• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
3

ایجاد تشکل و صندوق حمایت از کشت بافت ضروری است

  • کد خبر : 5880
  • ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۸
ایجاد تشکل و صندوق حمایت از کشت بافت ضروری است

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی، بر ایجاد ساز و کار مناسب برای انسجام سیستم کشت بافت کشور تاکید کرد و گفت: هم اکنون حدود ۴۰ واحد کشت بافت مجوزدار و تعدادی واحد بدون مجوز در کشور وجود دارد. به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی طهماسبی در گردهمایی هم اندیشی واحدهای تجاری تولید نهال […]

vezarat_jahadمعاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی، بر ایجاد ساز و کار مناسب برای انسجام سیستم کشت بافت کشور تاکید کرد و گفت: هم اکنون حدود ۴۰ واحد کشت بافت مجوزدار و تعدادی واحد بدون مجوز در کشور وجود دارد.
به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی طهماسبی در گردهمایی هم اندیشی واحدهای تجاری تولید نهال از طریق کشت بافت که در سالن نعمتی جم وزارت جهاد کشاورزی برگزار شده بود، افزود: برای نظام مند کردن واحدهای کشت بافت در کشور و ارتباط با نهالستان ها، باید تشکل ها و انجمن هایی در این زمینه ایجاد شود، ضمن آنکه وزارت جهادکشاورزی نیز با این انجمن ها همکاری های لازم را خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه واحدهای کشت بافت باید با ایجاد انجمن و تشکلی قوی در برنامه ریزی، تصمیم گیری و تصمیم سازی با بخش دولتی مشارکت داشته باشند ، تصریح کرد: واحدهای کشت بافت لازم است در زمینه های برقراری ارتباط با نهالستان ها، نظام مند کردن قیمت بذر، تخصصی شدن پروتکل ها و ثبت منشا و مآخذ آنها برای اطلاع از تولیدات واحدها تلاش کنند.

وی با تاکید بر ایجاد صندوق حمایت از سیستم کشت بافت در کشور، گفت: با ایجاد این صندوق مشکل تامین نقدینگی، نحوه استفاده از تسهیلات، ابزار و ادوات این واحدها تاحدودی مرتفع خواهد شد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه یک واحد کشت بافت یک مقطع از فرایند تولید نهال است، اظهار داشت: واحدهای کشت بافت نباید محدود به یک ساختمان و چند آزمایشگاه باشند بلکه این واحدها که قسمتی از فرآیند تولید نهال هستند، باید بتوانند با تولیدکنندگان نهال و باغات مادری همکاری و مشارکت لازم را داشته باشند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور نیز ادامه داد: در بحث واردات نهال، قرنطینه در مبدا انجام خواهد شد اما قرنطینه در مبدا دلیل بر حذف قرنطینه پس از ورود نیست.

محمدعلی باغستانی میبدی با بیان آنکه اگر شرایط ورود محصول رعایت شود، هیچ مشکل قرنطینه ای وجود نخواهد داشت، تصریح کرد: وظیفه سازمان حفظ نباتات، وظیفه حاکمیتی است و نقش نیروی انتظامی را در این بخش اجرا می کند.

عبدالرضا کاوند عضو هیات علمی موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با تاکید بر نظارت بر برنامه تولید نهال از سوی وزارت جهادکشاورزی، گفت: مشکلات ما با برنامه ریزی درست از سوی دولت و تشکل های نقش آفرین مرتفع خواهد شد.

وی بر بحث حقوق تجاری سازی از حیث رعایت حقوق حرفه ای در بخش کشت بافت تاکید کرد و خواستار برگزاری کارگاهی در این خصوص شد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، در خصوص صدور مجوز برای واحدهای کشت بافت، گفت: اخیرا اصلاحاتی در نحوه صدور موافقت اصولی و پروانه تاسیس صورت گرفته و تمدید مجوزها نیز به صورت دوره ای است.

این مسوول در خصوص تکثیر برخی ارقام و عدم تکثیر آنها در کشت بافت، گفت: مقررات به گونه ای است که تنها محصولاتی که زمینه ثبت آنها انجام شده، مجوز صادرات دارند.

وی افزود: کار ثبت ارقام بومی نیز در حال انجام است و به دنبال آن هستیم تا امکان صادرات این ارقام نیز فراهم شود.

کاوند، اصالت و سلامت ماده گیاهی تولیدی برای کشت بافت را مهم دانست و افزود: تا زمانی که مواد اصیل و سالم وارد فرآیند نشود، انتظار افزایش قیمت این محصولات را نخواهیم داشت.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=5880

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.