• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
3
ارواحی، مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران

 ایده گفتگوی تالاب‌ها، امیدهای تازه‌ای را برای احیا تالاب‌های کشور به وجود آورده است.

  • کد خبر : 28190
  • ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۸:۲۵
 ایده گفتگوی تالاب‌ها، امیدهای تازه‌ای را برای احیا تالاب‌های کشور به وجود آورده است.

نشست تخصصی «جغرافیای تالاب‌های ارومیه و پریشان، شباهت‌ها و تفاوت‌ها»، با سخنرانی علی‌اکبر کاظمینی پیرامون تالاب پریشان و محمد کوهانی، پیرامون تالاب ارومیه، غریب فاضل‌نیا، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، علی ارواحی، مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران و مسوولان و کارشناسان محیط زیست و جمعی از فعالین و صاحب‌نظران در حوزه‌های تالاب‌های پریشان و ارومیه به میزبانی دانشگاه سلمان فارسی کازرون از سوی کانون محیط‌زیست بلوط‌سبز این دانشگاه و کانون دوستداران دریاچه ارومیه دانشگاه ارومیه، نیمه‌حضوری و به صورت ویدئو کتفرانس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) از فارس؛فاضل‌نیا، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، طی سخنانی تعمیق ارتباط‌های علمی و تبادل تجارب اجرایی در راستای حفاظت و احیا تالاب‌های ایران، به ویژه تالاب پریشان را یکی از راهکارهای ضروری و موثر در احیا این تالاب برشمرد و خاطر نشان کرد: باتوجه به زیرساخت‌های خوب موجود در دانشگاه و به ویژه با راه‌اندازی مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی که در دانشگاه سلمان فارسی کازرون ایجاد شده است، این آمادگی را داریم تا در کنار سایر نهادهای ذی‌ربط و بخش‌های دولتی و غیردولتی، به ایفای مسئولیت اجتماعی دانشگاه در قبال تالاب پریشان بپردازیم.
رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون در ادامه با تشکر از همکاری دانشگاه ارومیه و معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی هر دو دانشگاه و همچنین کانون‌های فرهنگی دانشجویی که زمینه‌ساز شکل‌گیری گفتگوی تالاب‌ها شدند، از همراهی مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با این طرح تقدیر نمود و اظهار امیدواری کرد که در آینده بتوان با برقراری ارتباط‌های نزدیک‌تر، فعالیت‌های علمی مشترک که منجر به تقویت حفاظت و احیاء تالاب پریشان می‌شود را به شکلی کاربردی و موثر گسترش داد.
در ادامه این نشست تخصصی، ارواحی، مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران، با قدردانی از دانشگاه سلمان فارسی کازرون و دانشگاه ارومیه برای اجرای طرح مبتکرانه گفتگوی بین تالاب‌های پریشان و ارومیه، گفت: ایده گفتگوی تالاب‌ها، بسیار مبتکرانه است. چرا که قرابت و نزدیکی بین دانشگاه‌ها، سازمان‌های دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد را به وجود می‌آورد. یعنی سازمان‌هایی که هرکدام از آنها تا پیش از این به صورت جداگانه پیرامون تالاب‌ها بحث می‌کردند، اما اکنون و با این تقارب‌ها و دور هم نشستن‌ها و گفتگو کردن‌ها، می‌توان به راهکارهایی جامعه‌محور و با پشتوانه‌ی علمی رسید، که از دید بخش‌های دولتی هم قابل اجرا هستند.
مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران در ادامه با اشاره به روند اجرای این طرح در تالاب‌های ارومیه و پریشان، اظهار داشت: فعالیت‌های مرتبط با این طرح را از سال ۸۴ در تالاب پریشان و دریاچه ارومیه شروع کردیم. طی این سال‌ها، موضوع استقرار مدیریت سیستمی در دستور کارمان بود. به دنبال فعالیت‌های اجرا شده، اکنون دریاچه ارومیه از وضعیت بهتری نسبت به چند سال گذشته برخوردار است، اما متأسفانه تالاب پریشان همچنان حال و هوای خوبی ندارد که امیدوارم این گفتگوها باعث شود که تالاب پریشان هم مسیر خوبی را در پیش بگیرد.
ارواحی ضمن تشکر از رویکرد دانشگاه سلمان فارسی کازرون، از آمادگی طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران برای همکاری و تعامل با این دانشگاه خبر داد و با اظهار امیدواری پیرامون تداوم چنین نشست‌های مبتنی بر گفتگو و تعامل، افزود: امیدوارم در نهایت شاهد این باشیم که سطح مطالبات اجتماعی، بیش از پیش تقویت شود.
علی‌اکبر کاظمینی و محمد کوهانی، در قالب سخنرانی‌هایی جداگانه، به تشریح ویژگی‌های جغرافیایی تالاب‌های پریشان و ارومیه پرداختند و زمینه‌های مشترک برای برقراری ارتباط‌های سطوح مختلف علمی و اجرایی مرتبط با این حوزه را پررنگ‌تر کردند.
گفتنی است این نشست بخشی از اجرای پروژه مشترک کانون‌های محیط‌زیست بلوط سبز دانشگاه سلمان فارسی کازرون و کانون دوستداران دریاچه ارومیه دانشگاه ارومیه است که تحت عنوان «هم‌اندیشی کنشگران تالاب‌های ارومیه و پریشان»، از ابتدای آذرماه امسال آغاز شده و به دنبال تقویت ارتباط‌ها بین این دو تالاب با هدف هم‌افزایی و دستیابی به حفاظت و احیا پایدار آنها است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=28190

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.