• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
2

اکثر نمایندگان مجلس با احداث جاده ابر مخالف هستند

  • کد خبر : 4959
  • ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۸

سخنگوی فراکسیون محیط زیست گفت: بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل حفظ محیط زیست جنگل ابر با احداث جاده از میان این جنگل مخالف هستند. احداث جاده از میان جنگل ابر شاهرود در استان گلستان یکی از موضوعات زیست محیطی مهم در چند سال اخیر بوده است، چندی پیش ۱۵۰ نفر از نمایندگان مجلس […]

سخنگوی فراکسیون محیط زیست گفت: بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل حفظ محیط زیست جنگل ابر با احداث جاده از میان این جنگل مخالف هستند.
احداث جاده از میان جنگل ابر شاهرود در استان گلستان یکی از موضوعات زیست محیطی مهم در چند سال اخیر بوده است، چندی پیش ۱۵۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای نامه ای موافقت خود برای احداث این جاده را اعلام کردند که با تلاش سازمان محیط زیست و پیشنهاد فراکسیون محیط زیست قرار شد این مساله مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.

پنج شنبه هفته گذشته – ۱۸ دی ماه – تعدادی از اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی به همراه نمایندگانی از سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، جهاد کشاورزی و همچنین سازمان محیط زیست به استان گلستان سفر کردند تا از نزدیک با وضعیت مسیر جاده ابر آشنا شوند، همچنین سه مسیر مواصلاتی بین گلستان و سمنان که اکنون تردد از آنها مقدور است را مورد بازدید قرار دارند.

از همان ابتدای موضوع احداث این جاده دوستداران محیط زیست و سمن های فعال در استان های گلستان و مازندران به دلیل اهمیت حفظ محیط زیست این جنگل منحصر به فرد مخالفت خود را اعلام کردند و همچنان نیز تلاش می کنند تا این امر به طور کامل منتفی شود.

به همین دلیل و با موافقت دو طرف موافق و مخالف احداث جاده ابر، این افراد از منطقه جنگل ابر بازدید کردند.

دراین باره غلامحسین موید صدر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: اکنون تعداد زیادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با احداث جاده از میان جنگل ابر مخالف هستند.

وی تاکید کرد: جنگل ابر از نظر زیست محیطی موقعیت منحصر بفردی دارد بنابراین احداث جاده از میان آن موجب از بین رفتن تنوع زیستی گیاهی و جانوری آن می شود و به طور کلی محیط زیست آنرا تحت تاثیر قرار می دهد.

موید صدر گفت: برخی هم معتقدند اگر قرار است این جاده احداث شود باید تمام نکات زیست محیطی در آن رعایت شود تا کمترین آسیب به محیط زیست منطقه وارد شود.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا جاده از میان جنگل عبور می کند اما این کار با رعایت کامل مسایل زیست محیطی انجام می شود.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از بازدید قرار شد این جاده از تمام زوایا حتی از بخش اقتصادی و مقرون به صرفه بودن احداث آن مورد بررسی دقیق و علمی قرار گیرد و بعد از آن نتیجه اعلام شود.

موید صدر اظهار کرد: همچنین قرار است یک بررسی مقایسه ای با کشورهایی که جاده ای مشابه دارند انجام شود تا به یک نتیجه نهایی برسیم.

جنگل ابر شاهرود استان گلستان با ۳۵ هزار هکتار وسعت، یکصد و چهاردهمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی کشور قرار گرفت.

این جنگل، بخشی از قدیمی ترین و زیباترین جنگل های هیرکانی است که در بیشتر مواقع فضای آن را اقیانوسی از ابر فرا گرفته و از این رو به همین نام مشهور است.

۸۵ نوع گونه گیاهی مانند راش، بلوط ، ممرز، افرا، شیردار، توسکا، آزاد داغداغان، گونه های کلاه میرحسن، چوبک، اسپرس، دم روباهی، آویشن و شبدر همچنین گونه های گیاهی نادر مانند نارون، بارانک، سرخدار جنگل ابر را به موزه ای طبیعی تبدیل کرده و در کنار این به عنوان یکی از بانک های گیاهان دارویی سرشار در کشور شناسایی شده است.

همچنین خرس قهوه ای، گرگ، پلنگ، خوک وحشی، شغال، روباه، خرگوش کل و بز، شوکا و مار، کبک، کبوتر جنگلی، بلدرچین، عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، فاخته و قرقاول در این جنگل از جمله گونه های جانوری هستند که در این جنگل ماوا گرفته اند.

مخالفت فراکسیون محیط زیست مجلس با احداث جاده ؛ جنگل ابر چون تخت جمشید ارزشمند است
عضو هیات رییسه فراکسیون محیط زیست مجلس از مخالفت این فراکسیون با احداث جاده در جنگل ابر خبر داد و گفت: این جنگل بکر دوره هیرکانی چون تخت جمشید ملی و برای کشور ارزشمند است.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، کمال الدین پیرموذن در نشستی خبری اظهار داشت: در پی انتشار نامه ای با ۱۵۱ امضا، نمایندگان جهت احداث جاده علی آباد – شاهرود در جنگل ابر و با توجه با دغدغه ای که برای حفظ گونه های گیاهی و جانوری در این زیستگاه بی نظیر وجود داشت، به دعوت استانداری گلستان و سازمان محیط زیست و همچنین نمایندگان استان گلستان هیاتی متشکل از هیات رییسه فراکسیون محیط زیست، رییس کمیسیون کشاوزی، آب و منابع طیعی و نمایندگان کمیسیون های امنیت ملی، کشاورزی، عمران و اصل ۹۰ به استان گرگان سفر کردند.

وی ادامه داد: در این سفر دو روزه و بازدید میدانی از جنگل ابر و سه جاده که الان در حد واسط علی آباد – شاهرود جود دارد، ضمن احترام به دغدغه این عزیزان برای احداث جاده در جنگل ابر، نهایتا نظر قطعی هیات رییسه فراکسیون مجلس این است که به استناد قانون صیانت از جنگل ها، این جنگل بکر دوره هیرکانی مثل تخت جمشید، برای کشور موضوع ملی و ارزشمند است.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه امروز اکوتوریسم و طبیعت گردی در جهت افزایش ثروت حرف اول را می زند، اظهار داشت: نظر قطعی فراکسیون این است که وجبی از این جنگل برای احداث جاده تخریب نشود و اگر متولیان اصرار به احداث جاده دارند صرفا می توانند از تونل در تمام مسیر در جهت احداث جاده استفاده کنند.

نماینده مردم اردبیل با تاکید بر جایگزینی اقتصاد اکوتوریسم به جای اقتصاد نفت اظهار داشت: نظر فراکسیون محیط زیست مجلس و حکمیت آن با توجه به دغدغه افکار عمومی، عدم احداث این جاده در این جنگل بی نظیر است و فراکسیون هم از نظر خود عدول نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت اصرار بر احداث بر این محور ارتباطی، می توان پس از گشایش مالی و در قالب احداث تونل در تمام مسیر، این جاده را احداث کرد.

پیرموذن همچین گفت: البته مدار رفتار مجلس نباید حکمیت، بلکه قانون باشد. بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی صیانت از محیط زیست که در نزد ما امانت است و نه غنیمت، این مسئله نیاز به حکمیت نداشت و براساس این اصل هیچ کس حق تخریب جنگل را ندارد.

پیرموذن در پایان در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون عملیات عمرانی در این محور ارتباطی انجام شده است گفت: در دوره قبل ۳ کیلومتر از این محور احداث شده بود که در آن مقطع هم نمایندگان جلوی این اقدام خسران آور برای محیط زیست را گرفته بودند.

به گزارش ایرنا، پیشتر، ۱۵۱ نماینده مجلس با امضا نامه ای خواستار احداث جاده در جنگ ابر شده بودند.

مخالفت قطعی فراکسیون محیط زیست با احداث جاده جنگل ابر

دبیر فراکسیون محیط زیست مجلس از مخالفت قطعی این فراکسیون با احداث جاده درجنگل ابر خبر داد و گفت: هیچ آسیبی به این جنگل نباید برسد و تنها راه احداث مسیر تنها در این جنگل استفاده از ساخت تونل است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پیام طبیعت سازمان جنگل به نقل از خبرگزاری میزان- کمال الدین پیرموذن در نشست خبری در حاشیه جلسه علنی امروز ۲۰ دی ۱۳۹۳ مجلس اظهار کرد: ۱۵۱ نماینده مجلس نامه آقای نوروزی نماینده علی آباد را برای احداث جاده در جنگل ابر حدفاصل شهرهای علی آباد کتول و شاهرود را امضا کرده بودند، اما محیط زیست مخالف آن بود در همین راستا فراکسیون محیط زیست به عنوان حکم وارد این ماجرا شد.
نمایده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: این جنگل دارای گونه های نادر گیاهی و جانوری است و حفظ آن دغدغه محیط زیست دوستان دنیاست.
پیرموذن از سفر هیاتی از نمایندگان به استان گلستان در این راستا خبر داد و گفت: با دعوت استانداری و نمایندگان استان گلستان برای حکمیت در این موضوع هیات رییسه فراکسیون محیط زیست به همراه رییس کمیسیون کشاورزی و نمایندگان کمیسیون های مربوطه اعم از امنیت ملی، عمران و اصل ۹۰ سفر دو روزه به استان گلستان داشتیم.
وی افزود: بعداز بازدید میدانی از جنگل ابر و سه جاده ای که اکنون در آن وجود دارد و با توجه به اطلاعاتی که طی اساتید دانشگاه و دستگاه های مربوطه به دست ما رسید در نهایت نظر قطعی هیات رییسه بر این شد که جاده ای در این جنگل نباید احداث شود و برای تردد در تمام مسیر از تونل استفاده شود.
پیرموذن تاکید کرد: جنگل بکر ابر که از دوره هیرکانی به جا مانده مانند تخت جمشید برای ما ارزشمند است و در رونق اقتصاد اکوتوریسم و جایگزینی آن با اقتصاد نفتی تاثیر بسزایی دارد.
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس تصریح کرد: ما نظر کمیسیون را به صورت تلفنی به مسئولان استانی و سازمان محیط زیست اعلام کردیم که با استقبال آنها به ویژه خانم ابتکار همراه شد.
وی تاکید کرد: البته اصلا نباید موضوع حکمیت مطرح می شد چرا که براساس اصل ۵۰ قانون اساسی صیانت از جنگل ها نیازی به حکمیت ندارد و هیچ صاحب اختیاری نمی تواند تعرضی به جنگل ها داشته باشد.
بر اساس این گزارش، همزمان با مجلس هشتم سه کیلومتراز جنگل ابر احداث شده بود اما در آن زمان ۵۸ نماینده از جمله محمدرضا تابش با سوال از رییس جمهور مانع پیشرفت این امر شدند.

تخریب جنگل ابر حتی در کوتاه مدت برای مردم محلی منفعتی ندارد
رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه علوم تحقیقات درواکنش به نظریکی از نمایندگان مبنی براینکه چه اشکالی دارد محیط زیست به خاطر منفعت مردم تخریب شود گفت:تخریب جنگل ابر حتی در کوتاه مدت هم به نفع مردم نیست.
دکتر هادی کیا دلیری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص بازدید نمایندگان مجلس از جنگل ابر، افزود: تاکنون بارها و بارها کارشناسان و متخصصان محیط زیست در خصوص ارزش‌های جنگل ابر بحث کرده و این جنگل را به عنوان یک سرمایه ملی معرفی کرده‌اند.

وی در خصوص اظهارنظر یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه اشکالی ندارد که محیط زیست به نفع مردم تخریب شود، اظهار داشت: البته نفع مردم با دیدگاه‌های مختلف به صورت متفاوت تعریف می‌شود. منفعت کوتاه مدت عده ای از مردم نباید با تخریب یک سرمایه ملی که منفعت تمام مردم کشور به آن بستگی دارد، مقایسه شود .

به گفته رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه علوم و تحقیقات، وقتی پای منافع ملی در میان است، حتی اگر عده‌ای از مردم به صورت کوتاه مدت از نظر اقتصادی متضرر شوند، اشکالی ندارد اما اینکه سود اقتصادی عده‌ای از مردم را در تخریب یک سرمایه ملی ببینیم، تماما اشکال است.

کیا دلیری تصریح کرد: البته ساخت این جاده در جنگل ابر حتی به صورت کوتاه مدت نیز برای مردم منطقه منفعتی ندارد، چرا که تمام جاده‌هایی که تاکنون حتی به منظور حفاظت در مناطق طبیعی کشور کشیده شده‌اند، منجر به زمین‌خواری، تخریب و قاچاق چوب شده‌اند چه برسد به اینکه این جاده از همان ابتدا به منظور بالا بردن ارزش افزوده زمین‌های مردم این منطقه و دسترسی برای ویلاسازی ساخته می‌شود.
وی افزود: مردم این منطقه باید بدانند با ساخت جاده در جنگل ابر ممکن است سود ناچیزی عاید آنها شود و قیمت زمین‌هایشان اندکی بالا برود اما در بلند مدت افراد خاصی از این بابت سودهای کلان خواهند برد و چیزی نصیب مردم محلی به غیر از از دست دادن فرهنگ و سرزمین آبا و اجدادی‌شان نخواهد شد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به نقطه نظر برخی از افرادی که از این منطقه بازدید کرده‌ و درختان موجود در این مسیر را غیر صنعتی عنوان کرده‌اند، تاکید کرد: صنعتی دانستن درخت خود نیز یک دیدگاه اقتصادی و تجاری است که به هیچ عنوان در این منطقه که به لحاظ ارزش‌های اکولوژی و زیستگاهی دارای ارزش است، مطرح نیست.

کیا دلیری یادآور شد: کارشناسان و متخصصان محیط زیست در خصوص ارزش‌های زیستگاهی جنگل ابر بارها اظهارنظر کرده‌اند اما متاسفانه گاهی به نظر خواص و کارشناسان توجه نمی شود.

وی اظهارکرد: امیدواریم نمایندگان مجلس که به عنوان حَکم در ماجرای جنگل ابر برای بازدید از این منطقه رفته‌اند به وعده خود مبنی بر در نظر گرفتن نظرات کارشناسان و متخصصان این حوزه عمل کرده و برای تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص از شاخص‌های علمی استفاده کنند.

به گزارش مهر ،هفته گذشته برخی از نمایندگان مجلس به همراه تعدادی ازمسئولان کشوری و استانی مرتبط به بازدید از جاده ابر و سایرمسیرهای مواصلاتی به شاهرود پرداختند که در این بازدیدنمایندگان فراکسیون محیط زیست بر حفظ محیط زیست استان تاکید کردند اما تصمیم گیری نهایی در این خصوص به بررسی نظر کارشناسان در مجلس موکول شد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=4959

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.