• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2

ایجاد کمربند حفاظتی برای کنترل طاعون نشخوارکنندگان

  • کد خبر : 13194
  • ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
ایجاد کمربند حفاظتی برای کنترل طاعون نشخوارکنندگان

رییس سازمان دامپزشکی کشور از کاهش ۵۵ درصدی طاعون نشخوارکنندگان در بین حیوانات اهلی خبر داد و گفت: برای کنترل این بیماری در جمعیت حیوانات وحشی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، کمربند حفاظتی در استان‌های کشور تشکیل شده است. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایسنا، مهدی خلج، اظهار […]

daam_dam_vaksan_vaksinasion_bimaridamرییس سازمان دامپزشکی کشور از کاهش ۵۵ درصدی طاعون نشخوارکنندگان در بین حیوانات اهلی خبر داد و گفت: برای کنترل این بیماری در جمعیت حیوانات وحشی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، کمربند حفاظتی در استان‌های کشور تشکیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایسنا، مهدی خلج، اظهار کرد:‌ علیرغم محدودیت واکسن و اعتبارات، سازمان دامپزشکی به گونه‌ای پایش و واکسیناسیون را در زمینه این بیماری انجام داده است که طی پنج ماهه امسال نسبت به پنج ماهه سال گذشته موارد بیماری ۵۵ درصد در نشخوارکنندگان اهلی کاهش یافته است.

وی افزود: علت شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان در بین حیوانات وحشی، حساسیت آنها، خشکسالی، تردد حیوانات اهلی و وحشی در زیستگاه‌های یکدیگر و داشتن آبشخور‌های مشترک بوده است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به کنترل مناسب طاعون نشخوارکنندگان در بین حیوانات اهلی گفت: باید سامانه پایش و مراقبت هوشمند علمی برای مراکز نگهداری نشخوارکنندگان وحشی ایجاد شود؛ به گونه‌ای که در مراکزی که آنها بیشتر تجمیع پیدا می‌کنند با تعبیه کردن دوربین‌های مورد نظر به محض مشاهده علائم شیوع این بیماری، آن را رصد کرده و عواملش را شناسایی کنیم.

خلج اعلام کرد: طی جلسه‌ای که با رییس سازمان محیط زیست برگزار شد لیست مناطق حضور نشخوارکنندگان وحشی شناسایی و تهیه شده است و اطراف این مناطق به شعاع پنج کیلومتر کمربند حفاظتی تشکیل شده است و واکسیناسیون در آن مناطق انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: در استان‌های مختلف کشور که در لیست سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد کمربند حفاظتی تشکیل دادیم و قرنطینه بهداشتی به صورت جدی اعمال می‌شود و همه دام‌های حساس را واکسیناسیون می‌کنیم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: این سازمان فراتر از وظیفه خود عمل کرده و علیرغم انجام این اقدامات بودجه خاصی به سازمان دامپزشکی برای این کار تعلق نگرفته است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=13194

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.