلیون هکتار در حال مذاکره است

وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم گفت: اکنون بیش از ۲٫۵ میلیون هکتار از اراضی برای کشت فراسرزمینی پیشنهاد شده که در حال مذاکره با کشورهای مربوطه هستیم. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ محمود حجتی در حاشیه نشست خبری روز سه شنبه افزود: دولت یازدهم به دلیل کمبود منابع آبی طرح کشت […]

وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم گفت: اکنون بیش از ۲٫۵ میلیون هکتار از اراضی برای کشت فراسرزمینی پیشنهاد شده که در حال مذاکره با کشورهای مربوطه هستیم.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ محمود حجتی در حاشیه نشست خبری روز سه شنبه افزود: دولت یازدهم به دلیل کمبود منابع آبی طرح کشت فراسرزمینی را برای برخی کالاها از جمله ذرت دانه ای و دانه های روغنی به طور جدی مورد پیگیری قرار داد.

** ایران در یک میلیون هکتار کشت فراسرزمینی می کند
وی اظهارداشت: بنابراین در دولت تدبیر و امید نزدیک ۸۰۰ تا یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشورهای دیگر برای کشت فراسرزمینی ایرانیان مورد تایید و انعقاد قرارداد قرار گرفت.
به گفته وی، با توجه به عرصه های آبی و خاکی کشور شاید نتوانیم برای خودکفایی در تولید به این عرصه ها اتکا کنیم زیرا برخی محصولات همچون ذرت دانه ای به دلیل پیشرو بودن صنعت دام و طیور و توسعه مابقی صنایع تقاضای روزافزونی دارد که باید تامین شود.
وی ویژگی ذرت را تولید این محصول در فصل تابستان دانست و افزود: ایران به دلیل قرار گرفتن در منطقه خشک، در فصل تابستان به علت نبود بارندگی هیچ آب سبزی برای تولید ندارد.
وی اضافه کرد: با وجود تولید دو تا سه میلیون تنی و افزایش محصول به صورت عمودی به علت بالا بودن تقاضا، چاره ای جز تولید این محصولات مورد نیاز در کشورهای مستعد نداریم.
وی با تاکید بر این که تلاش داریم تولید دانه های روغنی کشور ب ۷۰ درصد برسد افزود: با وجود تمامی تلاش ها، بخش عمده نیاز کشور از محل واردات تامین می شود بنابراین ضروری است که کشت دو محصول مذکور در خارج از کشور شکل بگیرد که از بدو تشکیل دولت یازدهم این موضوع به طور جدی پیگیری شد.
وی ادامه داد: با وجود این که حداقل پشتیبانی و حمایت ها سیاسی، دیپلماسی دولت و مجلس ساختاری را برای این طرح شکل داده، با استقبال خوب کشاورزان مجرب در استان های خراستان، اصفهان، فارس به دلیل کم ابی روبر شده ایم.
وی عمده قراردادهای کشت فراسرزمینی را مربوط به قزاقستان و روسیه عنوان کرد و گفت: اکنون برنامه کشت فراسرزمینی در کشورهای قزاقستان، روسیه، اکراین، غنا در آفریقای جنوبی، گرجستان و برزیل در حال پیگیری و انجام است.
وی اضافه کرد: بخشی از این قراردادها اجاره ای و بخشی به شکل مالکیتی است به طوری که بین ۲۰ تا ۳۰ هزار هکتار از قراردادهای با گرجستان و بین ۶۰ تا ۷۰ هزارهکتار از قراردادهای برزیل مالکیتی است.
حجتی تصریح کرد: قراردادهای کشت فراسرزمینی در برخی کشورها نیز به شکل اجاره های ۲۵ تا ۴۹ ساله است که به تازگی اوکراین نیز در حال انجام مذاکره برای این اقدام است.

** رشد ۳ برابری تولید کلزا در دستور کار قرار دارد
وزیر جهاد کشاورزی درباره کشت دانه های روغنی در داخل کشور تصریح کرد: اکنون برنامه توسعه کشت دانه های روغنی را در تناوب کشت گندم داریم تا طبق برنامه ریزی حداقل ۷۰ درصد نیاز روغن کشور در داخل تامین شود.
وی یاداور شد: در سال ۸۴ کشت کلزا به ۱۶ درصد رسید که به دلایلی در سال ۸۸ سطح زیرکشت ان به ۶ درصد کاهش یافت و اکنون نیز پیشرفت چندانی در این مورد نداشته ایم و بین ۶ تا هفت درصد است.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: در نظر داریم طبق برنامه توسعه کشت کلزا را به سه برابر کشت فعلی برسانیم.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19017

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.